L’Ibiza més ràpid de la història ja és als concessionaris per a proporcionar-nos emocions. Eficient i dinàmic, la nova proposta de Seat s’ha de convertir en un dels GTi´s urbans més cobdiciats del mercat. Ens espera en els concessionaris de la marca a partir de 22.600 euros.

La nomenclatura Cupra respon a l’abreujament de “Cup Racing” i va començar a popularitzar-se a partir del 1996 quan Seat va aconseguir el Campionat FIA de dos litres amb l’Ibiza Kit Cat. El model que avui ens ocupa adopta el restyling aplicat a la gamma l’any passat amb un engraellat frontal negre més llarg i unes noves entrades inferiors que generen menys resistència a l’aire i redueixen consums. Emfatitza la seva estampa amb el nou enllumenat diürn amb tecnologia LED i amb uns antiboira que incrementen funcions a través d’un feix adaptatiu que millora la visibilitat en els revolts. Al darrera, l’Ibiza Cupra manté la doble sortida d’escapament original però els de Martorell hi han amagat en el paracops un difusor negre mate i, per sobre, i han instal•lat pilots de nova factura.

Competència directe del Peugeot 208 GTi, el Fiesta ST, el Corsa OPC o el Renault Clio RS, la proposta de Seat s’adreça clarament als clients amb esperit jove, aspiracions esportives i no gaire necessitats d’espai.

Compta amb el mateix motor 1.4 TSI de 180 CV que duia el seu antecessor, però guanya en eficiència. Declara una punta de 228 km/h (en lloc dels 225 Km del Cupra anterior) i arriba als 100 Km/h en només 6,9 segons. El treball electrònic desenvolupat pels tècnics de la casa sobre la mecànica, l’afinament de les suspensions i les millores aerodinàmiques del model es noten. L’Ibiza Cupra continua confiant en el canvi automàtic DSG del grup VW, amb set marxes i comandaments satèl•lits al volant. La resposta d’aquest motor és sempre enèrgica i arriba acompanyada d’una fressa suggerent. El canvi, mil•limètric, actua amb franca immediatesa. Impecable aliat a l’hora de practicar una conducció esportiva resulta també molt dolç quan l’exigència dinàmica és menor. L’agulla del compta-voltes s’estira fins a les 7.000 voltes però on treballa millor és entre les 2.000 i les 4.500. L’ESP s’activa només ocasionalment mentre que la direcció s’ha afinat per poder traçar de forma més mil•limètrica.

Tot i ser l’Ibiza més ràpid de la història, el tracte que proporciona als seus ocupants és prou satisfactori. La posada a punt de les suspensions mostra una efectivitat manifesta, però no castiga pas les esquenes del passatge. En part, perquè munta seients tipus bacquet i hereta el mateix xassís del VW Polo, construït en acers d’alta resistència, més sòlid i lleuger. L’operació estalvia pes a la tara final d’un cotxe que viatja uns mil•límetres més a prop del terra per incrementar encara més les bones sensacions.

Control d’estabilitat i frens de disc a les quatre rodes esdevenen equipament de sèrie però el navegador s’ha d’abonar. A l’habitacle l’ergonomia és tònica. Pràcticament tots els elements es troben encarats en direcció al conductor. La distribució dels indicadors és correcte i la botoneria resulta funcional. No hi ha llacunes en el capítol de la visibilitat ni respecte a l’aïllament acústic. La fressa que arriba de l’escapament complementa bé la filosofia del model. La guantera té 10,7 litres de capacitat i porta il•luminació interior. Volant i palanca de canvi eren de pell en la nostra unitat de premsa i no hi falta la connexió USB o el sistema de mans lliures pel mòbil. L’equipament de sèrie inclou ABS, ESP i TCS EBA; vidres tintats; tancament centralitzat amb immobilitzador; doble airbag frontal i lateral; lleva-vidres elèctrics, assistent d’ajut d’arrencada en pendents, control de pressió dels pneumàtics i direcció assistida electrohidràulica.

Seat assegura que ha treballat a fons reforçant la rigidesa torsional de l’estructura i el xassís. Molles i esmorteïdors són específics. Per acabar d’adobar els criteris d’eficiència els tècnics de la casa han optimitzat el repartiment de pesos (la bateria ara reposa al maleter); han engrandit el diàmetre de la barra estabilitzadora i afinat l’actuació d’un control d’estabilitat (ESP) que ara és igual d’eficaç però menys intrusiu. El diferencial electrònic XDS que munta mereix algunes ratlles també. El va estrenar el Golf GTi i és tota una troballa perquè actua com si fos una mena d’autoblocant mecànic dels de tota la vida, ocupant-se de repartir la potència equitativament entre les rodes motrius. Evita lliscaments pertorbadors quan s’exigeix màxima eficiència (quasi sempre en revolt) frenant progressivament la roda que perd tracció. A ple rendiment, permet accelerar abans del què seria imaginable però si abusem d’aquesta mena de conducció, a la llarga, intuïm que podria acusar fadiga.

El nostre protagonista és molt fàcil de portar i està ben aïllat. Filtra millor les irregularitats del terreny i genera reaccions més nobles i predibles. De sèrie, incorpora el Seat Portable System, un navegador amb funcions ampliades que informa de la temperatura del motor, reprodueix música via Bluetooth, etc. Els frens de Seat Sport, més resistents, costen 1.036 euros. El panell de comandaments ens informa, entre d’altres, de la pressió dels pneumàtics, cinc airbags, control de velocitat, fars antiboira amb funció cornering, retrovisors exteriors electrònics i calefactors, rodes de 17 polsades, antenes antirobatoris, roda de recanvi d’igual mida, climatitzador i assistents d’arrancada en pendent. El sostre solar panoràmic s’ha de demanar com a opció –769 euros– a l’igual com passa amb els sensors d’estacionament –159 euros– o l’alarma volumètrica –246 euros–.

A favor
*Relació preu-potència-acabats.
*Facilitat de conducció.
*Canvi i suspensions.

En contra:
*Sense possibilitat de dur canvi manual
*Estètica discretament diferenciadora

FITXA TÈCNICA :
Motor: Davanter 4 cilin. en línia 1.390 c.c. 180 CV. Injecc directe, compresor, turbo i intercooler. Gasolina
Tracció: Davantera
Canvi: manual 7 vel.
Frens: discs vent./discs ABS
Vel. màx :228 Km/h.
Accel. de 0 a 100 Km/h 6,9 s.
Consum mitjà 5,9 litres .
Emisiones (CO2): 139 gr/km
Preu : 22.600 euros



Nou comentari