Món Esport
TOYOTA YARIS HIDRID: Alternativa real
  • CA

El Toyota que més es ven a Europa rep una profunda renovació d’imatge tres anys després del canvi de generació. No és nou però com si ho fós perquè estrena un miler de peces. Els canvis afecten estètica, mecànica i diversos components interns. Tot plegat per millorar la vida a bord i optimitzar el comportament del cotxe. El fabricant japonès explica que ha incrementat un 20% la rigidesa del xasís, ha afinat al màxim el sistema elèctric d’assistència de la direcció i les suspensions. El nou Yaris Híbrid compleix la normativa Euro VI i rebaixa les mitjanes de consum oficial fins als 3,3 l/100 km amb unes emissions de CO2 que es mantenen per sota de la ratlla dels 75 g/km. Presenta un consum de combustible fòssil baix, emet molt poques emissions i estalvia també en l’apartat de manteniment perquè no porta embragatge, motor d’arrencada, alternador ni les corretges preceptives.
Similar en mesures a l’Ibiza, el Fiesta o el Clio, el distingirem de la resta de la gamma per uns anagrames específics de tonalitat blava i perquè fa crèixer cap enfora uns 20 mil·límetres el para-xocs frontal. La graella del Yaris Híbrid és ara més gran, incrementa l’agressivitat dels fars i porta un nou difusor posterior flanquejat per indicadors de direcció i stops amb tecnologia LED. La pròpia línia de la carrosseria recondueix els fluxes d’aire per sota, millora la refrigeració dels elements mecànics i el centre de gravetat. A nosaltres ens ha agradat la generositat del sostre solar de vidre, el llum de frè posterior i els acabats interiors, de major qualitat i amb un potenciómetre que informa del nivell de càrrega de la bateria.

El Yaris Híbrid es fabrica a Valenciennes, al nord de França i està disponible en una gamma de vuit colors, alguns dels quals específics. L’aerodinàmica no ha sofert canvis en valors absoluts però la tara del cotxe és discretament inferior a la d’abans. Capítol a banda mereix la bona feina feta en l’apartat d’insonorització. Aplaudim el silenci i confort de marxa que procura als passatgers quan viatgem en mode elèctric i la refinada i quasi imperceptible manera de combinar l’empenta tèrmica/elèctrica. Com en la resta dels Toyota híbrids la bateria alimenta el motor elèctric es recarrega automàticament mitjançant les retencions i frenades del vehicle. El sistema “Full Hybrid” combina dues motoritzacions. Un giny 1.5 de gasolina de 74 CV amb un altre d’elèctric de 60 CV. Ambdós treballen sota el paraigües d’un canvi automàtic amb variador continu batejat amb les sigles CVT per acabar rendint una potència combinada del voltant de 100 CV. Aquest esquema li proporciona una bona acceleració i puntes de l’ordre dels 165 Km/h. El propulsor principal, el de gasolina, és el mateix que porta el Prius però amb l’eficiència millorada. La substitució del liti per l’hidrud de níquel en les bateríes serveix per abaratir costos i reduir un 20% del pes. A la pràctica, el conductor pot seleccionar un mode de conducció ECO que allarga electrònicament el recorregut de l’accelerador per mirar de gastar menys. També disposa d’un mecanisme per bloquejar l’empenta amb sistema elèctric. És el boto EV que, amb una autonomia màxima de 2 Km propulsa el cotxe exclusivament amb l’energia que emmagatzema les bateries. És una opció útil per desplaçar-se per l’interior del garatge o per circular en zones residencials, on la velocitat està clarament limitada. El Yaris Híbrid és l’auto que menys CO2 desprén i un dels models amb menys emissions de partícules i d’òxids de nitrògen (els components contaminants més perniciosos dels motors dièsel). Quan passem a mode ECO el nostre protagonista funcionarà amb el motor tèrmic però amb la particularitat que la resposta d’acceleració es repartirà entre els dos ginys amb l’objectiu de gastar el mínim. L’electrònica s’ocupa també en aquest mode d’optimitzar recursos, arribant a desconnectar l’aire condicionat, si cal. La seva peculiar transmissió automàtica demana uns quilòmetres d’adaptació per evitar mantenir el cotxe massa estona amb el motor girant alt de voltes, a la recerca d’empenta immediata.

Els gairebé 2.500 euros de diferència respecte a la versió Dièsel poden semblar difícils d’amortitzar ràpid i tampoc hi ha grans diferències quan a cost per quilòmetre però al Yaris Hybrid no li falten arguments per seguir sent un producte de gran interès per qui tingui sensibilitat mediambiental i busqui un equipament de sèrie complet. Inclou 7 airabags de sèrie, climatitzador, radio CD amb Bluetooth, una nova pantalla de 7,2 polzades, control de creuer i volant multifunció. El maleter arriba fins als 768 litres plegant els respatllers de la segona fila. L’acabat Advance permet demanar com a extra el sostre panoràmic de vidre d’accionament elèctric (500 euros) i el sistema multimèdia Touch&Go amb navegador i GPS.

A favor :

*Estètica, capacitat interior i qualitat dels materials
*Sostre solar panoràmic
*Tecnologia aplicada i sentit pràctic

En contra :

*Facilitat d’us de l’ordinador de viatge
*Funcionament del canvi
*Capacitat del maleter

Característiques Tècniques:

Motor de gasolina 1.497c.c. davanter transversal. 4 cilin. en línia. Injecc Indirecta 74 CV motor elèctric d’alumini de corrent alterna 60 CV
Velocidad màx: 165 km/h
Acceleració 0-100 Km/h en 11,8 seg
Consum mitjà : 3,3 l/100
Emissions CO2: 79 g/km
Bateria : d’hidrur de níquel
Tara : 1.085 kg.
PREU : 16.340 €

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa