El que trobarem als concessionaris és només un restyling del model que va veure la llum el 2011. La tercera generació de Focus ha estat el compacte més venut al món entre el 2012 i 2013 i ara, amb aquest petit rentat de cara i les promocions comercials que impulsa la marca, és un seriós candidat a tornar a liderar el segment de vendes al qual pertany.

Per identificar amb precisió el Focus contemporani ens haurem de fixar en el frontal, a l’estil Aston Martin i en el replantejament general del seu interior. El nou ADN estètic li atorga una nova graella trapezoïdal invertida, més arranada i ample que l’anterior, amb els trets de disseny One Ford que ja coneixem del Fiesta i el Mondeo. El morro allotja uns nous fars rectangulars més esmolats i antiboires resituats més avall. Els pilots del darrera perden protagonisme i es veuen menys prominents. Les dimensions exteriors pràcticament no varíen en la versió de cinc portes. Només creixen els acabats familiars Station Wagon (fins als 4,556 m.), la carrosseria dels quals també viatja més amunt.

Les novetats son més destacables a l’interior. Sobretot pel que fa a la simplificació de la consola central, que arriba amb menys botoneria i més espais portaobjectes. La instrumentació millora, especialment el sistema multimèdia. Una nova distribució dels comandaments simplifica la manipulació de les diverses funcions i de l’ordinador de bord. La informació relativa a la velocitat és electrònica i l’usuari pot dividir la pantalla en quatre per multiplicar les dades (velocitat, senyals de limitacions, consums, etc. El nou Focus incorpora ara una nova pantalla de vuit polzades. Un nou gadget tecnològic amb sistema SYNC2, que actua en mode mans lliures per poder configurar una ruta al navegador, sintonitzar el nostre mòbil amb el cotxe o seleccionar un tema específic de l’MP3 a través d’ordres vocals. Els commutadors de climatització són més grans i fàcils de reconèixer al primer cop d’ull. El fre de mà deixar de ser elèctric i recupera la palanca mecànica de sempre, en una posició més endarrerida. Per davant seu, a l’espai alliberat, hi trobem una presa de 12 volts i un posagots sota una cortineta retràctil. La columna de direcció pot ajustar-se en profunditat i alçada i el volant, de tres radis, arriba folrat en pell. Les mesures de l’habitacle no varien i la regulació en alçada del seient del conductor és de sèrie en totes les versions.

El fabricant declara 363 litres de reserva d’espai al maleter. El compartiment de càrrega del nostre protagonista és inferior al de la majoria dels seus competidors (C4, Civic, Mégane o Leon) però presenta formes regulars i, amb els respatllers dels seients del darrere abatuts (1/3 i 2/3), el volum de càrrega arriba als 1148, però l’operació no pot fer-se amb una sola mà i la superfície no acaba de quedar completament llisa. Per sota del terra d’aquest compartiment hi ha un kit de reparació de punxades però el client pot demanar opcionalment una roda de recanvi d’emergència per 70 €, o una de convencional, que en costa 100.

L’equipament de seguretat és més ampli i s’ha incrementat la nòmina de sistemes disponibles. El nou Focus pot dur assistent d’aparcament, sistema de frenada automàtica d’emergència o lectura permament dels senyals de trànsit. També supervisa el trànsit posterior quan engranem la marxa endarrera i és el primer compacte en oferir un sistema de llums amb feix intel•ligent que té en compte les característiques de la via i el volum de trànsit. El cotxe s’ofereix amb sis nivells d’equipament i una completa gamma mecànica, la més important de les quals és l’arribada del motor 1.5 TDCI de 120 CV, que hem estat portant. Per poder complir amb la normativa anticontaminació Euro 6, els de Ford li han reduït la cilindrada fins als 1.500 cc aconseguint, no obstant això, augmentar la nòmina de potència fins arrodonir-la en els 120 CV. Duu sistema Stop&Star d’arrencada i parada automàtics del motor. El fabricant li’n homologa mitjanes per sota dels quatre litres cada 100 km que acaben situant-se al llindar dels 5, a la vida real. Animat amb aquesta mecànica, el cotxe mostra una empenta poc freqüent en relació al binomi declarat de cilindrada i potència. Això es nota en les acceleracions lineals però, sobre tot, quan recupera en marxes llargues. L’acció del turbo passa molt desapercebuda i el nivell de vibracions i sonoritat és molt contingut.

El seu xassís aconsegueix combinar dinamisme i confort gràcies al treball aplicat pel fabricant sobre suspensions i direcció. El cotxe guanya en confort de marxa i immediatesa de guiatge. S’aferra a l’asfalt en els viratges ràpids i es nota àgil i precís en corbes més lentes i tancades. En escenari virat i ratoner, presenta una agilitat en revol poc usual en el seu segment, només igualada en eficàcia pel Seat Leon. A tot això se li uneix un canvi manual de sis velocitats i bon tacte, amb recorreguts curts i insercions precises, que s’afegeix a la bona experiència de conducció que transmet en general aquesta versió turbodièsel. Porta vidres més gruixuts, un procés d’insonorització del compartiment mecànic més acurat i s’ha revisat la forma dels retrovisors per reduir la fressa aerodinàmica. Gràcies a això, la casa ha aconseguit rebaixar clarament la rumorositat de l’habitacle, cosa que també incideix en el confort final.

A favor:
*Comportament i eficiència mecànica
*Insonorització interior
*Equipament tecnològic

En contra:
*Amplada pels passatgers del darrera
*Sistema per ampliar el maleter
*Periode d’adaptació al sistema SYNC2

Fitxa Tècnica
Motor: Davanter transversal. 4 cil. en línia. Injecc..1.499 c.c. Stop&Star 120 CV dièsel
Canvi: manual de 6 vel.
Tracció: Davantera.
Accel. 0 a 100 Km/h: 10 segons
Vel. Màx.: 195 Km/h.
Consum mitjà: 4,3 litres

PREU: 21.625 euros



Nou comentari