El Futbol Club Barcelona ha fet oficial un acord amb l’Aston Villa pel traspàs de Philippe Coutinho. El brasiler està cedit al conjunt anglès des del passat hivern, i s’hi quedarà a canvi de 20 milions d’euros. A més, el mateix Barça es reserva un 50% de la plusvàlua d’una futura venda del jugador.
La pitjor operació de la història blaugrana
Es pot dir que l’operació del brasiler ha estat la pitjor de la història blaugrana, tenint en compte totes les variables. És a dir, ni de bon tros ha estat el pitjor futbolista que ha vestit de blaugrana, però sí la pitjor operació. La junta directiva de Josep Maria Bartomeu el va dur en el mercat hivernal de la temporada 2017/2018, després d’intentar dur a terme el moviment en l’estiu del 2017. Cal tenir en compte que en aquell moment Coutinho era un dels estandards del Liverpool. Era un dels millors jugadors del continent. Això sí, es va pagar per ell la quantitat abismal de 135 milions d’euros. Al cap i a la fi, l’entitat blaugrana tenia molts diners gràcies a la venda de Neymar.

El bon rendiment inicial
Coutinho va fer una molt bona segona meitat de temporada. En 22 partits, sota les ordres d’Ernesto Valverde, va marcar 10 gols i va repartir 6 assistències. Va deixar molt bones sensacions, i el barcelonisme es va creure que Andrés Iniesta, que marxava al final de temporada, tenia un hereu a l’altura.
El brasiler es va consolidar com a interior blaugrana, en l’esquema de 4-4-2 que feia servir el txingurri en aquell curs. I va guanyar totes les competicions en les quals va participar. Va aportar molt tant en la Lliga com en la Copa. De fet, va debutar en aquesta competició, i el seu partit millor recordat també és en la mateixa. I és que ell va ser un dels homes més destacats en la final de Copa que el Barça va guanyar per 5-0 al Sevilla. Va marcar el cinquè, de penal, i va liderar el joc culer.

La davallada de després del Mundial
Però un cop acabada la temporada, i després de liderar la selecció del Brasil en el Mundial de Rússia, que va caure als quarts de final contra Bèlgica in extremis, Coutinho es va enfonsar. En la seva primera temporada sencera a Barcelona va decebre.
Tant va ser així, que no només l’opinió pública el va criticar. Fins i tot l’afició el va xiular. De fet, en un partit contra el Manchester United, corresponent a la tornada dels quarts de final de la UEFA Champions League d’aquell curs, després de marcar un gol, en el Camp Nou, va fer un gest duent-se els dits a les orelles, i fent veure que no sentia els xiulets i les crítiques. I allò va ser la seva crucificació.

Coutinho, el Bayern i el desastre del 2-8
El rendiment del brasiler va baixar molt i, tenint en compte la seva alta fitxa, la junta directiva va cedir-lo en el mercat de fitxatges de l’any 2019, destí Munic. Va anar un any al Bayern, i el surrealisme es va apoderar encara més de la totalitat del moviment. Allà, tot cal dir-ho, tampoc es va assentar com a futbolista important. Anava més en la línia del Coutinho trist del Barça. Del Coutinho de la temporada 2018/2019. Per tant, acostumava a participar en els partits com a suplent. Aquell rol sí que li anava bé.
I això va fer precisament en el matx que, per coses del destí, va enfrontar els bavaresos amb el Barça a la Champions. En aquella mena de fase final a un sol partit que els equips supervivents a la Champions van disputar a Lisboa, el Bayern va apallissar els catalans amb el famós marcador del 2-8… i Coutinho va marcar dos dels vuit gols! Això sí, almenys no els va celebrar.

De fet, aquell mateix estiu es va acabar la cessió i el brasiler va tornar al Barça. Amb el nou tècnic, Ronald Koeman, Coutinho va començar com a titular indiscutible. Però el seu rendiment continuava igual. Per al record hi ha el clàssic de la primera volta d’aquella Lliga, en el qual el futbolista va perdre un munt de pilotes. Mesos després, i per a més inri, es va lesionar.
Aquest curs, tenint en compte el panorama, després que Xavi Hernández evidenciés que hi ha jugadors més en forma i més propensos a entendre el seu tipus de joc, com Pedri González i Gavi, el Barça, aquest cop dirigit per Joan Laporta, ha optat per tornar a cedir-lo. En aquest cas qui va aixecar el dit va ser el tècnic Steven Gerrard, de l’Aston Villa. Gerrard va compartir vestuari amb Coutinho al Liverpool, i per tant eren dos vells coneguts. Ara, en el seu retorn al futbol anglès, es torna a veure un Coutinho amb ganes de jugar a futbol.