Parlant amb un simple aficionat als cotxes és fàcil que, en relació als alemanys, destaquin l’A4 com a símbol de la marca. La berlina més popular de la gamma Premium dels de les quatre anelles aglutina bona part de l’essència filosòfica que inspira les realitzacions de la companyia. I el boca a boca favorable que han extés els seus clients, en té bona part de la “culpa”…

La cinquena generació, estrena plataforma, guanya presència i alleugereix la talla. Millora significativament l’estampa i l’apartat tecnològic. Conserva pràcticament les mateixes proporcions. Només creix 2,5 cm. en llargada i distància entre eixos i un i mig l’amplada. L’imprescindible perquè, en aparença, es vegi més arranat al terra, rebaixi el coeficient aerodinàmic (Cx de 0,23) i, a dins, arrodoneixi l’habitabilitat. El capó incorpora uns nervis estratègics per proporcionar-li un frontal més musculós. Les òptiques davanteres s’esmolen i adopten la tecnologia bi-Xenó, encara que opcionalment poden demanar-se de LED. Els pilots del darrera integren els intermitents i l’acabat S-Line que duia la nostra unitat de premsa (amb llandes de cinc radis dobles) desencotillen la silueta del cotxe. Continuista per fora i innovador per dins, millora el confort general i la qualitat de bona part dels elements que ens acompanyaran en els trajectes. Disposa de sufients reglatges com per aconseguir una bona posició davant del volant, on hi trobem uns confortables seients amb bona subjecció lateral, i reserva 480 litres al maleter, que presenta formes molt regulars i una boca de càrrega més aviat elevada. L’acabat Design Edition incorpora llandes de 17 polzades, un engraellat negre i embellidors cromats al morro i al marc dels vidres.

L’equipament bàsic inclou volant multifunció, paquet específic d’il.luminació interior, sistema de càrrega del mòbil per inducció, climatitzador de tres zones i retrovisors plegables i calefactables. Però el què més ens ha agradat és l’Audi Virtual Cockpit (610 euros), que jubila el tradicional quadre de comandaments de rellotges analògics en benefici d’una pantalla futurista d’alta definició de 12,3 polzades. Aquest element es pot personalitzar a plaer fins a obtenir un format panoràmic de fàcil lectura. L’ampla consola central entre els seients davanters acull la palanca del canvi manual (de sis relacions molt ben esglaonades) i el commutador del sistema multimèdia MMI, que gestiona el navegador i alguns altres paràmetres del cotxe. Les dades d’aquest elementes reflecteixen al mig, en una altra pantalla central de 8,3 polzades. L’assistent de canvi involuntari de carril, el control d’àngle mort, el control de creuer actiu i la càmera posterior d’ajut a l’estacionament, s’han de pagar a banda perquè son opcionals.

L’A4 que es ven ara als concessionaris està disponible amb una gamma de motors, dièsel i gasolina, amb potències que van dels 150 CV als 272 CV, a banda de les dues versions esportives encara més geniüdes. Està disponible amb canvi manual, automàtic S tronic i tiptronic, i versions amb tracció davantera o la tradicional Quattro integral d’Audi. La nostra unitat de premsa duia el clàssic 2.0 TDI de 150 CV, disponible també amb 40 CV més o amb un sis cilindres i 218 o 272 CV de potència. El fabricant assegura que el giny que duia el nostre vehicle ha reduït un 21% els xifres de consum, ha refinat el seu funcionament i resulta -de totes totes- molt més silenciós. Amb ell és fàcil traslladar-se en itineraris mixtes d’autopista i zona urbana, amb mitjanes per sota dels 4,5 litres, depassar folgadament els límits establerts a plena càrrega o moure’s amb relativa desinvoltura en ciutat. El canvi, amb una palanca precisa, contribueix a treure el millor de sí de la mecànica. I el mateix passa amb l’equipament de frens i la direcció, de rendiment i guiatge excel·lents.

En el capítol de l’habilitat, hem de fer-li un petit retret : els passatgers que seguin al darrera es beneficiaran d’una bona amplada però qui s’acomodi al mig veurà compromès el confort per culpa de la duresa del respatller i la prominència del túnel central (sobredimensionat per poder allotjar el sistema integral, en les versions Quattro).

Un cop en marxa aplaudirem segur l’aposta dels reglatges en favor de la comoditat. La generosa amplada de vies, el propi calçat del cotxe i la distància entre eixos col.laboren molt en l’obtenció d’aquestes sensacions. Munta suspensions pensades més per afrontar viatges plaents que no pas per cremar adrenalina negociant els viratges ratoners de les carreteres de muntanya. Però el compromís general satisfarà al client habitual d’aquest segment i en cap cas arribarà a comprometre la seguretat de la família perquè l’A4 funciona de forma molt honesta. Qui reclami un plus d’esportivitat trobarà opcions suficients per rebaixar i endurir l’esmorteïment i/o ampliar les rodes amb pneumàtics amb molt menys perfil.

A favor
•Presentació tecnològica i senyorial
•Consums ajustats i insonorització excepcional
•Confort i suavitat de marxa

En contra
•Massa elements opcionals a preu diferenciador
•Plaça central posterior poc confortable.
•Opcions de seguretat que haurien de ser de sèrie.

Fitxa Tècnica:
Motor: 4 cil. en línea 1.999c.c 150 CV gasòil
Tracció: Davantera
Canvi: Manual de 6 velocitats
Vel. Màx: 221 km/h
Accel. 0 a 100 Km/h: 9,2 segons
Consum mitjà: 4,3 litres
Emissions: 109 gr/km

PREU: 34.600 euros



Nou comentari