Món Esport
Citroën C3 2013: Senyor de mena
  • CA

La darrera posada en escena de l’utilitari més exitós de Citroën ja va acaparar mirades al Saló de Ginebra. Probablement perquè la majoria dels seus trets essencials hereten tot el potencial dels flamants productes DS del mateix fabricant. No en va, l’anterior versió es va convertir en el novè model més venut l’any passat i el segon de la marca per darrera el C4.

Els canvis més importants els localitzem al frontal. Canvia la forma de l’entrada d’aire inferior i l’engraellat és de nova factura. El símbol de la marca queda integrat al mig d’unes òptiques de generosíssima mida i els cromats prenen més protagonisme. El nou C3 incorpora llums de marxa diürn del tipus LED, recupera el disseny d’unes precioses llandes d’aleatge lleuger de 17 polzades muntades sota pneumàtic de perfil baix i amplia la paleta de colors amb un nou blau molt fosc (Encre) i un roig robí francament seductor. Però més enllà d’aquestes novetats publicitades en el manual de la casa, el que més sorprèn és el parabrises panoràmic Zenith que allarga la superfície vidriada 1350 mm. (quasi fins al pilar B) per a proporcionar a l’habitacle una grau de lluminositat inèdit. Una cortineta retràctil que s’estira a voluntat serveix per minimitzar la rigorositat dels raigs solars a plena canícula. L’aerodinàmica del conjunt deixa el coeficient de penetració Cx en 0,30 i la silueta del cotxe queda molt ben arrodonida amb la forma dels pilots posteriors.

L’interior també canvia però menys. El davantal es pot demanar en color negre Tugtè o en gris Moondust i els entapissats són nous. A nosaltres ens ha agradat el bon tacte de la botoneria, l’ergonomia dels francesos i el sistema de retroil·luminació en blanc dels indicadors. No hi ha reglatge lumbar als seients però la seva mida pot acollir bé qualsevol talla i els passatgers del darrera, lluny de trobar-se enxubats, es beneficiaran d’espai suficient per a col·locar els peus perquè les banquetes van ancorades un xic més amunt de l’habitual. Reserva 300 litres al maleter i, com a novetat al segment, incorpora càmera de visió posterior per millorar la visibilitat quan estem estacionant.

Les versions del C3 2013 estrenen motors: els Pure Tech de gasolina de tres cilindres que munta el Peugeot 208 també s’amaguen ara sota l’utilitari de Citroën. Proporcionen potències de 68 o 82 CV en funció de la cilindrada (1.0 o 1.2) i declaren unes emissions de 99 i 104 g/km i uns consums molt poc per sobre dels 3 litres i mig. Es mantenen els VTi de quatre cilindres de 95 i 120 CV però l’oferta més extensa continua essent en dièsel. Les versions e-HDi incorporen un paquet d’eficiència molt aconsellable. Nosaltres hem tingut l’ocasió de testar l’ 1.6 de 90 CV associat a un canvi manual de cinc velocitats (que pot ser automàtica-pilotada si s’abona com a opció). Amb una magnífica relació pes/potència depassa notablement els límits màxims establerts si ens ho proposem i proporciona mitjanes de consum reals per sota dels 5 litres en carretera. L’únic que ens sembla millorable és la rumorositat en fred. Es mou amb prou autoritat a mitja càrrega i només el salt que hi ha entre les relacions més llargues aconsella anticipar-se a l’hora de passar-ne a una d’inferior per afrontar un avançament o una incorporació amb les màximes garanties.

El treball sobre les suspensions prima clarament el confort. Té una reacció en revolt menys directa que alguns dels seus rivals més directes. Gira bé, amb facilitat i ductilitat i circulant en línia recte, sobre paviment regular, el treball de filtratge dels sotracs és prodigiós. El conjunt afavoreix el confort i aquest només desentona en els revolts pronunciats quan practiquem una conducció més aviat dinàmica i el traçat es cargola. En aquest escenari, l’esmorteïment perd progressivitat, la carrosseria comença a gronxar massa i és fàcil que intervingui el control d’estabilitat ESP.

A favor:
*Acabats d’alt nivell
*Mecàniques anticrisi amb sistema Stop&Star
*Estètica moderna i mesures òptimes

En contra:
*Roda de recanvi
*Tercera plaça al darrera
*Aïllament acústic i rumorositat en fred

Fitxa Tècnica:
Motor: Davanter. 4 cil. en línia 1560 cc. Tecnologia Common Rail. 92 CV. Gasoil
Canvi: Manual 5 vel.
Direcció: assistida elèctrica
Frens: Discs /tambors ABS
Vel. Màx: 178 Km/h
Consum mitjà: 3,8 litres/100 Km
PREU: 17.300 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa