Seat Ibiza TGI FR: binomi seductor

"Les alternatives d'alta eficiència esgarrapen mercat. No hi ha dia que no ens creuem amb tota mena d'autos híbrids o elèctrics. Però els cotxes impulsats a gas son encara una 'rara avis' a les nostres carreteres. L'eficient Ibiza TGI hauria de fer canviar aquesta tendència"

 

Sistema híbrid, autonomia de pràcticament 1200 Km. preu idèntic al model de gasolina i cost per quilòmetre d’acudit.  L’aposta de SEAT pels combustibles alternatius passa per l’Ibiza TGI. Al món ja hi ha més de vint-i-dos milions d’autos que funcionen amb gas natural, un milió dels quals només a Itàlia. L’inconvenient per a qualsevol usuari que s’ho plantegi és el nombre limitat de gasineres per poder repostar : 57 de públiques repartides per tota la geografia peninsular. L’administració s’ha compromès a doblar-ne el nombre en els pròxims mesos però la realitat no convida a generar confiança en l’anunci.

 

El GLP (Gas Liquat de Petroli) és una barreja líquida de butà, propà i petroli. Però el  GNC que impulsa al nostra protagonista és metà comprimit a alta pressió. Ambdós gasos funcionen semblantment i resulten entre un 25 i un 30% més barats que el dièsel però, el segon, estalvia proporcions a l’hora d’emmagatzemar-lo, no deriva del petroli, és més lleuger que l’aire i no te ni olor ni color. Fins fa uns anys era utilitzat en alguns segments el transport públic i la recollida d’escombreries i ara és un producte gairebé exclusiu del Grup Volkswagen que, l’any passat, va arribar a vendre quasi un miler d’unitats del Leon TGI.

 

Pel què fa a l’Ibiza que avui ens ocupa, el més eficient de la gamma, ja us podem avançar que és una alternativa real fabricada a Martorell. L’oferta de llançament fa que es vengui al mateix preu que el model de gasolina equivalent. Resulta un 45% més econòmic que la versió TSI i un 31% més barat que el dièsel de potència similar.

 

L’Ibiza FR TGI és un cotxe bifuel, que pot funcionar indistintament amb dos tipus de combustible : gas natural comprimit o gasolina. Es comercialitza en una única variant mecànica amb bloc de tres cilindres turboalimentat 1.0 de 90 CV desenvolupat especialment per fer aquesta doble funció. Un giny similar al TSI d’idèntica cilindrada amb canvi manual de cinc velocitats però amb una coberta específica als pistons, vàlvules modificades i un turbo adaptat al funcionament a gas. Prenent com a preu mitjà els 0,975 €/kg que costa actualment el GNC i el consum mitjà homologat de 3,3 kg/100 km en mode gas, fer 100 Km en aquest cotxe surt per 3,22 euros i l’autonomia total publicitada ratlla els 1.190 Km. Per cobrir una distància similar amb l’Ibiza 1.0 TSI de 95 CV, ens faran falta 5,87 euros i, amb el TDi 1.6, de l’ordre de 4,70.

 

Fa servir la mateixa plataforma MQB A0 del Volkswagen Polo i resulta exactament igual en termes de funcionalitat. No genera ni més fressa, ni més vibracions ni diferències evidents en relació a les prestacions. Perd un xic d’empenta per culpa dels 117 Kg de tara extra que arrossega a l’incorporar més canonades i un segon dipòsit, però declara 160 Nm de parell-motor entre les 1.900 i les 3.500 RPM i s’estira amb progressivitat fins a les 4.500 RPM. Es posa de 0 a 100 Km/h en 12,1 segons mantenint bons creuers i un repartiment de pesos entre eixos molt equilibrat. L’increment de tara de l’Ibiza TGI va acompanyat d’una suspensió al darrere una mica més rígida, de tacte més sec. Això fa que en itineraris virats mal pavimentats es notin més els sotracs. En qualsevol cas, en l´ús quotidià, la gasolina serà l’últim que esgotarem perquè, per defecte, aquest cotxe fa servir el gas per moure’s fins esgotar-lo i, en aquest moment, passa a xuclar gasolina de forma automàtica, sense que el conductor hagi d’intervenir.

 

Exteriorment no hi ha res que ens permeti advertir que som davant d’una eina amb aquesta tecnologia, llevat dels emblemes. La incorporació del gas no ha afectat ni la carrosseria ni l’equipament. I és tant evident l’aposta de la marca per aquest producte que –per sorpresa nostra- el client pot seleccionar qualsevol dels quatre nivells d’acabats habituals del cotxe (Reference Plus, Style, Xcellence) i fins i tot l’FR, que és la versió que hem pogut testar. Duu fars Full LED, càmera d’estacionament al darrere, control de creuer adaptatiu, climatitzador, sistema d’infoentreteniment amb Apple CarPlay, Android Auto i Mirror Link i navegador amb pantalla tàctil de 8 polzades.

Seat Ibiza

Seat Ibiza | SEAT

 

Per apreciar canvis haurem de seure a l’interior del cotxe i observar el pannell. És pràcticament idèntic al dels seus germans de gamma però amb dos indicadors de combustible, un de verd, a la dreta, per al GNC i un altre per a la gasolina.  La segona de les diferències la trobem al maleter que perd una petita part de la seva capacitat (de 355 passa a 262 litres) a l’incorporar un dipòsit extra d’acer per a l’emmagatzematge del gas. Va situat al mig, just on reposa habitualment la roda de recanvi que, en aquest cas, no està disponible ni com a opció.

 

A nivell usuari, l’Ibiza TGI es converteix en una alternativa més real que la d’un cotxe 100% elèctric o un híbrid endollable. Els guanya en autonomia, es beneficia de les mateixes bonificacions tarifaries de compra, estacionament i autopistes perquè duu el distintiu ECO i te un preu competitiu. El seu principal inconvenient es concreta en el repostatge perquè avui per avui només hi ha disponibles 57 gasineres públiques repartides per tota la geografia peninsular. L’administració s’ha compromès a doblar-ne el nombre en els pròxims mesos però la realitat no convida a generar confiança en l’anunci. També cal tenir en compte les revisions d’ITV, quan toquin, que exigeixen un certificat d’estaqueïtat que costa uns 100 euros.

 

A  favor :

    Equipament complet

    Preu competitiu i amb ajuts

    Ús bifuel automatitzat

 

En contra :

    Absència de roda de recanvi

    Infraestructura de GNC

    Revisions ITV amb certificat d’estanqueïtat

 

Fitxa Tècnica :

Motor: Davanter. Tres cilindres 999 c.c. Injec Turbo i Interccoler  90 CV GNC/ gasolina.

Canvi: Manual 5 velocitats

Tracció : Davantera

Frens : discs vent/ discs

Acceleració de 0 a 100 Km/h: 12, segons

Velocitat màxima: 184 km/h

Consum mitjà :  4,0 kg/100 km / 5,8 l/100 km

Preu : 20.280 euros (sense ajuts).

Nou comentari