Seat segueix les directrius del grup VW en matèria d’utilització del gas com a combustible per a vehicles lleugers. Opta pel gas natural comprimit (GNC) per impulsar el nou Seat Leon TGI mantenint, això sí, l’Altea XL alimentat amb gas liquat de petroli (GLP) en l’oferta específica per a taxistes. Com que en un futur no massa llunyà aquest servei és molt possible que no admeti els vehicles dièsel en les grans ciutats, el més provable és que els de Martorell homologuin també el protagonista d’aquest article per abastir aquest col·lectiu. Sigui com sigui el nou Leon TGI costa un xic menys que la versió dièsel equivalent, manté tots els atributs de la gamma i suma un preu per quilòmetre realment atractiu gràcies a una autonomia final de més de 1300 quilòmetres. Sí, val més que la versió de gasolina d’idèntica potència però el TGI pot funcionar tant en GNC com en gasolina i porta un motor de combustió 1.4 que genera 110 CV. L’ús del gas només obliga a canviar alguns components interns del motor i proporciona el mateix comportament que el d’un Leon tradicional. El secret l’hem de buscar en l’excepcional rendiment calorífic del gas i en el preu d’aquest combustible, que suposa un estalvi de l’ordre del 30-50% en relació amb un dièsel equivalent i d’un 50-60% comparat-lo amb un de gasolina. La llàstima és que a nivell peninsular, ara per ara, en prou feines si s’arriba als 40 sortidors de gas natural i l’expansió de la xarxa no es preveu que creixi gaire més en els propers mesos. Els savis de la matèria asseguren que l’energia que s’aprofita en un quilo de gas natural és idèntica a la de dos litres de GLP, un litre i mig de gasolina o 1,3 litres de gasoil. L’avantatge és que el gas natural redueix un 25% les emissions de CO2 i el 87% de les de NOx. Empíricament, doncs, un vehicle com el Leon TGI arriba a funcionar amb un cost 4 euros/100 km de mitjana, la qual cosa permet fer trajectes com el de Barcelona a Madrid per menys de 25 euros. Nosaltres hem pagat el kg d’aquest gas a l’Àrea Metropolitana entre 80 i 99 cèntims d’euro.

A la pràctica, per diferenciar el Leon TGI de la resta, ens haurem de fixar en la nomenclatura posterior que l’identifica a nivell de carrosseria i en els dipòsits estancs i a prova d’incendis i cops que els tècnics de Seat han col·locat sota el maleter, en el compartiment on habitualment s’hi allotja la roda de recanvi. Hi caven 15 quilos de gas que, sumats als 50 litres de gasolina del dipòsit convencional multipliquen l’autonomia d’aquest compacte fins arribar als 1360 (420 de gas i 940 de gasolina) que anuncia el fabricant. El reforç que s’ha fet als pistons, l’adaptació de les vàlvules i l’alleugeriment del turbo es noten si ets de l’ofici o pagues la factura que el fabricant demana per aquest cotxe : entre 1800 i 2400 euros més que la versió de gasolina, en funció del nivell d’equipament que escollim.

El Leon TGI funciona sempre que pot amb gas, excepte en la posada en marxa. Equipa de sèrie el dispositiu Stop & Start, emet 94 g/km de CO2, redueix fins al 80% les emissions d’òxid de nitrogen i elimina residus com el sofre. Per tranquil·litzar al lector que consideri la possibilitat de quedar-se’l us direm que el gas natural té un punt d’ignició el doble que la gasolina i és més lleuger que l’aire. Per tant, costa d’encendre’s i, en el supòsit d’una hipotètica fuita, la dissipació està garantida.

Si prenem de referència criteris com ara la imatge, l’eficàcia en la conducció, el respecte mediambiental i la seguretat, ens serà ben difícil trobar un cotxe tan equilibrat, dúctil en la conducció i estalviador en el mateix segment. Del Leon TGI ens ha agradat especialment la posició de conducció, la qualitat dels materials emprats, la resposta noble del cotxe i el fet que el sistema passi automàticament de gas a gasolina sense que ni ens n’adonem. Torna al gas quan es reposta i permet abordar el seu ús sense la intranquil·litat que suposa un subministrament poc assegurat.

El Lleó TGI té empenta més que suficient per a una conducció normal i un comportament proverbial. Només haurem de tenir present que redueix en uns 100 dm3 la capacitat de maleter, que no pot dur tampoc roda de recanvi i que arrossega un sobrepès de més de 150 kg. Es ven en carrosseries 5 portes i ST familiar i amb acabats Reference i Style. L’alt de gamma incorpora climatitzador bizona, llantes d’aliatge, diferencial ‘autoblocant’ XDS, sistema d’àudio amb sis altaveus, pantalla tàctil, dispositiu d’ajut d’arrencada en pendent, retrovisors exteriors calefactables, volant i pom del canvi en pell i reglatge lumbar i d’alçada pel seient del conductor amb reglatge lumbar.

A favor:
– Eficiència i estalvi
– Comportament global
– Equipament bàsic

En contra:
– Absència de roda de recanvi
– Espai per a les cames del passatger central
– Clau convencional

Fitxa tècnica:

Motor: davanter, 4 cil. en línia. 1.395 c.c. Injecc. Directa, turbo i stop/star
Potència máx.: 110 CV
Tracció: davantera
Canvi: manual 6 relacions
Frens: discs vent./discs
Pes: 1.359 c.c.
Acceleració 0 a 100 Km/h: 10.9 s.
Vel. màx: 190 Km/h
Emissions: 94 gr/km
Consum mitjà: 5,3 l/100km

PREU: 22.940 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Més notícies

Nou comentari