Al segle passat, els que eren colla i tenien diners optaven pels monovolums, autos de considerables dimensions que cada cop eren més grans, pesats i maldestres. Avui, la torna l’han agafat els models SUV de moda que, si fem cas a les estadístiques de venda, sembla que s’han convertit en imprescindibles. Per sobre de les xifres, però i més enllà de les tendències, encara hi ha un bon grapat de clients amb personalitat que, disposats a nedar contracorrent, busquen autos amb carrosseria familiar. On tenen més acceptació son a Itàlia, Alemanya i a can britànic. Per això BMW no ha deixat mai de fabricar-los.  

El que avui protagonitza aquest article recorda clarament el model anterior però, estèticament, guanya presència i agressivitat. Presenta una silueta molt més atrevida. Quasi amenaçadora si s’opta pel paquet M Sport que afavoreix les nervadures i engrandeix les preses d’aire i els passos de roda. Mirant-lo per davant serà impossible que no ens fixem en l’engraellat que ajunta els dos ‘ronyons’ característics de la marca i incorpora la tecnologia LED als fars. La cua d’aquest nou Touring incrementa la inclinació del vidre (que ara s’obra de manera independent), afegeix un discretíssim aleró a la part superior i col·loca els pilots en forma de d’L.

A dins, les modificacions son menors. L’habitacle és el mateix que el de la carrosseria de tres volums. Manté invariable la qualitat dels materials i la càrrega tecnològica. Fa la sensació que som en un cotxe de categoria superior. L’equipament pot arribar quasi a l’infinit si tirem d’opcions i no ens fa por anar afegint xifres a la factura final. El llistat contempla qualsevol artefacte imaginable: fars làser, control per veu i gestos, sistema multimèdia d’última generació, quadre digital, reglatge elèctric per a uns seients climatitzats, aïllament acústic específic, Head-Up Display, sostre solar… I, -no cal dir- tots els avenços en matèria de seguretat activa i passiva.  Radars, càmeres i sensors s’encarreguen de monitoritzar l’entorn del vehicle per advertir-nos de possibles perills. Hi ha indicador d’angle mort, un altre d’alerta i assistència en cas de sortida involuntària de carril; control de creuer adaptatiu fins i tot per a circular en els embussos, detector de proximitat, lector de senyals, sistema de detecció de vianants o d’automatització de llums i eixuga-parabrises.

Els ocupants de les places del darrere tindran espai suficient per a les cames però si son tres, qui viatgi al mig patirà una mica per culpa de les dimensions del túnel de transmissió. La instal·lació de dues cadires infantils convertirà aquesta plaça en testimonial. L’accessibilitat aquí tampoc és de traca. Les persones grans notaran que som davant d’una carrosseria baixa i tot i que l’angle d’obertura de la porta és generós, el pas acaba esdevenint estret condicionat per la forma de la roda. 

La capacitat de càrrega del 3 Touring ja és una altra cosa ! El volum de maleter s’incrementa 20 litres. Arriba fins els 500 en configuració normal i es beneficia d’una porta d’obertura elèctrica que facilita molt les maniobres de càrrega. La boca és 12 centímetres i mig més ampla que en el model anterior i al terra del compartiment –de manera opcional– hi podrem instal·lar uns interessants rails antilliscants per impedir que res no es mogui. La segona fila de seients està dividida en tres seccions 40:20:40 que es pleguen a través d’un simple polsador per ampliar el cubicatge final fins els 1.500 litres en el supòsit d’haver de traslladar grans embalums.

El ventall mecànic d’aquest familiar és extens. Es pot escollir el cotxe amb diferents potències, ginys de quatre o sis cilindres, caixes de canvi manuals o automàtiques i sistemes de tracció a l’eix posterior o a les quatre rodes. El 330i Touring de gasolina porta un bloc de 2,0 litres de 258 CV.  El turbodièsel 2.0 de 190 CV del 320d aconsegueix l’etiqueta C mediambiental i el 3.0 de 265 CV que hem tingut ocasió de provar es comercialitza exclusivament en tracció total X Drive.  En tots els casos, s’inclou la transmissió automàtica amb convertidor de parell Steptronic, de vuit marxes, excepte per al 320d, que és opcional.

El 330d Touring que hem estat testant duu el motor TwinPower Turbo de sis cilindres amb turbo de geometria variable i una injecció per rail de conducte comú que treballa a 2.500 bars. Un motor de quasi 300 CV com aquest amb motricitat a les quatre rodes afegeix un extra de seguretat en la conducció per bé que també un xic més de pes a la tara final del cotxe. Per contra, defineix un centre de gravetat baix i un repartiment de pesos pràcticament de 50/50 entre eixos. Aquests atributs heretats de l’última generació de la berlina s’afegeixen a un subtil increment de la rigidesa torsional aconseguida, en part, amb la incorporació de topalls hidràulics en les torretes dels amortidors i al xic més d’amplada de vies. Qui vulgui reblar el clau dinàmic te la possibilitat de demanar el diferencial autoblocant M-Sport (7 kg més lleuger que l’anterior). En qualsevol cas, la suspensió d’aquest cotxe filtra bé les irregularitats del paviment i proporciona l’arrapament que s’espera. Per això és tan fàcil que ens animem amb el peu dret. La tracció total xDrive fa que l’auto guanyi en seguretat especialment quan les circumstàncies meteorològiques son més adverses. S’agraeix en el pas per corba. Disposa d’un mecanisme per seleccionar els paràmetres de conducció. Quatre modes diferents treballen per sincronitzar l’accelerador, la caixa de canvis i el motor amb el grau de duresa de la suspensió, l’eix motriu i la immediatesa de la direcció.  El mode Sport accentua el rendiment, permet reaccions més explosives i un tracte més divertit. La remor del motor també es fa més evident.

Els incondicionals de la marca que suspirin per la nova motorització híbrida endollable del 330e, hauran d’esperar a finals d’any per comprovar l’eficàcia del 252 CV de potència que publicita i les mitjanes homologades d’entre 1,8 i 2,3 litres cada 100 quilòmetres que assegura que ha aconseguit BMW.

A favor

  • Estètica encisadora i acabats de qualitat
  • Rendiment i confort de marxa
  • Tecnologia aplicada

En contra

  • Política i preu de l’equipament opcional
  • Túnel central posterior voluminós
  • Absència de roda de recanvi

Fitxa tècnica

  • Motor: 2.993 cm³ 4 cil. en línia.Twin Power Turbo injec direc. 265 CV
  • Tracció: integral
  • Canvi: Automàtic amb convertidor 8 vel. Steptrònic
  • Pes: 1.790 kg.
  • Vel. màx: 250 km/h
  • Accel. de 0 a 100 km/h: 5,6 s.
  • Consum mitjà: 6,1 l/100 km
  • Capacitat del maleter: 500 litres
  • PREU : 58.200 euros


Nou comentari