És un dels SUV més atractius del mercat. Un revelt amb causa que deriva del Mazda2 però no és un compacte. Manté la distància entre eixos del seu germà de gamma però fa quasi 22 cm. més de llarg. Presenta un aspecte molt estilitzat que allargassa l’exterior tot i fer servir el mateix xassís i opta per la familiaritat a l’hora de captar nous adeptes. De fet, els faldons i els passos de roda que mostra recorden força els del CX-5. L’element més destacat del frontal son els llums biLED que incorpora. La pròpia forma dels fars i el feix que desprenen li proporcionen bona part de la seva personalitat i la motllura cromada que ressegueix els baixos, el punt premium que acaba reblant-lo. Munta llandes de 18 polzades calçades amb pneumàtics de poc perfil amb la qual cosa manté “controlada” la distància lliure respecte del terra (només 155 mm. més que un turisme convencional). Per això diem que la posició de conducció del CX-3 recorda força la d’un compacte i advertim, de pas, que haurem de calcular bé les excursions que fem amb ell lluny de l’asfalt, perquè tampoc duu proteccions als baixos i el tipus de gamma que munta semblen poc amigues dels paviments complicats. Opcionalment i per 600 euros, el client que vulgui pot demanar aquest model decorat amb una pintura específica que canvia de tonalitat en funció de la llum que rep.

L’interior del “nostre” petit SUV resulta tan sofisticat com atractiu. No hi ha massa compartiment pels petits objectes de butxaca ni cofre central entre seients però la posada en escena mima especialment al conductor, que es benefici d’un complet sistema de reglatge en profunditat per a la direcció. El sistema multimèdia MZD Connect equipa un precís navegador amb cartografia europea. El principal inconvenient de l’habitacle és la reserva d’espai a les places posteriors i al maleter. La superfície vidriada -poc generosa al darrera- genera una mena de sensació d’encutillament que acaba per evidenciar-se quan els passatgers superen el metre vuitanta d’alçada o tenen les cames molt llargues. La guantera és molt més capaç en comparació però arriba sense pany. Els seients davanters arrapen bé el cos i resulten còmodes. El porta-equipatges reserva 350 litres per a les maletes però presenta formes molt rectes que afavoreixen el seu aprofitament i es pot configurar a dos nivells mitjançant una safata que -si fa falta- podem deixar a casa. La banqueta posterior, que pot plegar-se de forma asimètrica permet convertir aquest espai en una superfície plana sota la qual hi reposa un kit anti-punxades amb espai, només, per a una roda d’emergència del tipus galeta.

L’equipament bàsic del nostre protagonista és prou complet. Compta amb l’avís acústic de canvi involuntari de carril, sistema de frenada d’emergència en ciutat, control adaptatiu de la velocitat de creuer i assistent d’arrencada en pendent, fars LED, càmera de visió posterior i sensors per facilitar les maniobres d’estacionament, navegador i pantalla tàctil de set polzades amb connexió a internet.

L’oferta mecànica del CX-3 contempla un únic propulsor dièsel i dos de benzina. La primera d’elles (que significa gairebé el 70% de les vendes) té un litre i mig de cilindrada, fa servir el sistema d’injecció directa del combustible, és de baixa compressió i porta Stop&Star de sèrie. Declara 105 CV de potència i manté el millor del seu rendiment entre les 1.600 i 2.500 voltes.

En gasolina Mazda ha decidit abandonar el downsizing de les petites mecàniques turbo i apostar clarament pels motors atmosfèrics. Els japonesos consideren que la tecnologia SKYACTIV que fan servir els permet fabricar autos de gasolina amb consums de dièsel i dièsels amb consums d’híbrid. Per això confien en un bloc de 2 litres comercialitzat amb potències de 120 i 150 CV (i-Activ) pels quals homologa consums de 5,9 i 6,4 litres/100 Km, respectivament. Aquesta mecànica, es pot demanar amb tracció davantera o total però el motor de gasolina més xic -que és el què hem provat- només es ven amb dues rodes motrius i, el “gros”, exclusivament amb tracció total. D’orígen, el Mazda CX-3 arriba sempre amb una caixa de canvis manual amb sis velocitats, tacte precís i curts recorreguts que, opcionalment i afegint-hi 1800 euros, pot ser automàtica de convertidor. En condicions normals d’itinerari i càrrega, la resposta lineal d’aquest motor ens ha semblat suficient per a moure’ns amb franca desinvoltura però si volem una mica més d’empenta serà imprescindible recórrer al canvi i estirar la mecànica fins a la zona més alta del compta-revolucions, sense que això signifiqui destarotar massa les mitjanes.

El CX-3 és, doncs, un auto de nobles reaccions que inspira força seguretat. En part també pel rendiment que proporciona el sistema de suspensions que porta : geometria McPherson a l’eix davanter i una barra de torsió amb rodes tirades al darrera. Amb aquesta configuració i un taratge més aviat ferm dels esmorteïdors, els japonesos aconsegueixen refinar el comportament del cotxe i precisar la trajectòria imposada des del volant. El petit SUV de Mazda és d’aquells cotxes que conviden a fruir de les traçades en zones ratoneres. Vibra poc i gronxa menys, es beneficia d’una direcció molt ràpida amb poques voltes entre topalls i és capaç d’estirar-se en règims quan l’escenari ho demana. Gosa situar-se a la part alta del segment per preu però també per tacte, equipament i presentació. Per rinxolar el ríxol hauria de reduir les distàncies de frenada i aïllar millor l’habitacle per reduir la fressa que arriba de l’exterior.

A favor:
* Disseny i presentació general
* Honestedat mecànica i comportament dinàmic
* Nivell d’acabats i equipament bàsic

En contra:
* Absència de tancament centralitzat
* Limitacions d’espai al maleter i a les places posteriors
* Manipulació imprecisa del sistema tàctil d’infoentreteniment

FITXA TÈCNICA:
Motor: D’alumini davanter transversal. 3 cilin. en línia 999 c.c. 75 CV gasolina.
Tracció: Davantera
Canvi: Manual 6 vel.
Frens: Discs/tambor
Vel. màx : 192 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h. 9 segons
Consum mitjà: 4,5 litres
PREU : 20.345 euros



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa