La denominació Cupra va nèixer fa cosa de quinze anys. Es va fer servir per primer cop per a nomenar l’Ibiza més prestacional i des d’aleshores la seva popularitat s’ha anat extenent. Ara, aquesta nomenclatura és sinònim d’esportivitat extrema i, per primer cop, Seat l’empelta a la carrosseria familiar de la gamma dels León en una mena de combinació poc habitual que, no obstant això te en el Ford Focus ST Sportbreak, l’Audi RS2 o el Volkswagen Golf R Variant algun dels seus altres exponents.

La versió que avui provem és igual de refinada i moderna que la resta dels seus germans. Conserva l’estètica general compacta perquè manté la caiguda de la línia del sostre, els finestrals posteriors i les dues línies horitzontals ascendents de la cintura. Però fa un pas més quan a gosadia estètica per no acabar d’amagar del tot les seves veritables qualitats dinàmiques. Els anagrames específics, unes entrades d’aire prominents, dues sortides per a l’escapament posterior, taloneres i una suspensió rebaixada en 25 mm per mantenir-lo sempre més arranat al terra, delaten la seva condició d’atleta. Els clients més atrevits poden rinxolar encara més aquesta “posada de llarg” amb un Performance Pack opcional. Una proposta similar a la que duia el Leon SC Cupra amb què Jordi Gené va aconseguir el rècord de Nürburgring amb un tracció davantera d’estricta sèrie. Costa 2.827 euros però combina cromàticament els tons grisos amb els taronges i afegeix motllures laterals, llandes de 19 polzades, discos perforats de 370 mm amb pinces Brembo de 4 pistons i gomes MICHELIN Pilot Sport Cup 2. La precisió i immediatesa de la direcció és essencial a l’hora d’obtenir bones sensacions. A nosaltres ens ha agradat especialment la capacitat de guiatge del cotxe i el recorregut minimitzat i sincronía de la palanca del canvi.

Per dins, manté l’austeritat del conjunt. Funcionalitat i acabats esportius van de la mà, El detall està cuidat a través d’una generosa guantera, un cofre central i la distribució de petits compartiments arreu per a deixar-hi els objectes de mà. Els seients davanters –amb acabat esportiu- presenten una bona subjecció lateral, els ajustaments són mil.limètrics i pràcticament tot ho trobes allí on ho buscaries. Menció especial mereix l’equip multimèdia de la marca, que queda molt ben integrat. El sistema d’il.lluminació és més vistós i els rellotges arriben retroil.luminats en vermell. L’espai per a les cames i les maletes està garantit i el fabricant a distribuïts sengles ancoratges per ficar sense problemes les cadiretes infantils. En configuració de cinc places es disposa de 587 litres per ficar el que vulguis al maleter i, si amb tot et falta espai, plegant respatllers s’arriba als 1.471 litres. L’equipament compta amb miralls exteriors calefactats i plegables elèctricament, vidres tintats, set airbags, volant multifunció amb control de velocitat de creuer, ordinador de viatge, indicador de pressió de pneumàtics i sistema d’il.luminació LED.

La posada en marxa del motor genera una agradable simfonia, El Seat León ST Cupra que tenim a les mans duu un motor de dos litres sobrealimentat amb distribució variable. Genera 280 CV i és la mecànica més enèrgica muntada mai per la marca en un auto de producció. La de 265 que segueix comercialitzant-se en d’altres mercats per qüestions impositives ha deixat de vendre’s aquí. Dona el millor de si entre les 1.700 i les 5.600 voltes i declara un parell màxim de 350 Nm però, xifres a banda, és impressionant comprovar l’eficàcia del xassís que el suporta, la lleugeresa global del conjunt i la rapidesa amb què devora els revolts. Es pot demanar amb el mític canvi DSG de sis velocitats amb lleves al volant (pagant 2.050 euros suplementaris) per bé que nosaltres l’hem testat amb caixa manual de sis marxes esquisidament esglaonades. De sèrie arriba amb suspensió adaptativa DCC, un diferencial autoblocant electrònic millorat i una direcció híper-ràpida que mil.limetra el guiatge. A l’hora de provar tot el seu potencial, l’esportiu dels de Martorell permet desactivar el control d’estabilitat ESC al 100%, cosa que no passa a la resta de la gamma ST. El sistema DCC o Control de Xassís adaptatiu és l’encarregat d’endreçar la fermesa de les suspensions que munten esmorteïdors Monroe calibrats especialment en el tren posterior.

Sobre l’asfalt, l’electrònica ho domina tot. Només cal seleccionar el mode “Cupra” al Drive Profile per aconseguir que es reforci el taratge de l’esmorteïment i la resposta mecànica. A nosaltres ens ha impressionat la capacitat de tracció permanent que demostra empenyent només per davant. El mèrit és del diferencial VAQ, el mateix Haldex que Volkswagen ofereix en opció en el Golf GTI. S’ocupa de repartir el parell-motor de la millor manera possible entre les rodes de l’eix motriu per optimitzar, de pas, l’arrapament. Proporciona confiança en qualsevol escenari i és capaç de mantenir ritmes endimoniats sense que es disparin massa els registres de consum. El Leon Cupra ST arrossega 80 kg més que la mateixa versió de cinc portes però tot i així aquest familiar es posa a 100 Km/h en només 6 segons perquè la seva aerodinàmica està molt ben trobada. De fet la mateixa Seat assegura que el que perd en corba és capaç de recuperar-ho en les rectes llargues. I a més, és un cotxe perfectament apte per fer-lo servir a diari. El “Cupra Drive Profile” permet escollir entre diferents modes prefixats de gestió: “Confort”, “Sport”, l’esmentat “Cupra” i un mode “Individual” que varia cada paràmetre al gust l’usuari. En el primer estadi la bèstia es torna mansa i el cotxe es converteix en un perfecte aliat per anar a la feina, dur la caballa a l’escola o transportar l’equipatge familiar fins a l’hipotètic destí de les vacances.

A favor:
*Mecànica prodigiosa
*Comportament dinàmic amb diferencial intel.ligent
*Nivell d’acabats, línia, ergonomia i funcionalitat

En contra:
*Preu i política de les opcions
*Amplada final per a tres passatgers posteriors
*Absència de mecànica de gasòil

Fitxa Tècnica:
Motor: Davanter transversal 1984 c.c. Injec. Direc. Turbo Intercooler. 280 CV gasolina.
Canvi: Manual 6 velocitats
Tracció : Davantera
Frens ; discs vent/ discs
Maleter: 587-1.470 litres
Acceleració de 0 a 100 Km/h: 6,5 segons
Velocitat màxima: 250 km/h
Consum mitjà : 6,6 l/100 km
Emissions: 154 gr/km
Garantia . 2 anys
Preu : 33.620 euros.

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari