El nou Mondeo estrena fesonomia i silueta. El morro aporta bona part de la seva personalitat. Recorda força la de l’Aston Martin. Engraellat expecífic doble, grans paracops reblats per òptiques de disseny esmulat i un capó esculpit sobre quatre nervis longitudinals, situen les bases aerodinàmiques del cotxe. Els fars intel·ligents amb llums diürnes amb tecnologia LED i els propis intermitents progressius (situats en els retrovisors i també amb díodes LED), que es van il·luminant progressivament de dreta a esquerra com en el cas d’alguns models de pel·lícula de ficció, ens han enamorat. Tant com la silueta del propi cotxe. De costat, el nou Mondeo es veu gran. I en realitat ho és! Creix 10 centímetres respecte al seu predecessor i aquest allargassament afavoreix el dinamisme del conjunt. Fa que sembli més esportiu.

Còmode i segura sobre l’asfalt, la renovada proposta de Ford s’acosta a les berlines de luxe. Copia proporcions, estàndars de presentació i ergonomia interior. No porta clau convencional. L’obertura centralitzada es fa a través d’un comandament electrònic i, la posada en marxa, mitjançant un botó ben visible a la dreta del volant. Els automatismes s’activen tan bon punt ens apropem a l’auto però no podrem notar la remor mecànica si no polsem simultàniament el botó d’star i el pedal d’embragatge. Tampoc hi ha tap de combustible. Aquest element queda integrat en la mateixa porteta que dóna accés al dipòsit, la boca de la qual, a més, fa impossible que ens equivoquem de mànega. Tot plegat, més ràpid, net i pràctic. Tampoc hi ha crítiques en relació a l’habitabilitat. Hi ha espai de sobres per a cinc adults amb equipatge. Els criteris de connectivitat imperen i el treball d’insonorització és d’excel·lència. Els seients davanters són autèntiques butaques de configuració exquisita. Semblen fetes per un fisioterapèuta, es poden calefactar opcionalment i disposar de funció massatge.

La informació que arriba al conductor és bàsicament digital. Es complementa amb una pantalla táctil de 8 polzades de manipulació intuitiva però informació simultània que, a més de les funcions més freqüents, ens avisarà quan portem els llums connectats o una porta mal tancada. Pensem que demana més atenció de la què hauríem de cedir en condicions normals i convida a distreure’s. El capítol tecnològic, en canvi, depassa l’imaginable. L’ECOnetic s’ocupa de reduir el consum i el sistema de refrigeració actua considerant també criteris aerodinàmics. Un indicador lluminós ens orienta per a poder practicar una conducció eficient i l’usuari disposa també d’avisador de canvi de carril involuntari, automatismes per a les llums, control d’angles morts, càmera de visió posterior i d’un curiós mecanisme elèctric que impedeix l’obertura de portes al darrera per evitar ensurts amb la canalla o la gent gran. Una part d’aquestes funcions poden ser controlades per veu i opcionalment també es pot demanar l’assistent de precol·lisió associat a un detector de vianants que primer avisa i després actua per evitar atropellaments o minimitzar-los en el pitjor dels casos i un innovador cinturó de seguretat posterior amb airbag incorporat. Pel que fa al maleter, Ford contempla que el Mondeo pugui demanar-se amb roda convencional, del tipus galeta o bé amb el kit antipunxades. Aquesta darra opció i comptant fins a la safata, deixa un compartiment de 525 litres. El model familiar es queda en 550 litres i la versió híbrida al voltant dels 410, reserva similar a la què tindrà el futur Mondeo amb tracció total.

L’exitosa arquitectura Control Blade es manté però muntada sobre una nova plataforma global més rígida. La geometria McPherson al davant i el subxasís independent amb quatre braços per roda al darrera, equilibren el conjunt. L’arrapament és constant en tota mena d’itineraris, pràcticament no hi ha gronxaments laterals i la direcció es mostra força precisa. Pagant a banda, els més puristes podran disposar d’un Mondeo amb suspensió adaptativa que actua també sobre la duresa de la direcció.

El propulsor que hem estat portant nosaltres és un dels més ajustats de l’atractiva oferta de la marca de lòval. Es tracta del bloc de dos litres TDCi que apareix en el catàleg amb potències de 150 i 180 CV. La segona surt amb canvi automàtic de doble embragatge “powershift” i la que hem dut nosaltres, amb canvi manual de sis relacions. Ambdós common rail d’última generació que convé no deixar baixar gaire per sota de les 2000 voltes però que manifesta un caràcter molt progressiu. L’esglaonament de les marxes contribueix a minimitzar les mitjanes de consum i el tacte i precisió de la palanca a millorar les sensacions del conjunt. No hi ha fresses molestes i la suavitat s’encomana a d’altres elements com ara els frens.

Fitxa Tècnica:

Motor: 4 cilin. en línia. 1.997 c.c Injecc. directa common rail Turbo i intercooler 150 CV gasòil
Tracció: Davantera
Direcció: Assistida
Canvi: Manual 6 vel.
Frens: Discs vent/ discs
Velocitat màx: 215 Km/h
Acceleració 0-100 Km/h: 9,4 s.
Consum mitjà: 4,5 litres

PREU: 29.600 €

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari