El Reial Madrid ha encès el debat entre els seus aficionats amb una decisió que pot marcar un abans i un després en la seva història. Després de més de set dècades portant el nom de Santiago Bernabéu al seu estadi, el club presidit per Florentino Pérez comença a moure fils per retallar-lo i convertir-lo simplement en “Bernabéu”. El canvi, que ja es reflecteix en la web oficial, a les botigues vinculades al recinte i fins i tot en el popular “Tour Bernabéu”, genera una polèmica monumental entre socis i simpatitzants. L’argument del club és tan clar com incòmode: en un món globalitzat, amb interessos comercials cada cop més grans, un nom curt és més fàcil de vendre i més atractiu per a possibles patrocinadors. El record de “Santiago”, el president que va transformar el Madrid i va fer construir l’estadi, podria quedar reduït a un segon pla en benefici de l’era dels naming rights.

El procés no és casualitat ni improvisació. La reforma del coliseu blanc, que supera els 1.300 milions d’euros, obliga l’entitat a buscar ingressos complementaris. I el cognom Bernabéu, a seques, és vist com una oportunitat. El precedent de l’Spotify Camp Nou del Barça i del Riyadh Air Metropolitano de l’Atlètic de Madrid han marcat un camí que Florentino Pérez no vol deixar escapar. De fet, el club ja va mantenir en el passat negociacions milionàries amb Emirates i amb fons d’inversió de l’Orient Mitjà per acompanyar el nom de l’estadi, amb xifres que rondaven entre els 250 i els 500 milions d’euros a llarg termini. Ara, sense la paraula “Santiago”, el Madrid deixa la porta oberta a convertir-se en el pròxim gran escenari del futbol europeu amb patrocini al nom. Els més malpensats ja l’anomenen “Starbucks Bernabéu”, fent referència a la recent inauguració d’una flagship store de la cadena americana a l’interior del recinte.
Indignació entre els aficionats merengues
Tot i això, el moviment desperta resistència. Un sector important de l’afició denuncia que es tracta d’una traïció a la memòria del president que va construir l’estadi i que va convertir el club en una institució global. “No hi ha Bernabéu sense Santiago”, clamen alguns socis, recordant que al projecte de remodelació aprovat per l’assemblea encara s’hi podia llegir el nom complet. Malgrat les crítiques, el canvi sembla irreversible: el club ja parla només de Bernabéu i prepara la nova façana amb les lletres que consolidaran oficialment el rebranding.