La retirada del projecte de la FIFA per privatitzar parcialment el Mundial no ha servit per rebaixar la tensió entre els principals organismes del futbol internacional. Ben al contrari. Poques hores després que Gianni Infantino anunciés que feia marxa enrere amb la creació de la societat FIFA Forward Enterprise (FFE), la UEFA ha emès un comunicat molt contundent en què, tot i celebrar la rectificació, considera que el problema va molt més enllà del projecte i apunta directament cap al president de la FIFA. El màxim organisme del futbol europeu considera que és el moment d’exigir responsabilitats als dirigents que han impulsat aquesta iniciativa. En el seu escrit, la UEFA afirma que la decisió de retirar el pla representa “una victòria per al futbol”, però insisteix que no és suficient. L’organisme presidit per Aleksander Čeferin denuncia que la proposta va ser elaborada de manera opaca, sense consultar les confederacions ni les federacions membres, i critica que un projecte d’aquesta magnitud pogués arribar tan lluny sense els mecanismes habituals de governança. Per això, considera imprescindible depurar responsabilitats perquè una situació similar no es torni a repetir.
El comunicat també posa el focus en la figura d’Infantino. Sense reclamar explícitament la seva dimissió, la UEFA assegura que la direcció actual de la FIFA ha perdut la confiança del futbol europeu després de gestionar aquest procés de forma unilateral. El text defensa que qualsevol reforma estructural ha de basar-se en el consens entre totes les confederacions i no en decisions impulsades des dels despatxos de Zuric sense debat previ. La posició de la UEFA arriba després que les seves 55 federacions rebutgessin de manera unànime el projecte de privatització. Aquesta oposició va acabar estenent-se també a la Concacaf i va generar importants dubtes dins de la Conmebol, una pressió que finalment va obligar la FIFA a retirar la proposta abans que es votés oficialment.

La confiança en Infantino, en el punt més baix
El missatge de la UEFA deixa entreveure que la crisi institucional està lluny d’haver acabat. L’organisme europeu considera que la retirada del projecte només és el primer pas i reclama ara una revisió profunda del funcionament intern de la FIFA per garantir una major transparència en la presa de decisions. També defensa que els recursos econòmics de l’entitat s’han de continuar destinant al desenvolupament del futbol mitjançant els mecanismes actuals, sense necessitat d’obrir la porta a inversors privats. Aquest nou posicionament endureix encara més el conflicte entre les dues institucions. Si fa només uns dies la UEFA havia amenaçat amb un boicot a les competicions de la FIFA si el projecte seguia endavant, ara l’organisme europeu considera que el problema no era únicament la proposta, sinó també la manera com es va gestar. Per això, insisteix que cal analitzar què ha fallat perquè una iniciativa d’aquestes característiques arribés a desenvolupar-se.
Mentrestant, la figura de Gianni Infantino surt especialment debilitada. El president de la FIFA havia defensat la privatització com una fórmula per generar més recursos per a les federacions menys potents, però el rebuig gairebé unànime del futbol internacional l’ha obligat a rectificar en qüestió de dies. La contundència del comunicat de la UEFA evidencia que la confiança en el dirigent suís s’ha erosionat considerablement i obre un nou escenari polític de cara als pròxims anys. La retirada del projecte ha evitat una fractura històrica dins del futbol mundial, però no ha tancat la crisi. Amb la UEFA exigint responsabilitats i qüestionant obertament el lideratge d’Infantino, la batalla institucional entre les dues grans organitzacions del futbol internacional sembla haver entrat en una nova fase.
