La família Insignia s’amplia aprofitant una petita renovació de gamma. Afegeix un nou company d’aventura : el Country Tourer. Una mena de crossover amb carrosseria familiar, acabat alt de gamma (Sportive) i tracció a les quatre rodes que proporciona un alt grau de refinament i una eficiència absoluta. L’identificarem al primer cop d’ull si ens fixem en les motllures perifèriques que envolten tota la carrosseria, l’eixamplament dels passos de roda i la major distància respecte del terra. Per darrere també el reconeixerem aviat perquè situa la porta per sobre la cintura del cotxe, i sobredimensiona els paracops. Aquesta aposta estètica, que li proporciona un bon coeficiente aerodinàmic, te contrapartida en la davallada del sostre: una inclinació progressiva que juntament amb els pilars que la sustenten li fan perdre un pèl de visibilitat posterior. Un fenomen que no compensen els retrovisors laterals triangulars que, com que mantenen l’angle mort dels costats, tenen una funció d’advertiment visual per estalviar-nos ensurts. Afortunadament, la generositat del maleter compensa de sobres aquesta servitut, ja que en configuració normal de cinc places, reserva 540 litres per a l’equipatge, ampliables fins als 1.530 si pleguem els respatllers de la segona filera i aprofitem l’espai fins al sostre.

Sense perdre el deix elegant que caracteritza el model però aprofitant que els tècnics de la casa li’n revisaven l’aspecte, el nou Insignia Country Tourer amplia l’engraellat frontal, incorpora acabats cromats i aprofita els trets de la carrosseria per aconseguir una sensació de major amplada. Introdueix els llums amb tecnologia LED, canvia la forma dels indicadors de direcció posteriors i afegeix barres longitudinals al sostre i sortides d’escapament cromades. La resta de modificacions serveixen per reblar el clau. Aquest és el cas de les proteccions de baixos d’acer que, a parer nostre, són més efectistes que no pas útils.

A l’interior, ajustaments i nivell d’acabats no admeten crítica. Tot és premium. Fins i tot el disseny i la moderna posada en escena. Els savis de la casa s’han esmerçat en l’aplicació de criteris estrictes d’ergonomia. El conjunt es veu harmònic. La tradicional austeritat alemanya ha passat a la història. El què impera ara és el disseny avantguardista. El navegador apareix a través d’una acolorida pantalla tàctil de vuit polzades i la catografia es llegeix en tres dimensions. L’equip d’àudio proporciona una fidelitat increïble i el confort arriba a ser total si demanem l’opció del reglatge elèctric dels seients calefactables. En el mateix apartat d’innovació trobem l’Opel Eye, el sistema que s’encarrega d’encendre automàticament les llums o els eixuga-vidres; reconeix els senyals de trànsit o avisa el conductor d’un canvi de carril no programat. La pell entapissa seients i volant multifunció tot i que a l’hora d’escollir tonalitats potser no acabaríem de posar-nos d’acord… Al panell de comandaments s’ha reduït la botoneria i sembla que tot queda més endreçat. Hi ha menys problemes per identificar la funció de cada commutador. La sorpresa aquí arriba de la mà del touch pad tàctil que també porta la resta de la gamma Insignia. Queda just a tocar de la palanca del canvi i permet escriure lletres i números amb el dit. Poc efectiu quan circulem però tot una demostració tecnològica! L’equipament, a nivell del qual s’espera d’un auto d’aquestes característiques, inclou climatitzador bizona, ordinador de viatge i sistema Intellilink, per connectar els smartphone’s.

En el capítol mecànic no hi ha gasolina! Els dos únics motors dièsel que ofereix aquest nou Insignia són un exemple clar del què significa estalviar combustible, rodar en silenci i no haver de renunciar a les prestacions. En el llindar bàsic hi trobem el quatre cilindres 2.0 CDTI de 163 CV i, per sobre, el superlatiu Biturbo de dos litres CDTI que en declara 195 i que actua amb dos turbocompressors o només amb un de sol en funció de la demanda exigida i de l’estalvi global.

La primera de les mecàniques arriba associada a una caixa de canvis manual de 6 manual de relacions de baixa fricció però la nostra unitat duia la transmissió automàtica opcional amb funció ActiveSelect® que fa possible la manipulació manual o seqüencial. A la pràctica tot aquest equipament serveix per a proporcionar una resposta contundent ja des de règims ben modestos amb un silenci de rodadora envejable. La tecnologia FlexRide adapta el comportament del nouvingut en funció de l’estat del paviment i de l’estil de conducció que practiquem. Ajusta automàticament la suspensió activa (CDC), l’ABS, el control de tracció, l’ESP®Plus, la direcció i l’accelerador en temps real. I intervé en la gestió del canvi automàtic per incrementar el control i el grau de la seguretat activa. El model que hem testat permet escollir entre tres modes possibles: l’anomenat “Tour” esdevindrà el nostre millor aliat quan afrontem viatges llargs on vulguem prioritzar el confort. En règim “Normal” la resposta serà més polivalent; la més idònia pel dia a dia. I el mode “Sport” prima el dinamisme en detriment del consum. El sistema distribueix el parell /motor entre cadascuna de les rodes i eixos fins al punt d’aconseguir un grau d’adherència i una estabilitat poc freqüents en el segment. El sistema motriu 4×4, en condicions normals, tramet un 10% de la potència al tren posterior però la proporció pot arribar al 50/50 en casos excepcionals. Un diferencial posterior Haldex gestionat electrònicament és el que s’ocupa de repartir l’empenta entre les 4 rodes, confiant la major responsabilitat a les que conserven millor l’arrapament. L’increment de recorregut de les suspensions, que eleva 20 mm. la base de la carrosseria respecte del terra per millorar el trànsit eventual per camins de poca dificultat o zones ligth no afecta en absolut el bon tacte del cotxe sobre paviment asfaltat.

Amb aquesta versió, una de les que aporta més caràcter juntament amb l’Insignia OPC, els alemanys pretenen competir amb el Volkswagen Passat Alltrack i Audi A4 Allroad, dos familiars que també compten amb una estètica específica

A favor:
•Disseny global i qualitat dels acabats
•Comportament esportiu i seguretat
•Maleter capaç

En contra:
•Preu d’algunes opcions
•Només mecàniques dièsel
•Mesures finals

FITXA TÈCNICA:

Motor: Davanter transversal 1.956 c.c. Injecc direc. Turbo. Intercooler 164 CV dièsel.
Canvi: Automàtic 6 vel.
Tracció: Adaptative 4×4
Velocitat màxima: 205 Km/h.
Acceleració 0-100 km/h: 10,9 s.
Consum mitjà: 5,6 litres

PREU: 37.960 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa