Ha estat el primer model a incorporar la nova estètica d’Skoda desenvolupada a partir dels concepts Vision D i Mission L. Un reguitzell de línies simples i netes sense gaire filigranes però amb un resultat ben plausible. L’Skoda Rapid és una berlina compacte de 4,48 metres de llarg d’estampa moderna que potencia els seus trets horitzontals per refermar l’amplada i cedeix tot el protagonisme a l’engraellat. Aquest element presenta dinou llistons verticals emmarcats per un anell cromat a partir del qual les òptiques s’allargàssen i els antiboira es resitúen per acompanyar les entrades d’aire. La silueta del Rapid imita les formes bàsiques dels tres volums però, a la pràctica, som davant d’un auto de dos amb un nervi que en perfila la cintura fins arribar al maleter. A la cua, els típics grups òptics en forma de “C” reblen una proposta amb una de les boques de càrrega més generoses i accessibles del segment. Competidor del Chevrolet Cruze de quatre portes, el Citroën C-Elysée, el Fiat Linea o el Renault Fluence, té en el pràctic un dels seus principals arguments. Fa servir la plataforma del Fabia, l’Ibiza i el Polo però amb una distància d’eixos superior. Una distribució que li n’afavoreix l’estabilitat el converteix en una de les alternatives més racionals del mercat. Un producte comode i assequible que disposa d’un gran habitacle i un maleter excepcional de formes molt regulars. Els 550 litres de capacitat que declara el fabricant no troben competidor entre els models de cinc portes del mateix nivell, Seat Toledo a banda, que els iguala.

A dins, la funcionalitat s’imposa. No hi trobarem luxe superflu però la doble tonalitat de la “posada en escena”demostra la voluntat de cuidar els detalls . Tot el què hi ha es necessita, és simple però està ben fet. Els comandaments queden a l’abast, els ajustaments emblen bons i l’ergonomia sintonitza amb la sòbria general. La lluminositat és molt bona i això encara emfatitza més la sensació d’espai. Els del darrera viatgen folgadament perquè hi ha distància entre els seients. L’aprofitament interior és de nota i fa l’efecte que som dins d’un auto de proporcions més generoses i, amb tot, a la segona filera és millor no acomodar-hi més de dos adults.

L’hem testat amb la mecànica 1.6 TDI de 105 CV del grup, que també munta el Golf, el Passat o l’Ibiza. Un turbodièsel d’injecció common-rail amb filtre de partícules que ofereix un rendiment prou enraonat i és especialment auster amb el combustible. Respon correctament a la part baixa del compta-revolucions però és més mandrós quan abusem del peu dret. Arriba associat a un canvi manual de cinc velocitats prou precís i ben esglaonat. Les prestacions d’aquest motor difícilment posaran contra les cordes l’equip de quatre discs que munta però us direm que l’ABS arriba tan ben afinat com el control de tracció, que no podrem desconnectar. Pesa 1254 kg (molt per sota dels models de la competència) i, com sempre hem dit, la tara si que importa. És dels models més estalviadors que hem estat portant en els darrers sis mesos. Provablement per això homologa mitjanes de 4,4 litres, n’obté de 5 i molt poc més en cicle combinat i emissions de 114 grams de CO2 per km. A nosaltres ens ha agradat per l’efectivitat del sistema Stop-Start que munta de sèrie, per la discreta remorositat que acusa un cop ets en marxa i pel seu tacte general. I, en canvi, ens ha sorprès que tot i potenciar el sentit pràctic i dur lleva-vidres elèctrics, el conductor no pot manipular els del darrera. Això sí, sota el seu seient hi ha un estratègic compartiment per a l’armilla d’emergència; un raspador pel gel a l’interior de la boca del dipòsit i una catifa de goma reversible al maleter que ens evitarà d’embrutar-lo quan hi col·loquem botes d’esquí mullades, cistells carregats de bolets o els estris de platja de la família.

El Rapid es pot demanar amb una suspensió reforçada preparada para circular per carreteres en mal estat (que també incrementa la capacitat de càrrega de 535 a 580 kg). Amb la configuració convencional obtenim un bon compromís a l’hora d’anivellar les reaccions, la precisió de trajectòria i el confort però els gronxaments de la carrosseria ens poden passar factura si pretenem afrontar els ports de muntanya a ritme massa esportiu.

A favor:
– Solucions pràctiques
– Capacitat interior i maleter
– Xifres de consum

En contra:
– Qualitat dels acabats
– Disseny Impersonal
– Motor en els règims modestos

FITXA TÊCNICA
Motor: Davanter 1598 c.c Injecc. Direc. Common Rail. 105 CV. Gasòil
Canvi: manual 5 vel.
Frens: Discs/discs ABS
Tara: 1265 Kg

Prestacions:

Consum mitjà: 4,4 litres
Vel. Màx: 190 km
Accel. De 0 a 100 Km: 10,4 segons
PREU: 21.730 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari