Món Esport
Toyota RAV4 Hybrid: Segment democratitzat
  • CA

Va arribar al nostre mercat fa encara no quatre mesos per aglutinar en un sol embolcall dos dels productes més reeixits de la gamma nipona: el concepte SUV i la tecnologia híbrida. D’aquesta manera, el nostre protagonista es converteix en el primer SUV híbrid de la categoria. Però l’aposta no és tan arriscada com l’anunci podria fer pensar perquè el RAV4 Hybrid, a la pràctica, és una còpia molt aproximada del vehicle que Lexus ofereix sota la nomenclatura NX 300h. De fet, ambdós autos comparteixen plataforma i grup mecànic. L’esquema propulsor confia en un motor tèrmic de gasolina 2.5 que funciona amb cicle Atkinson, a diferència de la majoria dels motors de gasolina, que són de cicle Otto. La tecnologia Atkinson incorpora un temps d’expansió més llarg que el de compressió, cosa que dóna lloc a una conversió més eficient de l’energia de la combustió. La potència del giny esmentat és de 155 CV però en paral.lel, al seu costat i sobre l’eix davanter, els tècnics de la casa hi han adossat un motor elèctric de 105 Kw, aconseguint així que el RAV4 es converteix en el tot camí híbrid més potent a Europa, fins a la data. Els motors elèctrics que porta s’alimenten d’una bateria d’hidrur de níquel que es recarrega amb la inversió dels mateixos motors, que actuen com a generadors quan frenem o simplement deixem de donar gas.

Els que optin per la versió AWD de tracció total, trobaran un segon motor elèctric de 68 CV, aquest cop instal.lat sobre l’eix posterior. Aquest giny -que estalvia l’eix de transmissió- s’ocupa de garantir l’empenta en situacions molt concretes: quan iniciem la marxa, quan exigim la màxima acceleració, en el cas que afrontem pendents pronunciades i, està clar, sempre que l’electrònica detecti que es produeix una pèrdua de motricitat en alguna de les rodes. En ambdues versions del Toyota RAV4 Hybrid la potència màxima combinada és de 197 CV però en la variant amb tres propulsors, és la pròpia bateria qui s’ocupa de limitar el lliurament de potència dels blocs elèctrics. Les bateries d’aquest model “viatgen” sota el seient posterior, sense afectar en res l’habitabilitat interior però reduïnt la capacitat del maleter dels 547 a 501 litres. La versió de dues rodes pot remolcar 820 quilos i la 4×4, fins a 1.650 quilos. Una altra de les novetats és el canvi de marxes que munta : un variador continu automàtic d’engranatge planetari, que simula 6 velocitats virtuals. Aquesta mena de marxes poden seleccionar-se seqüencialment des de la palanca del canvi, ja que no disposa de lleves al volant.

El RAV4 Hybrid que trobareu als concessionaris llueix la nova imatge de la gamma 2016, renovada a primers d’any. Els japonesos han preferit mantenir els trets bàsics. No hi trobarem, doncs, radicalismes estètics. Els canvis es concentren als grups òptics, el para-xocs i el protector inferior, que són de nova factura. L’auto incorpora també llums diürnes amb tecnologia LED, sistema de posada en marxa en pendent (HAC), tancament centralitzat i obertura remota del maleter, amb porta d’accionament elèctric. Les mesures finals tampoc varien però a dins hi descobrim un nou quadre de comandaments que incorpora rellotges de més fàcil lectura i millor qualitat. Entra en escena un nou monitor central tàctil de 7 polzades a color que entre altres projeccions, mostra una visió perifèrica de 360º del cotxe per facilitar l’aparcament o la conducció entre obstacles. La versió híbrida del RAV4 duu també climatizador bizona, cruise control, sensor de pluja i equip d’àudio amb sis altaveus i entrada USB-Bluetooth amb streaming.

Circulant amb el Rav4 Hybrid és molt fàcil notar la millora que ha experimentat el model. El treball d’insonorització guanya molts enters perquè no es produexien vibracions desagradables i aquest és, realment, un dels seus fets diferencials. El conductor disposa de tres modes de conducció (Eco, EV i Sport), que s’afegeixen a l’estàndar que selecciona el cotxe, per defecte, quan activem el contacte. És capaç de rodar només amb impuls elèctric fins quasi arribar als 50 km/h i, superat aquest llindar activa el motor de gasolina, amb franca suavitat. En general, la conducció del Toyota RAV4 Hybrid resulta molt agradable però per aconseguir un rendiment òptim val la pena estudiar una mica abans el seu funcionament i implicar-se a l’hora de cercar el millor aprofitament. En aquestes condicions és relativament senzill aconseguir mitjanes de 5 litres i mig, quan travessem la ciutat o ens movem per l’extraradi. Carretera enllà costa més estabilitzar la xifra per sota 7 litres. El fabricant publicita acceleracions 0/100 km/h en 8,3 segons i un consum mixta de 4,9 l/100 km, amb unes emissions de CO2 a partir de 115 g/km però aquestes dades només poden obtenir-se en laboratori perquè el trànsit diari impedeix mantenir les velocitats sostingudes imprescindibles per assolir la xifra. Trepitjant a fons el peu dret, el giny de gasolina arriba molt aviat al seu règim màxim i la “fressa” es dispara de manera incòmoda. Bàsicament, perquè el “convertidor” acusa més lliscament del compte i fa la sensació -poc empírica- que no estem aprofitant prou bé la potència. L’alçada lliure respecte del terra, el tipus de pneumàtics “ecològics” que munta i la falta de proteccions inferiors condicionen, també, les seves possibilitats com a 4×4.

Els japonesos de Toyota volen que d’aquí a quatre anys, més de la meitat de les seves vendes aquí siguin de vehicles híbrids. I no només això. Pretenen que més de la meitat dels RAV4 que surtin dels concessionaris siguin de la nova versió Hybrid. L’equipament tecnològic d’aquest cotxe allargassa la lista de forma interminable. Duu dispositiu d’alerta de tràfic creuat (RCTA), sistema de visió panoràmica i detector d’objectes a l’angle mort (BSM). Tambe Sistema de Seguretat Precol.llisió (PCS), detector de vianants distrets, avisador de canvi involuntari de carril (LDA), Control de Creuer Adaptatiu (ACC) i reconeixement de senyals de trànsit (RSA). Opcionalment, qui ho vulgui, també pot demanar l’imponent sostre solar panoràmic d’accionament elèctric i el Pack Drive, que enfosqueix els vidres posteriors i opta per llandes de 18″.

A favor:
*Nivell d’acabats, equipament i estètica
*Silenci sepulcral en bona part dels desplaçaments
*Equipament tecnològic

En contra:
*Només 4/5 km amb impuls completament elèctric
*Preu
*limitacions evidents a l’hora de practicar el 4×4

Fitxa Tècnica:
Motor: D’alumini davanter transversal. Injecc. Directa. Stop&Star 155 CV gasolina.  Motor elèctric Davanter/Transversal de corrent alterna
Canvi: automàtic de convertidor, de 6 vel.
Tracció: Davantera/ integral automàtic.
Accel. 0 a 100 Km/h : 8,3 segons
Vel. Màx: 180 Km/h.
Consum mitjà: 5 litres

PREU: 29.890 €



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa