Món Esport
Ford B-Max Ecoboost: arquitectura de butxaca
  • CA

Estètica dinàmica, fluidesa de formes i mesures compactes. El B-Max s’inspira en la línia vista en el prototip Iosis Max que Ford va presentar el 2009 però en perfecciona la filosofía portant fins a l’extrem el sentit pràctic d’aquedsta mena de cotxes. Sense abandonar els trets que han imposat les darreres realitzacions de la casa de l’òval blau, la nova proposta de Ford afavoreix la presència d’una notable superfície de vidre que, al seu torn, proporciona una excel.lent lluminositat interior. Però és en el frontal amb sistema de leds diürns i en les portes laterals on hi trobem l’ADN de la seva personalitat. Combina amb subtilesa l’estil amb el sentit pràctic. Està ben acabat, proporciona una conducció agradable i presenta unes mesures estratètiques que el converteixen en rival directe del C3 Picasso, l’Opel Meriva o l’Skoda Roomstar. A diferència d’aquest, però, fa servir un revolucionari sistema d’accès a l’habitacle que combina portes correderes posteriors amb unes altres d’obertura convencional en compàs al davant. El B-Max prescindeix del pilar central en un plantejament tant senzill en aparença com complicat d’aplicar. Obliga, per exemple, a desplaçar l’ancoratge dels cinturons de seguretat davanters en el propi seient i a reforçar la fermesa dels panys. De fet, una anàlisi més detallada del model ens permet afirmar que el Pilar B no desapareix del tot sinó que es desplaça cap els montants interiors de les portes, que han reforçat estructura i ancoratges, per assegurar la resistència en cas d’impacte lateral. I hem de dir que la feina s’ha fet tant bé que el nou model ha rebut els cinc estels en les proves de seguretat Euro NCAP. La solució facilita enormement l’entrada i sortida de passatgers i les maniobres d’acomodació de la mainada en les cadiretes. Amb les dues portes d’un mateix costat obertes, ens queda una superfície de metre i mig, pràcticament el doble del que ofereixen les carrosseries convencionals. El sistema l’agrairan especialment els que viatgin amb nens i avis o carregats amb molts paquets. Fins i tot si són llargs, ja que el seient del copilot pot plegar-se deixant una superfície de 2,35 metres de llargaria si arranem també els respatllers dels seients posteriors. L’operació, que es fa amb una sola mà, deixa una superfície completament plana de fins 1380 litres de capacitat. El maleter normal reserva 318 litres, comptant l’espai del doble fons, que dissimula un altre petit compartiment on hi va la roda de recanvi del tipus galeta o un compressor d’aire autòmnom.

Les dues butaques del davant van situades en una alçada ideal però poden resultar estretes per a persones una mica corpulentes. Al darrera n’hi ha tres però no tenen forma pre-establerta. La del mig, més estreta, pot comprometre el confort en un llarg viatge si pretenem acomodar-hi només adults. La contrapartida és l’espai que queda per a les cames i l’alçada disponible respecte del sostre. A nosaltres ens hagués agradat un sistema d’esmorteïment per facilitar la maniobra de tancament de les portes correderes quan es fa des l’interior de l’habitacle, perquè el tivador queda lluny, l’angle és escàs i la wl pes del conjunt és considerable. Especialment pels infants!

Els materials interiors son els habituals a la marca. El pannell de comandaments genera una atmosfera actual i moderna, la distribució és lògica i de manipulació mil.limètrica. Entapissats, posició de conducció i ubicació de palanques reben bona nota.El B-Max disposa de connexió pels equips d’aùdio externs i una presa de corrent. La nostra unitat de proves duia sostre panoràmic: un element de vidre laminat que fa una feina meritòria quan del què es tracte és d’omplir de llum tot l’habitacle. Aplaudim també el control de velocitat de creuer, el climatizador bizona, el complet equip de sò que porta, l’acabat en pell del volant, els automatismes vinculats al sistema d’il.luminació i aixuga-vidres i el sistema d’alerta de pressió dels pneumàtics. L’únic que desentona és el tamany de la pantalla informativa que queda al mig i la càmera de visió posterior per facilitar les maniobres d’estacionament, que és massa angular i distorisona una mica l’escena.

En marxa, el nou B-Max destil.la una petjada digna d’un compacte i un guiatge precís tant en ciutat com en carretera oberta. Fa servir la mateixa plataforma del Fiesta i alguns dels seus motors. En gasolina, l’EcoBoost tricilíndric de 1.0 litres amb potències de 100 i 120 CV i el Duratec 1.6 de 105 CV (que és l’únic que porta relació de sis velocitats i també es pot demanar amb caixa automàtica). Els autèntics devoradors de quilòmetres tenen a l’abast un 1.5 TDCi de 75 CV i l’1.6 de 95 CV de resposta més progressiva que proporciona el 90% del seu potencial ja per sota de les 2000 voltes i s’estira ben bé fins a les 3000 r.p.m. Nosaltes hem trobat en l’EcoBoost més potent una correcta relació entre consum i prestacions, provablement pel fet d’equipar un efectiu sistema Star-Stop que acaba per proporcionar-li unes emissions de 114 g/km i uns consums sostinguts per sota dels sis litres. La direcció aquí resulta especialment col.laboradora perquè disposa de l’assistència justa i no emmascara gens la informació del què passa sota les rodes. Les suspensions, més aviat enèrgiques, acaben per reblar el clau perquè eviten que la carrosseria adopti angles d’inclinació incòmodes en els revolts pronunciats o variacions en la trajectòria.

Ford presumeix d’un equipament de sèrie extraordinari que inclou ABS i control de tracció, recolzacaps davanters actius; set airbags i l’Active City Stop: un dispositiu (efectivíssim) que frena automàticament el cotxe quan detecta que hi ha un perill real de xocar amb el de devant, circulant per sota dels 30 Km/h.

A favor:
– Mitjanes de consum ajustades a velocitats legals.
– Habitabilitat interior, modularitat i capacitat de càrrega.
– Confort de conducció i tecnologia aplicada.

En contra:
– Dificultat per tancar portes posteriors desde dins.
– Canvi manual de només 5 marxes.
– Pantalla central petita i càmera posterior massa angular

FITXA TÈCNICA:
Motor: Davanter transversal. 999 c.c. Turbo 120 CV. gasolina.
Tracció: davantera
Canvi:  manual 5 vel.
Frens: Discs vent/discs
Vel. màx: 189 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h: 11,5 s.
Consum mitjà: 5,9 litres

PREU: 
19.700 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa