Quan encara no havien sonat les campanades del canvi de mil.leni Opel va tenir l’encert de revitalitzar el segment dels monovolums amb el llançament del Zafira. Aquell primer compacte familia, fabricat a partir l’Astra G, va arribar a popularitzar-se gràcies al sistema Flex7 que, de set seients, permetia amagar els dos últims de la tercera fila sota el terra del compartiment de càrrega. Aquell encert va ser copiat aviat per alguns dels seus competidors més directes però amb tot i això la marca va arribar a vendre dos milions i mig d’unitats del Zafira al món.

La nova proposta d’Opel en aquesta parcel.la conserva plataforma i proporcions. Fa els  mateixos 4,66 metres del model anterior però renova estampa. Presenta un frontal amb fars amb la mateixa tecnologia adaptativa AFL LED vista a l’Astra, que estalvia enlluernaments al contrari i adapta automàticament el feix lumínic a les condicions de marxa. Son llums de carcassa allargassada que li estilitzen el morro del cotxe perquè  casen perfectament amb una graella cromada que descansa  sobre una línia dibuixada horitzontalment per sota del logotip de marca. De perfil, el nou model es veu més aerodinàmic, fa créixer els passos de roda i la superfície envidrades i acaba en una gran porta que afavoreix l’accessibilitat. El llistat d’opcions contempla un sostre solar panoràmic per si es vol millorar il·luminació i visibilitat interior. I és precisament aquí on més es nota l’actualització del model. La posada en escena de l’habitacle és més lleugera i racional. Amb menys botoneria i amb un sistema multimedia més intuitiu. La lectura dels rellotges també guanya enters. El volant, de tres radis i cèrcol fi,  arriba folrat en cuir i el pannell d’instruments, que recorda molt les darreres realitzacions de la gamma, reserva la columna central quasi exclusivament pel climatitzador. Aquest element del mig pot demanar-se opcionalment amb la guantera FlexRail que duia la nostra unitat de premsa, que llisca sobre dues guies per a poder fer també la funció de recolza-braços. A l’habitacle hi ha 30 compartiments distribuïts, entre els quals, quatre de verticals a les portes per a deixar-hi ampolles grosses.

 

 

La major part de les funcions del Zafira s’activen des la pantalla tàctil de set polzades que descansa al mig. Una eina que obra la caixa de Pandora de la connectivitat i que, pagant a banda, permet disposar de sistema IntelliLink 4.0 compatible amb Apple CarPlay o d’Android Acte. Contractant el servei corresponent, també podrem fer servir el nostre propi GPS a bord si hem tingut la prudència de connectar el cotxe abans a través d’un nou port USB. A nosaltres ens ha agradat el sistema d’alerta automàtica en cas d’accident que s’activa prement una tecla i posa els passatgers en contacte amb un centre d’atenció 24 hores. A més de donar assistència en cas d’avaria o accident, pot facilitar informació sobre destinacions, indrets d’oci o restauració i programar rutes al navegador. Molt interessant també l’accés Wi-Fi 4G/LTE, amb el qual podrem connectar fins a set dispositius simultanis o el sistema de plegat del respatller del seient central posterior, que el transforma en una mena de taula sobre la qual es pot situar un ordinador portàtil o altres dispositius. Segueix estant disponible el FlexFix per transportar bicicletes, que s’oculta en el para-xocs del darrere, és senzill de manipular i representa un l’estalvi de combustible en relació als porta-bicicletes superiors.

Alternativa a monovolums com el BMW Sèrie 2 Gran Tourer, el Citroën Grand C4 Picasso o el Renault Grand Scénic, el Zafira contemporani conserva els paràmetres de funcionalitat que van servir per disparar les seves vendes. A l’interior podrem moure o plegar qualsevol dels seus seient de forma independient o ampliar un maleter amb un simple gest. En configuració per a cinc reserva 710 litres per a l’equipatge. Disposa d’argolles per a subjectar la càrrega i un compartiment suplementari sota el pis. Amb tots els seients del darrere plegats el maleter  és de 1860 litres.

 

 

Mecànicament, l’estrella de la nova gamma Zafira és el 2.0 CDTi 170 CV que hem testat. Declara un parell-motor de 400 Nm. mitjanes homologades de 4,9 litres cada cent km. gràcies al sistema Stop&Star i acabat exclusiu Excellence, el superior.  És un giny que podria millorar a nivell de vibracions i remorositat però que empeny amb convicció des dels règims més modestos i que es nota capaç d’empentar aquest monovolum circulant a plena càrrega fins i tot en ports de muntanya i meteorologia adversa. En el día a día hem notat una major eficiència de l’Opel Eye encarregat d’identificar els senyals de trànsit i alguna diferència més en el sistema de xassís actiu. Els tres nivells de programa -standard, tour i sport-  incideixen en la resposta de l’accelerador, la duresa de les suspensions i la immediatesa de la direcció. La suspensió de duresa variable que associa el xassís adaptatiu electromecànic FlexRide absorbeix bé l’energia en qualsevol de les posicions i dona un grau de confort acceptable, per bé que no acabi d’evitar prou la inclinació de la carrosseria, un xic massa acusada en carreteres sinuoses.

 

En l’apartat de seguretat, l’equipament duu programador de velocitat actiu, l’esmentat sistema d’il·luminació adaptativa Led amb funció diürna, alerta per canvi involuntari de carril i de col·lisió frontal i un control de creuer amb tres mesures de distància respecte del vehicle precedent.

 

A favor

    *Disseny actualitzat

    *Connectivitat

    *Versatilitat i sentit pràctic

En contra

    *Tacte de la palanca del canvi

    *Tara del cotxe

    *Insonorització millorable

  

FITXA TÈCNICA

Motor: Davant. 1.598 c.c. Injecc. Direc. Common Rail biturbo amb intercooler  170 CV. gasòil

Tracció: Davantera

Canvi: Manual 6 vel.

Frens: Discs vent/discs

Vel. màxima: 203 Km/h

Acceleració 0 a 100 Km/h: 9,8 s.

Consum mitjà: 4,9 litres

PREU:  31.350 €



Nou comentari