Fa un mes que Lamine Yamal complia els 16 anys i ja és una de les cares del futur del Futbol Club Barcelona. De fet, gràcies a la seva participació estel·lar del passat dimarts ja hi ha gent que el compara amb l’últim jove de la Masia que també va brillar en un Gamper, un tal Leo Messi. L’entorn culer està il·lusionat amb una jove promesa nascuda, crescuda i cuidada a casa, però la seva continuïtat al club continua sense estar lligada.
Fill de mare equatoguineana i de pare marroquí, Lamine Yamal va néixer al municipi d’Esplugues de Llobregat. Tot i que el jove futbolista juga a la Masia des que tenia 7 anys, la seva família ha viscut a Granollers i també al barri de Rocafonda, a Mataró, un dels barris amb la renda per càpita més baixa de Catalunya i amb certa fama de conflictivitat. El seu pare, Mounir Nasraoui, va tenir un aldarull amb alguns simpatitzants de Vox a Mataró i va ser multat amb més de cinc-cents euros. La seva mare, Sheila Ebana, assegura que Lamine Yamal —a qui no li agrada que li diguin només Lamine, ja que és un nom compost— és equatoguineà i que quan encara era un nadó, el va portar a conèixer la seva terra. Tot i això, el jove del planter del Barcelona, de moment, s’ha decantat per jugar per a les categories inferiors d’Espanya.
Precisament, en una concentració de la Selecció Sub-17, Lamine Yamal i dos dels seus companys van tenir un acte d’indisciplina que els van valer sancions als seus clubs i selecció. Concretament, segons ha pogut saber Món Esport, l’embolic prové d’unes bromes telefòniques de mal gust fetes al febrer per part del mateix jugador del Barça, Jesús Fortea (Reial Madrid) i Daniel Muñoz (Atlètic de Madrid). Concretament, van trucar per amenaçar la psicòloga de la federació amb un nombre ocult. Un acte greu, que no deixa de ser una broma adolescent, però amb denúncia i intervenció policial pel mig. El Barça també el va sancionar i, passat l’incident, els directius i entrenadors blaugranes es van adonar que el jove del planter encara té molt per polir pel que fa a l’àmbit disciplinari. Malgrat tot, les seves qualitats com a futbolista són extraordinàries.
De Puyol i De la Peña a Jorge Mendes
Poc després del succés, el passat mes de març, Lamine Yamal i el seu entorn va decidir fer un canvi important de cara al present i futur. El jugador i la seva família van prendre la decisió de confiar en Jorge Mendes, que es va convertir en el seu nou representant i en la persona que en negocia la renovació amb el club blaugrana. Els seus anteriors representants –Iván de la Peña i Carles Puyol– van quedar molt desgastats amb el seu entorn. Així doncs, va aparèixer Jorge Mendes i en va comprar els seus drets.
Fins a l’arribada de Mendes, Lamine Yamal estava representat per l’agència De la Peña & Sostres, de la qual Puyol se’n va deslligar al cap d’un temps. Una agència que també representa altres jugadors com Gavi, Eric Garcia o Arnau Tenas i que estava amb Lamine Yamal des d’alevins, fins que va decidir formar part de l’univers de Jorge Mendes, on trobem Alejandro Balde, Ansu Fati o Nico González.

Talent de barri
Lamine Yamal té el potencial d’una estrella futbolística i guarda l’essència del futbolista de barri. Un talent de carrer descomunal sumat a una formació ideal en una acadèmia professional com és la Masia. Un fruit que es pot convertir en aigua beneïda per a un club que s’aferra al talent produït a casa. Sense anar més lluny, amb el seu debut a l’edat de 15 anys —el més precoç de la història del Barça— ja va deixar entreveure un talent descomunal, com també ho va fer al Gamper.
Si els cants de sirena no el sedueixen, si el cap li permet enfocar-se en l’aspecte esportiu i Xavi li dona minuts, el Barça gaudirà d’un jugador diferencial, dels que posen feliç l’afició i dels que, de vegades, marquen època. Amb tot, no deixa de ser una perla per polir.