Món Esport
Audi A3: Desacomplexadament carismàtic
  • CA

La versió 2013 de l’A3 Sportback incrementa mesures i tecnologia, estrena mecàniques i utilitza alguns elements d’equipament del segment premium. Conserva els trets estètics ja vistos en la versió de tres portes. Un aire de cotxe total que convenç a les parelles amb poc fills i també als joves que flirtegen amb el dinamisme. Arriba amb una carrosseria set centímetres més llarga de cinc portes i una distància entre eixos amb 35 mil·límetres suplementaris. L’engrandiment li millora clarament l’habitabilitat i permet oblidar les eventuals estretors que patien els passatgers llarguiruts quan havien de seure al darrera. El nou esquema el fa més familiar i versàtil sense haver hagut de renunciar pas a l’estampa dinàmica que sempre l’ha caracteritzat.

A l’interior, no hi ha res que desentoni. Esferes i agulles casen a la perfecció en un quadre d’instruments amb frontal arquejat definit a partir de criteris de franca sobrietat. Palanca de canvi i volant arriben folrats en pell i els difusors de climatització i els pedals ostenten un acabat d’alumni que situen el conjunt entre la modernor i el minimalisme. Els seients, esplèndids quan a subjecció lateral i confort, duien reglatge elèctric en aquesta unitat de premsa i han esdevingut guinda a l’hora de crear l’atmosfera ideal per al pilotatge. Una conducció que podem convertir en més respectuosa si ens deixem portar per l’indicador visual de traspàs, que ens indica el moment òptim per canviar de marxa i mantenim activat el sistema Stop&Start d’aturada automàtica en els semàfors i retencions.

L’habitacle pot acollir a cinc adults però la persona que vagi al darrera, al mig, és fàcil que es queixin una mica si mai hem d’afrontar llargs trajectes perquè el túnel central que li quedarà sota els peus li pren espai per a les cames i l’obliga a viatjar eixancarrat. La reserva en el maleter també convenç : 380 litres ampliables fins a 1120 si pleguem tots els respatllers, amb un terra completament pla i emmoquetat que amaga una discretíssima roda de recanvi del tipus galeta.

Mirat per fora, la filera de leds perfilats a les òptiques frontals, que actuen com a sistema d’il·luminació diürna, és un dels trets que el caracteritzen. Però revisant la fitxa tècnica del cotxe aviat ens adonem que el fabricant també ha treballat de valent en allò que no es veu. Arriba a estalviar-se fins a 90 quilos en funció de la mecànica que munta. L’acer d’alta resistència obra miracles i l’alumini de les suspensions reblen la proposta. La dieta a què s’ha sotmès l’Sportback afecta seients, mapa de cablejat interior, sistema de climatització i a una pila de cargols, que abandonen el metall per esdevenir de plàstic. Basat en la nova plataforma modular del grup Volkswagen, el nou A3 Sportback fa servir mecàniques més lleugeres i afina el recorregut dels escapaments buscant suavitat general i endolcint el dinamisme.

L’oferta dièsel arrenca amb el motor que hem estat portant, l’1.6 TDi de 105 CV de quatre cilindres amb línia, conducte comú de segona generació, turbo i canvi manual de sis velocitats. Per sobre se situa la versió de 150 CV i en poques setmanes hi haurà disponible també la nova variant 2.0 TDi de 184 CV que ofereix una empenta extraordinària a partir de les 2.000 r.p.m. i s’estira espectacularment. La gamma es complementa amb tres opcions de gasolina : l’1.4 TFSi de 122 CV, un 1.8 TFSi de 180 i, abans no acabi l’any, un 1.2 TFSi de 105 CV.

Noble i eficaç, la versió testada declara un consum mitjà de 3,8 litres i unes emissions de 99 grams/km de CO2. En origen presenta una nòmina francament espartana que, per poc que vulguem, ens obligarà a passar per caixa si volem afegir extres als sis airbags que munta d’origen, el control d’estabilitat i al climatitzador. La nostra unitat duia el conegut control MMI, detector de fadiga pel conductor, sistema acústic d’ajut a l’estacionament, control automàtic de velocitat, Stop-Start de parada i engegada automàtic en les retencions, fre d’estacionament elèctric i capó davanter amb protecció de vianants, que s’eleva lleugerament en cas d’atropellament per allunyar la persona del parabrises. L’apartat d’entreteniment el supera amb nota. Sembla més aviat un concept-car ja que disposem de pantalla ultrafina de 7 polzades d’accionament automàtic amb reproductor d’imatges tridimensionals, escriptura tàctil i connexió a internet, accés wifi pel mòbil i Google com a company de viatge.

Apte per a tots els públics, ofereix unes recuperacions limitades però la possibilitat de desplaçar-nos amb la família sense recriminacions de confort. El fabricant ha optat per estabilitzadores que limiten el sobreviratge quan la cua del cotxe perd pes en frenades contundents i per un control d’estabilitat (ESP) que, sense arribar a ser massa intrusiu, si es vol, pot desconnectar-se amb un simple botó.

A favor:

– Consums exemplars
– Qualitat mecànica i estètica senyorial
– Confort de marxa

En contra:
– Sensació d’encotillament pel cinquè passatger central
– Poca contenció en la tarifa bàsica.
– Roda de recanvi tipus galeta

FITXA TÈCNICA:
Motor: Davanter trans. 1.599 c.c. injecc.multipunt amb turbo. 105 CV gasòil
Tracció: Davantera
Canvi: Manual de 6 vel.

Prestacions

Vel. màx.:186 Km/h
Acce. 0 a 100 Km/h: 7,9 s.
Conum mitjà: 3,8 litres.

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.
Preu : 25.230 euros



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa