Món Esport
Nissan Juke 4×2: Ser, estar i semblar

L’ambició estilística i dinàmica del Juke es reforça preservant l’aire desenfadat de la primera proposta dels japonesos. Amb el bagatge de més de mig milió d’unitats venudes però amb l’amenaça permanent dels nous competidors amb qui es disputa el mercat, el Juke actualitza el seu aspecte general amb la voluntat de rellançar les vendes.

Al primer cop d’ull hem de reconèixer que segueix sent un model diferent. Entre atrevit i poca-solta. Els trets essencials de la carrosseria potencien igualment aquella imatge transgressora del model que va veure la llum ara fa quasi quatre anys però, ara, amb més possibilitats de personalització. El fabricant fa possible, per exemple, que el client rebi els radis de les llandes de les rodes pintats del mateix color de la carrosseria i hi afegeixi també insercions metàl·liques de l’habitacle, costures específiques fins i tot al quadre de comandament i acabats de color als difusors d’aire.

Els fars del frontal tenen forma com de “bumerang”, recorden vagament els del 370Z. Els retrovisors integren intermitents LED i aquesta tecnologia també s’encomana als grups òptics posteriors. El morro rep una nova entrada d’aire inferior, més esportiva. Canvia l’engraellat i el logotip de la casa pren més protagonisme. El para-xocs posterior també modifica els arrodoniments a fi efecte d’obtenir una estampa més agressiva i el cotxe estrena sistema d’il·luminació diürn, amb dos nivells d’intensitat per remarcar quan portem els llums excessos.

L’habitacle és el mateix. No hi ha variacions en les mesures llevat del maleter, que la casa assegura que creix un 40% fins arribar als 354 litres amb una maniobra “màgica” de substitució dels revestiments i la safata superior semirígida, que al llindar dels vidres, es mou solidàriament amb la porta d’accès al maleter però que és d’un material molt feble… A les places davanteres no hi ha problemes d’espai però, aprofitant el restyling, ens hauria agradat un reglatge en profunditat de la columna de direcció. El disseny del davantal a doble alçada sintonitza amb la resta de posada en escena. A la part central hi trobem bona part dels comandaments i, en especial, el Dynamic Control System (de sèrie en totes les versions), que permet al conductor triar entre tres modes de gestió ‘Normal’, ‘Sport’ i ‘Eco ‘ intervenint en la resposta de l’accelerador, el parell-motor disponible i el grau d’assistència de la direcció. A nosaltres ens ha agradat especialment el tacte i posició de la palanca del canvi, que queda a l’alçada justa, molt a prop del volant i la forma de la consola central, inspirada en els dipòsits de combustible de les motos de gran cilindrada. Aquí també hi reposa el fre de mà i diversos compartiments per a les llaunes de beguda i els objectes de butxaca. Tot i muntar tres cinturons de seguretat al darrera, a la pràctica, difícilment hi enquibirem més de dos adults. Els respatllers poden plegar-se asimètricament fins a transformar el maleter en un compartiment d’uns 1200 litres. El terra del maleter és, en el fons, una tapa dura que cobreix un calaix extraïble de plàstic on hi han les eines bàsiques. Prescindint d’aquest element, que reposa sobre una roda de recanvi de tipus galeta, ens queda un altre forat.

Nosaltres hem testat l’actualització del conegut motor 1.5 dCi d’origen Renault. El giny ha estat posat a punt al centre tècnic que la marca te a Barcelona per donar satisfacció específica al petit SUV dels japonesos. La feina ha aconseguit abaixar el consum de manera important sense haver alterat la potència del cotxe, que continua generant 110 CV tot i passar el parell motor dels 240 Nm de l’anterior mecànica, als 260 Nm. Incorpora injectors piezoelèctrics, adopta unes relacions de canvi més curtes en les dues primeres marxes i allargassa les altres quatre. La tecnologia Stop & Star d’engegada i aturada automàtica i un nou sistema EGR de recirculació de gasos d’escapament en el circuit tancat de baixa pressió, arrodoneixen la proposta. Amb tot plegat, el nou Juke dCi redueix en més de mig litre el consum mixt homologat (passant de 4,8 a 4,2 l/100 km) deixa les emissions de CO2 en 109 g / km; es posa a 100 km / h en 11,2 segons i depassa folgadament els 175 km / h de velocitat punta.

A la pràctica també convenç. Especialment quan analitzem els capítols de la conducció, el dinamisme i el consum. Amb un a posició de conducció sensiblement més elevada i una alçada lliure respecte del terra de 18 cm, l’auto convida a circular amb un cert dinamisme. El canvi de sis marxes, més aviat tancat, li proporciona aquell punt d’alegria necessària per a afrontar amb garanties avançaments o itineraris de muntanya i no adormir-se a la ciutat. Parlem d’un rendiment agraït en maniobres i d’una capacitat notable per recuperar-se a partir dels règims més modestos (1500 r.p.m). El cotxe presenta una batalla de només dos metres i mig i un centre de gravetat més aviat elevat, però destil.la un comportament molt noble i una més que evident vocació asfàltica. La suspensió es menja bé les petites irregularitats del ferm, controla suficientment les inèrcies de la carrosseria i preserva bé el confort del passatge. La direcció permet dibuixar trajectòries mil·limètriques amb un guiatge més que correcte i la resistència de l’equipament de frens proporciona confiança.

El renovat Juke 1.5 dCi està disponible en tres acabats. L’alt de gamma incorpora el sistema ‘NissanConnect’ , amb funció ‘Google Send-To-Car’ , que permet planificar una ruta a l’ordinador i enviar les instruccions al sistema del vehicle abans d’iniciar el viatge. També duu el sistema d’escut protector intel·ligent de Nissan, avisador de canvi de carril involuntari, control d’angle mort en els retrovisors i detector de moviments en maniobra de marxa endarrere amb càmeres de visió de 360 graus. A nivell d’estampa i en aquest segment ens costarà trobar rès igual en el mercat. El Juke atrau poderosament l’atenció gràcies a l’estrambòtic disseny de les seves formes, que no passen desapercebudes, la silueta del cotxe que va perdent alçada de forma progressiva fins arribar a la cua, els panys de les portes posteriors i el seu lateral musculat.

A favor:
– Originalitat de disseny i funcionalitat
– Comportament en carretera i agilitat urbana
– Consums i honestedat mecànica

En contra:
– Habitabilitat i alçada a les places posteriors
– Capacitat del maleter en configuració normal
– Accessibilitat visual a l’ordinador multifunció

Fitxa tècnica

Motor: 4 cilin. En línia 1.461 cc. 110 CV dièsel
Tracció: Davantera
Canvi: manual de 6 vel.
Frens: Discs vent./ discs
Vel. Màx: 175 Km/h
Accel. 0 a 100 Km/h: 11,2 segons

Preu : 24.850 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa