Audaç en formes, contemporània en disseny i amb un aspecte més compacte, la Transit Custom Kombi disposa d’un interior generosíssim. Amb un vidre davanter subtilment inclinat i grups òptics elevats guanya aerodinàmica i visibilitat. Facilita l’anticipació davant qualsevol incidència vial. Es comercialitza amb tres fileres de seients i fins a nou places, portes correderes laterals i uns grans finestrals que li proporcionen una bona lluminositat interior. A dins, ergonomia i confort s’acosten molt a l’estàndar dels turismes contemporanis amb una posada en escena molt funcional. L’habitacle està plé de compartiments per a l’emmagatzematge de petits objectes i el sistema de seients individuals ofereix més de 30 possibilitats diferents. Quan es pleguen ocupen només la meitat d’espai, poden convertir-se en taula i són prou lleugers com per treure’ls tots fins a conseguir una superficie de càrrega veritablement amplia on podrem enquevir-hi fins a tres europalets. El terra és d’un material plàstic molt sofert fàcil de netejar i resistent i els nivells de remorositat interior demostren que s’ha fet un bon treball d’insonorització.

L’equipament incorpora el sistema de control per veu Ford SYNC i el de connectivitat MP3/telèfon, la tecnologia d’estalvi de combustible ECOnetic (ambStart-Stop) i el mecanisme de càrrega regenerativa intel•ligent. A diferència dels sistemes convencionals, la nova Custom Kombi només carrega la bateria quan és necessari i evita de fer-ho quan estàs trepitjant l’accelerador per contribuír a reduír les mitjanes de consum i les emissions. També porta un límitador de velocitat que s’activa per defecte per impedir que se superin els límits de velocitat establerts i es puguin mantenir els consums a ratlla. Opcionalment pot muntar una innovadora baca integrada que va sense cargols i que, quan no es fa servir, redueix la resistència i la fressa aerodinàmica que genera el vent i incideix favorablemente en la despesa en combustible.

La nova Transit Custom Kombi està disponible en tres mecàniques diésel. Motors tots de dos 2,2 litres, 16 vàlvules i quatre cilindres de la gamma Duratorq TDCi amb transmissió manual de sis marxes i potències de 100, 125 o 155 CV. La casa assegura que gasten fins a un 10% menys de combustible gràcies a la incorporación del sistema Start-Stop i que els components exposats a un desgast normal han estat dissenyats per durar més sense necessitat de manteniment. D’aquí que les revisions s’estableixin cada 50.000 km o dos anys.

Nosaltres l’hem trobat especialment eficaç en ciutat i, fora d’ella, hem aplaudit la posició sobreelevada del conductor i el control de velocitat amb limitador ajustable, que ens ha estalviat ensurts en relació als límits. El seient del conductor és totalment ajustable a l’igual que el volant multifunció perquè puguis trobar la postura ideal. Disposa de reposabraços integrat i, opcionalment, protecció ajustable per a la zona lumbar i calefacció. Sota la primera filera de tres seients hi trobem un compartiment d’emmagatzematge de 93 litres i sobre el quadre d’informació analògica, un calaixet ocult per al mòbil o la documentació, amb una presa de 12 volts. El sistema de control de veu ens permet gestionar les funcions d’àudio, el telèfon i l’arxiu de missatges de veu sense haver de deixar anar les mans del volant ni aixecar els ulls de la carretera. L’ESP d’aquest vehicle (que declara una tara de 2.700 quilos) incorpora també el Sistema de Control de Tracció. En els 1450 litres que Ford declara pel maleter hi podrem enquevir-ho tot però no hi hem trobat anelles per ancorar l’equipatge. La porta que hi dona accès (de proporcions considerables) s’obra en forma de compàs cap amunt cosa que pot comprometre la maniobra si estacionem, de cul, al final del garatge. En canvi a l’aire lliure, pot aixuplugar-nos de la pluja, la neu i el sol.

A la pràctica, la Ford Custom Kombi és extremadament àgil però demana atenció quan l’hem d’estacionar a segons quins pàrquings (per l’alçada) o transitar pel casc antic d’algunes poblacions. En carretera oberta i autopista manté velocitats de creuer interessants sense superar mai els vuit litres. L’indicador de canvi òptim de marxa resulta un bon aliat si volem practicar una conducció econòmica. La nova suspensió que duu millora el comportament general del vehicle i es complementa mil.limètricament amb el taratge de la direcció, que respón immediatament al més mínim moviment del volant. Ens ha semblat una opció prou vàlida per a taxistes i serveis shuttle que exigeixen un tracte més delicat i unes bones condicions de confort.

A Favor:
*Aerodinàmica i estètica
*Mecàniques eficients on escollir
*Confort de marxa i equipament tecnològic

En contra:
*Antena ubicada al sostre en lloc d’integrada al vidre
*Ubicació i mesures del suport pel peu esquerra
* Accessibilitat a la tercera filera de seients

Fitxa Tècnica:

Motor: Davanter.4 cilin. 2198cc. Injecc. Direc. Common Rail, Turbo i intercooler. 155 CV. Dièsel
Tracció: Davantera
Canvi: manual 6 vel.
Consum mitjà: 6,6 litres
Preu: 35.150 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari