Món Esport
Seat León Cupra: Saviesa adrenalínica
  • CA

La derivació etimològica del concepte Cup Racing serveix per batejar la versió més geniüda entre els compactes de Seat. El Leon Cupra és el vehícle de carrer més potent de la història de la marca més passional del grup alemany VW. Es pot escollir amb dues carrosseries, de cinc portes i de tres i amb canvi de marxes manual o automàtic DSG. La versió topall –que és la que hem testat- declara 280 CV però sospitem que en un banc de proves en trobaríem uns quans més d’afegits.

Si prenem de referència criteris com ara la imatge, el concepte d’esportivitat, l’eficàcia en la conducció i els nivells mínims de seguretat, ens serà ben difícil trobar un cotxe tan equilibrat en el mateix segment. Del Cupra ens ha agradat especialment la posició de conducció, la qualitat dels materials emprats, el tacte dels elements mecànics i la resposta noble i contundent que proporciona.

La imatge aconseguida madura el concepte i refina l’estil. La generositat de les òptiques, la discreta prominència dels passos de roda i les enormes entrades d’aire inferiors esdevenen tota una declaració d’intencions. L’auto duu llandes de 19 polzades amb pneumàtic de perfil 40 i quatre discs ventilats amb pinces vermelles de competició, signades amb el nom del model. El Cupra gros també el distingirem per l’aleró que porta a la part final del sostre, per la coberta dels miralls retrovisors pintada en negre i pels tubs d’escapament ovalats. L’auto viatja 14 mm. més aprop del terra per millorar l’aerodinàmica i fa servir la tecnología LED per il.luminar.

Mecànicament, els savis de Martorell parteixen d’un bloc de 2,0 litres de cilindrada sobrealimentat amb un turbo capaç de bufar a 2,1 bar i amb un parell màxim de 350 Nm. El mateix de doble injecció que fa servir el Golf R o l’Audi S3 i que compleix la normativa Euro 6. Porta unes robustes bieles, pistons específics, coixinets renovats, injectors de gran cabal. Tot posat en solfa per arrodonir una culata que combina l’alumini amb el silici per poder treballar millor amb un intercooler redimensionats i amb sistema de lubrificació reforçada. Tot aquest potencial fa que el nostre protagonista acceleri, freni, giri i mantingui un nivel d’efectivitat sobre asfalt francament de barret. Sense vibracions ni estranys. I amb un canvi de relacions curtetes pensades ben bé per a treure tot el seu potencial.

Calçat generós, suspensions esportives i seients envolcallants amb entapissat específic converteixen el Cupra en una màquina capaç de mil.limetrar el guiatge sense perjudicar el confort. Equipa ABS amb corrector electrònic, control de tracció (TCS) i programa electrònic d’estabilitat (ESP) desconnectable. El xassís sobre el que se sustenta el cotxe presenta una sensacional posada a punt. Fa l’efecte que circules sobre rails. El mèrit l’hem de buscar en la suspensió adaptativa DCC i el diferencial autoblocant davanter. La generació anterior confiava exclusivament en l’electrònica de l’XDS. El Cupra del 2014 fa servir un sistema mixt que, a partir d’un embragatge multidisc mecànic, reparteix la força de les rues rodes motrius del davant, en funció de la lectura que fan els xips. El sistema detecta i corretgeix les pèrdues d’adherència i amb el complement de la direcció, hiperdirecta, permet dibuixar la traçada perfecta sense haver de patir massa pel què passi al darrera. En acceleració pura, amb el cotxe aturat, hi ha moments en què li costa pair tota la potència i perd tracció en arrencar en primera, en el pas a segona i fins i tot en tercera. Però rodant en autopista s’agraeix la convicció que mostra a l’hora de trepitjar l’asfalt. I en itineraris ratoners de muntanya el comportament és francament impecable. El control d’estabilitat s’encarrega d’apaivagar la inoportuna pressió que eventualment podem fer amb el peu dret. Un botó situat a la consola central (Cupra Drive Profile) ens permetrà modificar la resposta del cotxe actuant sobre la suspensió DCC, la direcció, la resposta del motor i el diferencial. Podrem triar entre tres programes diferents : Confort, Sport o Cupra. I encara ens quedarà el mode Individual per variar cada paràmetre en funció de l’estil de conducció de cadascú o el tipus de traçat a superar.

Per poder encotillar els consums duu de sèrie el sistema Stop-Star amb el qual publicita unes optimistes mitjanes de 6,4 litres però hem de reconèixer que nosaltres ens hem mantingut en els 8 litres i, sense parar massa atenció al què fa el peu dret, la despesa pot arribar als 12 l/100 km.

La posada en escena interior és de gran qualitat. Es nota el gust pel detall. No hi ha rès que desentoni, els ajustaments són mil.limètrics i tot ho trobes on ho buscaries. Se simplifica la botoneria i moltes de les funcions es gestionen a través de la pantalla tàctil de 5 polzades tipus tablet que reposa al centre. El sistema d’il.luminació guanya en vistositat i adapta les tonalitats al mode de conducció escollit. Aplaudim especialment la capacitat de guiatge del cotxe i la sincronía mil.limètrica del canvi automàtic DSG de doble embragatge que munta. Tracciona bé en qualsevolm escenari i és capaç de mantenir ritmes endimoniats amb un comportament tan honest com genuí. La desmultiplicació de la direcció fa que les ordres dictades des del volant es trametin fidelment a les rodes i, aquestes, proporcionen al conductor tots els indicis per deduir quin serà el comportament del vehicle en tot moment. Fins i tot en els revolts més tancats!

A favor:
– Estampa final
– Comportament dinàmic
– Equipament i nivell d’acabats

En contra:
– Roda de recanvi
– Espai per a les cames del passatger central
– Clau convencional

Fitxa tècnica:

Motor: davanter, 2 litres. Injecc. Directa. Turbo i Intercooler. gasolina amb stop/star
Potencia máx.: 280 CV
Acceleració 0 a 100 Km/h: 7,5 s.
Emissions: 132 gr/km
Consum mitjà: 6,4 l/100km

PREU: 34.410 €

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa