Mini Cooper S Clubman: pare, fill i esperit gran

El Mini més gran de la història estrena segona generació i, de pas, revoluciona la gamma. El Clubman canvia el concepte incrementant mesures i canviant lleugerament la carrosseria per picar l'ullet als que busquen alternatives en el segment dels compactes mitjans

Els de Mini creixen com qualsevol família. Evolucionen per mirar de trobar el seu espai en el mercat i per això no ens ha d’estranyar que adaptin la seva estratègia comercial en funció del què albira el futur. La segona del Clubman arriba vuit anys després d’aparèixer en el mercat per convertir-se en el Mini més gran construït mai fins ara. Neix a partir de la nova arquitectura modular UKL 1 que BMW fa servir en els nous models de tracció davantera i munta la mecànica transversalment com els seus germans petits de 3 i 5 portes, l’X1, el Sèrie 2 Active o el GranTourer. És 30 cm. més llarg, en fa 12 més d’amplada i és només un pèl més baix que l’anterior. Compta amb un bon maleter, disposa de més capacitat de transport i destil.la una filosofia més rutera. Busca, per tant, convertir-se en l’opció ideal pels que no volen renunciar al model i han de satisfer també les necessitats familiars de les parelles d’avui.

Mirant-lo per davant presenta una estampa inconfusible. L’embolcall no li fa perdre pas l’aroma de marca. Els fars rodons amb marc cromat, en aquesta última generació més separats i amb intermitents integrats, i les formes trapezoïdals de l’engraellat esdevenen segell identitari. En la versió Cooper S, crida poderosament l’atenció l’obertura sobreelevada del capó, que permet una major entrada d’aire al compartiment mecànic i les suggerents entrades laterals, pensades per millorar l’aerodinàmica. Però allò que més notarem te relació amb l’accessibilitat. La controvèrsia que va crear l’antiga carrosseria del Clubman, que duia la tercera de les portes laterals amb obertura enfrontada, ha passat a la història. Ara l’auto n’arriba amb sis : dues de convencionals a cada cantó i una de doble posterior, flanquejada per uns curiosos indicadors de direcció horitzontals, anomenada Split Doorss que -originalitats a banda- incrementa notablement el sentit pràctic i funcional del cotxe sempre que no estacionem contra una paret o massa a prop d’un altre turisme. L’accés al compartiment de càrrega pot demanar-se amb sistema d’obertura elèctrica i fins i tot de mans lliures, que activa l’acció passant simplement el peu per sota del maleter però encara que paguem a banda el tancament l’haurem de seguir fent de forma manual. El Mini Clubman contemporani reserva 360 litres per aquest compartiment, 100 més que l’anterior. Presenta formes molt lineals, té el pla de càrrega més aviat baix i plegant els respatllers del darrere podrem arribar als 1.250 litres de capacitat. Amb 12 cm més de distància entre eixos i una amplada similar a la del VW Golf, els comercials de la casa asseguren que pot competir perfectament amb autos com ara l’Audi A3 Sportback, el Mercedes Classe A o el BMW Sèrie 1, un dels principals candidats a canibalitzar-li les vendes.

L’interior és pràcticament el mateix que la resta dels Mini’s per bé que pot decorar-se amb 10 entapissats diferents. Les formes el•líptiques, els rellotges generosos i la botoneria presideixen el panell on hi reposa una generosa pantalla de 8,8 polzades amb funcions de navegador emmarcada per una anella lluminosa que -com la resta de l’habitacle-, pot canviar el color de l’il.luminació. A la nova generació, el velocímetre i el compta-voltes van situats en posició central a la columna de direcció. La posada en escena general i la qualitat dels materials duu el segell habitual a la marca. Plàstics, cromats i motllures refinades acompanyen perfectament un volant multifunció folrat amb pell i el sistema bizona del climatitzador. L’equipament inclou ordinador, reglatge elèctric pel seients davanters, antiboires, immobilitzador i fre d’estacionament per botó. Sigui com sigui, dins del Clubman contemporani hi podrem fer cabre perfectament a tres adults de més de 1,85 d’alçada amb l’única servitud del túnel de transmissió central, que pot arribar a incomodar una mica el passatger que segui al mig.

Es ven amb tres mecàniques possibles : dues propostes de gasolina i una dièsel. La clàssica versió Cooper munta el nou 3 cilindres de litre i mig d’injecció directa de 136 CV. Porta canvi manual de sis marxes però es pot demanar opcionalment amb la caixa automàtica Steptronic de convertidor de parell, també de 6 velocitats. Per sobre se situa, la versió que hem testat : el Clubman Cooper S de 4 cilindres, també d’injecció directa de gasolina, però ja amb 2,0 litres de cilindrada, 192 CV i un parell màxim de fins a 30,6 mkg a 1.250 rpm. Munta McPherson’s a la geometria davantera de les suspensions i un eix posterior multibraç amb reglatges específics d’amortiment per adaptar-se al pes i mesures de la nova carrosseria “pseudo-familiar”. A nosaltres ens ha agradat especialment el tacte directe de direcció -amb reglatge d’alçada i profunditat de la columna i els curts recorreguts de palanca del canvi -de sis marxes- que conviden a prodigar-se quan es vol gaudir de debò de la conducció. A la pràctica, el nou Mini Clubman esdevé un cotxe àgil, que entra bé en dels revolts. Deixa que notis l’arrapament quan transites per un itinerari virat i depassa els 100 km/h en poc més de set segons. L’increment de batalla i amplada de vies han estat proverbials. Compta amb control d’estabilitat amb bloqueig electrònic del diferencial (EDLC) però els clients més exigents poden demanar en opció els sistema de suspensió adaptativa (DDC) per pujar refinar encara més el confort de marxa. Amb el Driving Modes i a través d’una palanca giratòria que trobem al costat del canvi, podrem ajustar la resposta de motor, direcció, canvi i suspensions. I, amb el programa Green, que desconnecta el conjunt propulsor, mirar de rodar amb la màxima eficiència per estalviar combustible. Ideal per viatjar i amb un treball d’insonorització simplement impecable, pot muntar indistintament rodes de 18 o 19 polzades

El sostre solar panoràmic és una de las opcions disponibles per acabar de refinar el producte. Però la llista de “possibles” sembla eterna quan observes que pot equipar el sistema d’ajut a l’estacionament, càmera de visió posterior, el control de velocitat de creuer, sistema d’avís de topada i presència de vianants, automatisme pels llums i els eixuga-vidres o el sistema de detecció de senyals de trànsit, entre d’altres. Com a curiositat també es pot demanar un paquet d’il.luminació ambiental que, a través del retrovisor, reflexa el logo de Mini sobre el paviment cada cop que activem l’obertura remota de les portes.

A favor:
*Acabats, presentació i equipament
*Habitabilitat i maleter
*Possibilitats infinites de personalització

En contra:
*Preu de les opcions
*Confort a la plaça central posterior
*Accés compromès al maleter, en funció de l’estacionament

Fitxa tècnica:
Motor: Davanter. 4 cil. en línia. 1.998c.c Injecc. direc. 192 CV. gasolina
Tracció: Davantera
Canvi: Manual 6 vel.
Frens: Discs/discs
Consum mitjà: 6,2 litres
Emissions CO2: 144 gr / km
PREU: 29.900 euros

Nou comentari