Ni és el més gran ni el més capaç. El dinamisme no seria pas la seva major qualitat i la veritat és que no té un gran maleter però es ven amb una bona relació entre preu i equipament, és molt divertit de portar, raonablement auster i un dels més àgils en l’àmbit urbà. Inspirat en la cultura juvenil japonesa contemporània, que aposta per siluetes rotundes i directes, els trets del nou Aygo segueixen la filsofia J-Playfull. El major exponent d’aquest corrent estètic se situa en la graella frontal, en forma d’ “X”: un senyal d’identitat molt evident que pot destacar-se o dissimular-se a voluntat del client. Els components intercanviables d’aquest cotxe poden renovar-se fins i tot diversos anys després d’haver adquirit el vehicle, que es ven amb carrosseria de tres o cinc portes i amb un únic motor d’un litre. Perquè els fars davanters fossin prou estrets per encaixar-los al frontal esmentat, la casa ha hagut d’incorporar tecnologia de projector, poc freqüent en el segment dels vehicles urbans compactes.

L’Aygo fa 3,45 metres de llarg, 1,61 d’ample i 1,46 d’alt. Està homologat per a quatre passatgers i reserva 168 litres al maleter, l’espai indispensable per a la compra diària o dues maletes. Portar més coses implicarà haver de plegar els respatllers (de forma simètrica) i limitar el nombre d’ocupants. A nosaltres ens ha agradat la bona accessibilitat que demostra perquè les portes del darrera tenen un bon angle d’obertura però l’elevació que presenten condiciona la visibilitat a l’exterior en el cas que portem canalla. La forma de les finestres s’estén fins als pilots en el cas de la versió de cinc portes per incrementar la sensació de llargària però els seus vidres no pugen i baixen i només poden obrir-se amb el sistema de compàs.

Arriba de sèrie amb un equipament molt complet que inclou llantes d’aliatge de 15 polzades, fars antiboira, llums diürnes amb tecnologia LED, aire condicionat, pantalla tàctil de set polzades amb càmera de marxa enrere i ESP, a més dels sis coixins de seguretat habituals a la marca. L’usuari pot completar el seu cotxe afegint-hi només el canvi automàtic pilotat amb lleves al volant X-Shift (450 euros) i el navegador X-Nav (350 euros). S’ofereixen amb tres dissenys diferents de llantes i cinc colors de carrosseria (blau fosc, plata, blanc, negre i vermell) però sempre amb la X frontal que el caracteritza. Els més exigents poden optar per una versió limitada, X-Cite, amb la carrosseria taronja, que porta el frontal i les llandes negres i entapissats interiors de pell però que costa 1.000 euros més. L’acabat “X-clusive” afegeix climatitzador i sensor de pluja i té una tarifa en línia amb la nomenclatura. L’interior, que canvia notablement, es pot demanar amb dos acabats cromàtics diferents. L’habitabilitat ha millorat respecte a l’anterior versió. Guanya espai a les places davanteres, on hi reposen seients redissenyats amb sistema de regulació en alçada. Al darrere les mesures no permeten massa floritures i el més prudent és acomodar-hi dos adults que no depassin el metre setanta. El sistema multimèdia X-Touch multiplica exponencialment les possibilitats de connectivitat d’aquest cotxe. Cinc simples icones permeten identificar ràpidament totes les funcions dels telèfons intel·ligents, el sistema d’àudio i la reproducció de música a través de Bluetooth.

En el dia a dia es nota que la plataforma de l’anterior generació ha estat revisada en profunditat. La sensacions milloren també perquè la suspensió del nou Aygo és més ferma. Porta estabilitzadores més gruixudes i presenta un reglatge molt en la línia de la direcció, ben afinada i amb major sensació de guiatge i control. L’alçada del vehicle s’ha reduït 5 mm. amb la qual cosa la silueta aconsegueix millors registres aerodinàmics. L’ample de vies i la llargada també creixen fins als 3.455 mm. amb la qual cosa aconseguim més noblesa en les reaccions tot i la lleugeresa del conjunt. Els frens cumpleixen si no abusem del sistema de forma permanent.

Mecànicament, en canvi, segueix confiant en el conegut 3 cilindres de gasolina de Toyota. Un VVT-i d’un litres de cilindrada que proporciona 68 CV de potència que ha estat convenientment revisat a nivell de prestacions i eficiència. Hi ha canvis en la relació de compressió, fa servir noves bugies per millorar la refrigeració de la càmera de combustió i opmitza la barreja d’aire i combustible en el cilindre. Fa servir un nou sistema d’injecció i un nou programa variable pel reglatge variable de vàlvules. Amb tot plegat, els japonesos han aconseguit substituir la fressa mecànica d’alta freqüència típica dels tricilíndrics per un so més agradable i viu.

Les prestacions que proporciona aquest giny no són pas revolucionàries: declara puntes de 160 km/h i acceleracions 0 a 100 Km/h en poc més de 14 segons però l’empenta queda aquí. La unitat de premsa que hem dut muntava la transmissió manual de 5 marxes, que funciona bé, amb un bon escalonament del canvi i això sí, un tacte molt particular. Els japonesos permeten incorporar com a opció el canvi X-Shift que renuncia al pedal d’embragatge en benefici d’un control automàtic que sincronitza la funció mitjançant la informàtica. El capítol dels consums el supera amb nota. Toyota declara mitjanes de 4,1 litres a velocitats legals. L’anunci és difícil de cumplir però també és veritat que és difícil superar els 5 i mig.

Parlem, doncs, d’un cotxe urbà de vocació juvenil capaç d’acollir amb dignitat fins a quatre adults, equipat amb un ordinador de bord que proporciona informacions relatives a l’autonomia, el temps de trajecte transcorregut i registres vinculats a viatges anteriors i que disposa –de sèrie- de sistema àudio amb connexions USB i AUX, control d’estabilitat i sistema d’assistència per a l’arrencada en pendents.

A favor:
– Originalitat estètica
– Equipament complet
– Preu enraonat

En contra:
– Maleter testimonial
– Homologat només per a 4 places
– Finestres posteriors de compàs

Fitxa Tècnica:

Motor: Davanter. 997c.c. 3 cilin. en línia. Injec mul. 68 CV gasolina
Tracció: Davantera
Velocitat màx: 165 km/h
Acceleració 0-100 Km/h: en 14,2 seg
Consum mitjà: 4,2 l/100
Emissions CO2: 95 g/km

PREU: 11.475 €

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Més notícies

Nou comentari