Un endoll on poder recarregar les bateries del nostre cotxe sempre ens brindarà un substancial estalvi econòmic en el cost per quilòmetre. Molt provablement això és el què van pensar els tècnics de Toyota quan van idear el Prius Plug-in, el primer vehicle híbrid endollable del mercat espanyol. Manté el baix consum del Prius normal i afegeix una major autonomia elèctrica: uns 25 quilòmetres oficials (uns 16 de reals), que ens permetran fer alguns recorreguts urbans sense emissions. Es ven per uns 32.500 euros (amb descomptes i ajuts del Govern inclosos) i anuncia mitjanes de 3,7 litres cada 100 quilòmetres. El Prius Plug-in combina amb encert el baix consum que s’espera d’un híbrid amb la possibilitat de circular només amb electricitat durant un període de temps acceptable, com si fos un elèctric pur. L’Opel Ampera o el seu cosí-germà Chevrolet Volt (elèctrics d’autonomia estesa) poden arribar a fer 60 quilòmetres sense el motor tèrmic però després, en circular per carretera i autopista amb aquest giny activat, gasten de l’ordre de sis litres cada cent quilòmetres. Són ideals per a l’ús diari en ciutat però no serveixen com a cotxe únic per les limitacions d’autonomia que tenen. Els híbrids endollables, en canvi, són de moment la millor solució de mobilitat si ens hem conscienciat i podem pagar el què costen.

El Prius Plug-in Hybrid equipa la mateixa mecànica del Prius normal. El compartiment mecànic del nostre protagonista combina, com en aquell, dues motoritzacions. Un giny de gasolina amb un altre d’elèctric. Ambdós treballen sota el paraigües d’un canvi automàtic amb variador continu batejat amb les sigles CVT que funciona semblantment als variadors continus de les motocicletes escúter. Declara 136 CV i puntes de l’ordre dels 170 Km/h. Conserva igualment les mateixes dimensions i habitabilitat: 4,48 metres de llarg, cinc places i un maleter de 443 litres. La principal diferència respecte del seu germà l’hem de buscar en l’emmagatzematge : duu bateries de liti (en comptes de les de níquel i metall hidrur (NiMh)), de major capacitat energètica i pes més contingut. Tenen una capacitat de 4,4 kWh (1,1 kWh al Prius híbrid) i es recarreguen en 1,5 hores en endolls domèstics (230 volts) que treballin a 16 ampers . Si funcionen a 10 ampers, trigarà pràcticament el doble. La càrrega i/o repostatge s’ha de fer a través de les trampelles que hi ha a la part posterior el cotxe. La del costat dret és on s’endolla el cable de recarrega a la xarxa i, la de l’esquerre, per on posarem la gasolina. El Plug-in arrossega més tara. Pesa 1.495 quilos i per tant arrossega una cinquantena de quilos suplementaris en forma de pila, d’aquí que el fabricant li’n publiciti prestacions menys favorables : accelera de 0 a 100 km / h en 11.4 segons però gasta, de mitjana, uns 4,8 litres reals que poden convertir-se fàcilment en 3,2 si aprofitem inèrcies i practiquem una conducció extremadament eficient.

Inclou tres modes de funcionament, que Un cop en marxa, el conductor pot seleccionar fins a tres modes de funcionament a través d’uns botons que trobem a la dreta del canvi : HV per programa híbrid normal; EV per potenciar un major predomini de potència elèctrica, i EV City o mode elèctric pur, per circular permanentment sense el suport del motor tèrmic. Qualsevol de les tres opcions és compatible amb la funció Eco Mode, que allarga electrònicament el recorregut de l’accelerador i redueix el treball del climatitzador per ajudar a gastar menys, ja sigui gasolina o energia elèctrica. En mode elèctric, resulta especialment suau, còmode i silenciós per bé que respon amb certa lentitud a l’accelerador. El propulsor elèctric encarregat d’empènyer-lo rendeix 82 CV i proporciona un parell-motor de 207 Nm des de gairebé zero revolucions. Sobre el paper, aquestes xifres ens haurien de permetre sortir dels semàfors enèrgicament i circular de forma dinàmica però, a la pràctica, l’empenta és inferior a l’anunciada tal i com passa amb l’autonomia. Bàsicament, perquè si premem el pedal dret amb autèntica devoció, el motor de gasolina es connecta automàticament i es dispara la despesa. L’accionament actua tan bon punt depassem l’últim terç de recorregut del pedal o fem anar el climatitzador. Aquesta característica obliga el conductor a modular la pressió i evitar de fer servir l’aire si és que volem preservar tot el potencial teòric d’eficiència del cotxe. Oficialment, en aquest regim, la velocitat màxima és 85 km / h, però costa molt assolir-la sense l’ajut del motor tèrmic o quan hi ha desnivells pronunciats a l’itinerari. Els quilòmetres ens proporcionaran l’habilitat suficient com per a poder-nos moure al ritme de la resta del trànsit sense entorpir la circulació i amb una capacitat de resposta enraonada. Practicant aquest tipus de conducció, en mode Eco i amb el climatitzador desconnectada podrem fer entre 16 i 18 km reals consumint exclusivament l’energia de les bateries.

Quan es connecta el propulsor de combustió, desapareixen les limitacions a accelerar i es disposa d’una major resposta, emissions a banda. Resulta, doncs, complicat poder activar el programa elèctric pur a ple hivern o en mig la canícula de l’estiu si no tenim un evident esperit masoquista. El Prius que hem portat és un cotxe còmode i estable. Poc àgil en escenaris virats i amb una electrònica molt intrusiva que fa que intervingui de seguida el control d’estabilitat quan negociem un revolt amb certa alegria. En qualsevol cas i com que no som pas davant d’un esportiu a l’ús, us direm que l’híbrid endollable de Toyota es comercialitza en dos nivells d’acabats, el bàsic Advance i el superior Executive, que inclou set coixins de seguretat i control d’estabilitat, llantes d’aliatge de 15 polzades, climatitzador, volant de pell, regulador de velocitat, bluetooth pel mòbil, USB per a la música, pantalla tàctil amb ràdio, lector de CD, ordinador i càmera posterior per a facilitar les operacions d’estacionament. Però equipaments a banda els números d’amortització no són precisament dels més favorables… La calculadora demostra que caldria recórrer més de 150.000 quilòmetres en mode elèctric per compensar el cost del cotxe en relació al consum. La consciencia mediambiental de cadascú i l’opció de poder circular confortablement per la ciutat sense emissions i en absolut silenci, són al final els arguments que marquen la diferencia. Això i el fet d’oferir una nova experiència al volant. 

A favor:
– 5 places reals
– Estètica moderna i equipament
– Tecnologia aplicada

En contra:
– Rumorositat del canvi/variador continu
– Prestacions pures
– Capacitat del maleter

Característiques Tècniques:

Motor: Davanter transversal. Híbrid/elèctric. 1798 c.c. 136 CV motor elèctric d’alumini de corrent alterna
Velocitat màx: 180 km/h
Acceleració 0-100 Km/h: en 13,1 seg
Consum mitjà: 3,5 l/100
Emissions CO2: 49 g/km
Tara: 1.495 kg.

PREU: 23.500 €

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Més notícies

Nou comentari