Els japonesos de Toyota van vendre l’any passat més de deu milions de cotxes al món. Amb aquesta xifra sitúa altre cop a la marca com el major fabricant de cotxes, per davant de la controvertida VW i també de General Motors. Només a Europa, el grup japonès ostenta actualment una quota de mercat de quasi el cinc per cent i els seus models híbrids cada cop tenen més acceptació.

La versió familiar del cotxe que avui ens ocupa (Touring Sports), va començar a vendre’s el setembre passat. Presenta un exterior més modern, atractiu i refinat, un interior més ben reblat i un ampli equipament. En realitat, és una actualització del model, més que una nova generació, però també ha millorat en l’apartat mecànic i epel què fa al xassís.

Funcional, fiable i complidor, els canvis més evidents els trobem al morro i a la cua del cotxe. Capó, para-xocs i aletes frontals configuren un únic element que gira al voltant del logotip de la casa. Obté un magnífic coeficient aerodinàmic, estrena porta al maleter i, al sostre, una nova antena tipus aleta de tauró. Fa 4,82 metres de llarg, 4 cm. més que el seu antecessor però, mesures a banda, es veu actual. Més harmoniós i esportiu també gràcies a les seves noves òptiques frontals LED (halògenes en les versions bàsiques) i a la barra cromada horitzontal, que el fa veure més ample.

El disseny interior de l’Avensis marca també nous paràmetres ergonòmics. El flamant pannell de comandaments cedeix bona part del protagonisme als rellotges cilíndrics subtilment retroiluminats en blau fosc i a la pantalla tàctil TFT de 8 polzades. Hi apareixen detalls cromats, acabats setinats i uns seients amb doble entapissat, que guanyen en confort. Les places del darrera están ben resoltes. Hi caben bé tres persones perquè pràcticament no hi ha túnel central al terra. I, a més, l’exclusiu sistema Easy-Flat permet plegar asimètricament el respatller de la banqueta amb franca simplicitat, deixant una superfície completament plana per a la càrrega. La versió familiar del vaixell insígnia de Toyota reserva 543 litres al maleter i duu una porteta al mig per poder col.locar objectes llargs, com per exemple uns esquís. Es ven en tres nivells d’acabat : Bussines, Advance i Executive. En funció del què es paga es disposa de llantes d’aliatge, entapissat pell-alcàntara, seients calefactables, sistema d’ajut a l’estacionament o l’innovadora opció de seguretat Safety Sense, que inclou control intel.ligent del sistema de llums, reconeixement automàtic dels senyals de trànsit, avisador de canvi involuntari de carril i un novedós dispositiu anti-col.lisió. Aquest últim treballa a partir d’una càmera i un radar (LIDAR), funciona quan circulem entre 10 i 80 km/h i serveix per advertir-nos dels obstacles. Si el conductor no reacciona a l’avís, el sistema frena de forma automàtica el vehicle, reduïnt la velocitat per sota dels 30 km/h i/o aturant-lo per complet.

L’oferta mecànica de l’Avensis a casa nostra permet escollir entre tres mecàniques : una de gasolina i dos dièsel. L’1.8 Valvematic de 147 CV és un propulsor atmosfèric de gasolina de recuperacions més aviat lentes que obliga a estar pendent del canvi si volem mantenir la capacitat d’empenta. És l’únic que es pot triar amb canvi de marxes variador continu CVT. Les altres dues mecàniques dièsel disponibles -noves a la gamma- són fruit de la col.laboració de la casa amb els savis de BMW. L’1.6 D-4D de 112 CV representa el motor d’accés. L’altre, és el quatre cilindres 2.0 D-4D que hem dut. Genera 143 CV i transmet molt bones sensacions. Accelera de forma notable, es mostra contingut en els consums i poc escandalós quan a rumorositat. A nosaltres ens ha agradat especialment pel silenci de rodadura i per l’austeritat que demostra en els consums. Declara un parell màxim de 32,63 mkg entre les 17700 i les 2.200 voltes, cosa que li permet recuperacions molt interessants i mitjanes reals al voltant de sis litres. Compta amb un mecanisme digital que ajusta la injecció del combustible en funció del règim del motor, la càrrega i la temperatura. Arriba associat a un canvi manual de sis velocitats ben sincronitzat que, ja en els règims més modestos envia empenta suficient com per moure la tona i mitja de tara (1.610 quilos en buit) que anuncia la seva fitxa tècnica. La direcció millora la duresa i precisió del guiatge i el xassís ha estat revisat per a poder assumir un hipotètic increment de la càrrega. S’han afegit més punts de soldadura a la carrosseria i s’ha incrementat la resistència de l’adhesiu que uneix el parabrisa a l’estructura del vehicle. L’esquema de les suspensions no canvia ( McPherson al davant i un paral·lelogram deformable darrere), però el fabricant adverteix que ha millorat el seu ajustament i la duresa de molles i esmorteïdors. Tot plegat per a proporcionar-li una conducció agradable que -com era d’esperar- no convida a fer curses però que resulta ideal en el día a día. L’auto duu un nou sistema Stop-Start, munta frens de disc a les quatre rodes i sistema elèctric d’assistència variable per a la direcció.

Els seus preus es mouen en una forquilla que va dels 20.990 als 30.000 euros.

A favor
Habitabilitat i sentit pràctic
Rendiment mecànic i consums
Possibilitat de dur roda de recanvi convencional

En contra
Agilitat en revolt a plena càrrega
Absència de sortides d’aire posteriors
Punts d’ancoratge opcionals al maleter



Nou comentari