La quarta entrega del Clio inspirada en el nou llenguatge de disseny de la marca del rombe pren vida en una carrosseria allargassada 35 mm, amb un xic més d’amplada de vies i 45 mm. més baixa que l’anterior model. Els nous trets estilístics posen en escena mecàniques més econòmiques i un equipament superior per intentar preservar els èxits de les tres primeres generacions d’aquest reeixit model del qual se n’han venut més de 12 milions d’unitats en 115 països del món.

La versió que hem testat, continúa identificant-se al primer cop d’ull però ara presenta una silueta més elegant i contemporània. Les formes de les òptiques s’han modernitzat. La nova silueta ha propiciat l’arribada de la tecnología LED, la il.luminació diurna i una estratificació frontal diferent. El fabricant, a més, proposa un interessant programa de personalització del cotxe que permet modificar llandes, retrovisors, paracops, volant, palanca del canvi o pannells de les portes a voluntat tal com passa en el cas dels MINI’s o Citroën DS3.

Per dins, la posada en escena ens recorda molt la de l’elèctric ZOE. La botoneria s’ha simplificat en benefici d’una cònsola central inspirada en les tablet multimedia. El Media Nav tàctil que els francesos han col.locat al centre permet gestionar la ràdio, el CD, el navegador i el sistema bluetooth i inclou també un programa d’eficiència que, a través de gràfics, ens mostra el nostre estil de conducció. El quadre de comandaments és de fàcil lectura i el reblat final el fa funcional. L’ergonomía segueix essent referència perquè la instrumentació queda agrupada amb la qual cosa es facilita l’observació dels indicadors. Ens han agradat especialment el velocímetre digital; el sistema de repostatge easy fuel que prescindeix de tap; els cinturons de seguretat amb doble mecanisme de pretensió i els airbags adaptatius que porta. Tampoc hi ha llacunes en l’equipament. Es manté la tarja magnètica plana amb funcions de comandament a distància i el conductor disposa de sistema de mans lliures, orninador de viatge i climatitzador. No hem detectat llacunes quan a qualitat de materials o acabats però, a títol personal, no ens acaben de convèncer les decoracions amb plàstic brillant que evidencíen massa les empremptes i fa l’efecte que es poden ratllat amb facilitat. La casa ha prescindit de l’indicador per a la temperatura de l’aigua però un termometre blau ens apareix al davant cada cop que el posem en marxa i la mecànica està encara freda. El volant, en canvi, es regula en alçada i profunditat i l’habitacle compta amb tres punts per ancorar cadiretes infantils amb sistema ISOFIX.

Accedir a les places posteriors no té dificultats perquè la carrosseria és de cinc portes. Renault considera que el disseny amb el pany del darrera camuflat al montant satisfà també els que aspiren a dur un auto de tres portes. L’amplada disponible és suficient però els de talla XXL notaran que els falta espai per col.locar bé peus i cames i el recolzacaps de la plaça central és opcional. El sistema de navegació també hauria de millorar perquè no determina amb claredat mediriana la posició del vehícle, l’actualització triga massa i l’estimació del temps a destí és poc exacte. El maleter creix en capacitat. Guanya dotze litres per arribar als tres cents, convertint-se en un dels més genersoso del segment. L’únic inconvenient és que la boca de càrrega queda una mica elevada i que la roda de recanvi és opcional.

Nosaltres hem estat portant la versió amb motor dièsel dCi de 90 CV que acaba esdevenint efectiu, consumeix poc i, en moviment, és tan silenciós i suau com el gasolina. La diferència del cost inicial l’amortitzarem amb la despesa del consum si recorrem entre 75 i 80 mil quilòmetres durant la vida útil del cotxe. Porta sistema de parada i arrencada automàtica del motor en les detencions («Stop & Start») i un botó “ECO” per disminuir les mitjanes de consum al voltant d’un 10%. El sistema actúa sobre el parell-motor, suavitza la resposta de l’accelerador i canvia el funcionament del compressor d’aire condicionat. Els enginyers de la casa també han actuat sobre la tara del cotxe. La reducció s’ha obtingut emprant nous acers en l’estructura, reduint en 10 litres el dipòsit (que ara és de 45 litres) i alleugerint estabilitzadores, eixos i llantes. La direcció porta assistència elèctrica, al darrera munta tambors i no està disponible ni en òpció la possibilitat d’instal.lar-li fars de xenó.

A favor:
– Consum
– Estètica i aerodinàmica
– Confort de marxa

En contra:

– Reglatge tou de les suspensions
– Espai per a les cames del cinquè passatger
– Tambors al darrera

FITXA TÈCNICA:

Motor: Davanter transversal. 898 c.c. Inj. Direc. Turbo i Intercooler 90 CV. Gasòil
Tracció: Davantera
Canvi: Manual 5 vel.
Direcció: Assistida
Frens: Disc vent./tambors
Vel. Màx: 182 Km/h.
Acceleració 0 a 100 Km/h: 11,7 segons
Emissions: 93 gr/km
Consum mitjà: 3,6 litres

PREU: 18.225 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari