Com hem explicat altres vegades, la nova era de models amb carrosseria cupè segueix l’antiga nomenclatura de la marca bavaresa que reserva els números parells del catàleg germànic pels models amb aquesta silueta. La sèrie 4 cupè compta amb un disseny que coincideix en certa manera amb el de la sèrie immediatament inferior: el capó s’allargassa, s’incrementa la distància entre eixos i es desplaça subtilment l’habitacle cap enrere per afavorir l’espai interior.

Al frontal hi ressalta una doble graella ovoide lleugerament inclinada cap endavant: Per reblar aquesta posada en escena, s’hi munten uns curiosos fars de xenó rodons emmarcats per sengles anells lluminosos. Tot aquest bé de déu, més enllà de l’aparença, proporciona una excel·lent visió a la nit i fa que el model sembli molt més ample. Per acabar-ho d’adobar, el nostre protagonista afegeix dues entrades d’aire addicionals en posició vertical, a banda i banda del cotxe. Aquests conductes aconsegueix millorar el flux aerodinàmic al voltant de les rodes davanteres, contribueixen a reduir la resistència aerodinàmica i, per extensió, els consums. Com ja hem explicat, la distància entre eixos també augmenta. En aquest cas 50 mm. Però l’increment no varia les tradicionals proporcions de la casa sinó que s’aprofita per arranar el sostre 1.377 mm en direcció al terra i així proporcionar-li una silueta molt més esportiva, plana i aerodinàmica.

De costat els ulls se’n van cap a dues línies estratègicament esculpides. La superior neix a la part frontal i es perllonga cap a la cua. L’altre, comença per sota just darrere de la roda davantera, dibuixant una curvatura lleument ascendent.

La influència de la línia esportiva exterior s’encomanen a dins. L’habitacle és típicament BMW. El pannell de comandaments enbolcalla al conductor i tots els elements queden a l’abast. La rellotgeria arriba retroil·luminada en color taronja. El comandament iDrive segueix actuant de “mestre de cerimònies” Acabats i materials ratllen la perfecció i la insonorització és inaudita. Els seients són confortables, enbolcallants i amb molts de reglatges. L’ordre impera!

La porta del maleter s’obre de forma automàtica i a distància també. Reserva 480 litres per a l’equipatge. Els respatllers posteriors poden plegar-se (40/20/40) si volem triplicar la capacitat total (1300 litres). L’equipament pot arribar a ser inacabable si tirem d’opcions. Els fars bi-xenó amb sistema d’il·luminació LED diürna formen part de la dotació de sèrie però hi ha un grapat de llandes d’aliatge disponibles, sensors d’estacionament amb càmera de visió posterior, accés sense clau, suports lumbars, tota mena d’altaveus climatitzador bi-zona o el volant multifunció.

La motorització dièsel dos litres de quatre cilindres que duia la nostra unitat de premsa es preveu que serà la més venuda. En el La versió 420D xDrive de 184 CV amb caixa automàtica de 8 velocitats el converteixen en un autèntic objecte de desig. Una eina prestacional i refinada que agafa els 100 Km/h en poc més de 7 segons i que depassa folgadament els 230 Km/h. Sorprèn per la seva gran capacitat de recuperació i suavitat de funcionament, perquè vibra molt poc i gasta de forma molt enraonada. Fa servir sistema common rail, turbo de geometria variable i injectors proveïts d’electrovàlvules. Duu també sistema Stop/Start de parada i engegada automàtiques i un selector amb tres modes de conducció: un EcoPro enfocat a reduir consums, l’Sport que sensibilitza tacte i resposta del pedal de l’accelerador, endureix la direcció i apura el traspàs de relacions, i el mode Confort, més equilibrat.

Però el més interessant de la unitat provada és el sistema de tracció total intel·ligent que incrementa l’arrapament, la seguretat i optimitza la potència. El fa més àgil i disciplinat en revolt. Amb tot plegat, la petjada d’aquest cupè resulta molt franca i només en trams irregulars i a exigència extrema podrem notar com qüestiona la compostura. En qualsevol cas, haurem de forçar molt el ritme per activar els controls electrònics de seguretat o comprometre el guiatge. I en aquest hipotètic escenari, sempre comptarem amb la col·laboració d’un equipament de frens disposat a actuar amb fermesa i precisió mil·limètrica.

A favor:
– Estètica, habitabilitat i sensacions.
– Esportivitat segura gràcies al sistema xDrive
– Tecnologia aplicada

En contra:
– Política d’opcions
– Túnel de transmissió massa voluminós
– Tarifa exclusiva

Fitxa tècnica

Motor: Davanter longitudinal. 4 cilin. 1.999 c.c 184 CV. Gasòil
Tracció: Total
Canvi: Automàtic-seqüencial de 8 vel
Frens: Discs vent/discs vent
Vel. màx: 234 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h: 7,7 s
Consum mitjà: 4,9 litres

PREU: 44.900 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Més notícies

Nou comentari