Món Esport
Seat Leon X-Perience: Aventura quotidiana
  • CA

Més eficaç però igual de confortable i capaç. La darrera versió del Leon arribada al mercat és la més completa i costosa de totes. Es diu X-Perience, fa servir la darrera tecnologia motriu del grup Volkswagen i es fabrica íntegrament a Martorell. Presentat en societat en el darrer Saló de París, pretén seduïr un nou segment de públic -el dels SUV compactes-, inèdit fins ara a la marca.

Construït a partir de la plataforma del familiar ST, el diferenciarem de la versió 4Drive si ens fixem en les llantes específiques de 17 polzades que porta, en les motllures de protecció a les taloneres de les portes i en els passos de roda sobredimensionats. El para-xocs d’aquest nou Leon arriba també reblat amb un acabat que imita l’alumini i si ens fixem en la cua hi descobrim un doble tub d’escapament cromat. Aquesta encertada operació de maquillatge li proporciona una estampa musculada i aventurera que rep com a complement opcional un gran sostre panoràmic practicable situat entre dues barres longitudinals metàl.liques. L’atmosfera estètica aconseguida entra pels ulls i sedueix. Manté la caiguda de la línia del sostre, el frontal felí del redissenyat Ibiza i els generosos finestrals del darrera, que l’incrementen la sensació d’espai a dins. L’habitacle de l’X-Perience ha estat personalitzat amb un entapissat mitxe i un programari off road que inclou giroscopi, brúixola i navegador, amb dades relatives a l’alçada, inclinació del terreny i l’orientació de la marxa. Tot projectat sobre una pantalla d’alta resolució amb disc dur de 10 GB de memòria pensat per a convèncer els enamorats de la tecnologia punta.El detall s’arrodoneix amb una generosa guantera, un cofre central i la distribució de petits compartiments arreu per a deixar-hi els objectes de mà. L’únic que podria millorar és la forma i proporcions de la banqueta posterior, que pot comprometre el confort del passatge en amplada si ens entestem a acomodar-hi tres adults i el túnel de transmissió, que obliga a separar massa els peus del qui seu al mig. Amb qualsevol cas, l’espai per a les cames i les maletes està garantit. Al darrera hi trobem un compartiment de càrrega de 587 litres, que pot convertir-se en una superfície plana de 1.470 litres si pleguem els respatllers del darrera mitjançant una fàcil maniobra.

Agafant les eines bàsiques d’un sastre observem que supera en 27 cm. a la versió convencional de 5 portes, quedant-se en els 4,5 metres. Però amb una altra particularitat afegida : que incrementa notablement la seva alçada lliure respecte del terra perquè munta una geometria 27 mm. superior a la suspensió de l’ST 4Drive, del qual deriva. Fet i debatut són 172 mm. en total des de la part més baixa del vehicle a terra, una xifra superior a la d’un Mercedes GLA, el Nissan Juke o l’Skoda Scout. Aquesta configuració ens permetrà escapar-nos camins enllà amb certes garanties posant per límit el sentit comú. Bàsicament perquè aquest nou Seat no duu prou protegits els baixos i els pneumàtics que munta estan enfocats més aviat a l’asfalt. On si que notarem diferència és sobre paviment mullat o quan neva. El sistema Haldex de cinquena generació que munta s’ocupa de repartir el parell entre els eixos per mantenir sempre la tracció i evitar lliscaments. El cotxe manté la trajectòria sense immutar-se.sobre qualsevol terreny i moltes vegades estalvia l’actuació dels controls de tracció o estabilitat. L’increment d’alçada pràcticament no es nota en el dia a día i els 124 quilos més que pesa respecte a un Lleó ST de tracció davantera tampoc genera cap mena d’inèrcia desconcertant. La precisió i immediatesa de la direcció és essencial a l’hora d’obtenir aquesta sensació. L’arquitectura semirígida de les suspensions, un pèl més enèrgica del normal, li proporciona un nivell dinàmic exquisit.

L’extensa gamma de motors de gasolina i dièsel que animen la darrera proposta de Seat permet que cada client pugui decantar-se per un o altre, en funció de les seves necessitats o gustos. Tots els motors de l’oferta porten turbo i injecció directa. Nosaltres hem tingut la fortuna de testar el més potent de tots, el 2.0 TDI de 184 CV que declara un parell màxim de 380 Nm. Munta transmissió automàtica DSG de sèrie, amb la qual passa de 0 a 100 km/h en molt poc més de 7 segons. El fabricant diu que pot agafar els 224 km/h i li anuncia mitjanes de 5,1 litres. A nosaltres, més que aquestes xifres, ens ha sorprès la manera com va guanyant velocitat en els règims mitjans, el grau d’insonorització de l’habitacle i la capacitat motriu del cotxe, que convida a jugar amb els límits de l’adherència. L’empenta que proporciona és tan honesta com geniüda i la capacitat de guiatge tan bona com la sincronía del canvi, que podem gestionar també a través de les leves del volant. La tracció d’aquest familiar proporciona confiança en qualsevol escenari i el cotxe és capaç de mantenir ritmes endimoniats sense que haguem d’arrepentir-nos-en cada cop que es reposta. La versió de l’X-Perience immediatament inferior, amb idèntica cilindrada però amb 150 CV arriba associada a una transmissió manual de 6 velocitats. L’accés a la gamma dièsel compta amb un TDI 1.6 litres de 110 CV.

Pel què fa a l’equipament us direm que porta, de sèrie, antiboires amb funció de seguiment en revolt, miralls exteriors calefactats i plegables elèctricament, finestres posteriors tintades, set airbags, volant multifunció amb control de velocitat de creuer, l’esmentat ordinador de viatge, indicador de pressió de pneumàtics i climatitzador bizona. Opcionalment, el client pot demanar també la suspensió adaptativa DCC que es pot combinar amb el Seat Driver Profile amb quatre programes preestablerts per a la gestió del canvi, la direcció i rendiment. Som, doncs, davant de l’eina que ha d’obrir noves possibilitats de negoci en un dels segments on fins ara Seat no hi tenia presència.

A favor:
– Versatilitat i habitacle
– Comportament dinàmic i possibilitats off road
– Estètica SUV i nivell d’acabats

En contra:
– Amplada final del cotxe quan portem cinc passatgers
– Posició de les cames del passatger central
– Absència de protecció als baixos

Fitxa Tècnica:

Motor: Davanter transversal 1968 c.c TDI Turbo de 184 CV dièsel.
Canvi: Automàtic DSG de 6 velocitats
Tracció: Total autoadaptable
Maleter: 587-1.470 litres
Acceleració de 0 a 100 Km/h: 8,5 segons
Velocitat màxima: 224 km/h
Consum mitjà: 4,8 l/100 km
Emissions: 147 gr/km

PREU: 31.720 euros



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa