La variant Hybrid4 te el mèrit d’haver estat el primer model dièsel del mercat a incorporar la tecnologia híbrida. Suposa el 10% de les vendes de la gamma 3008 i el 6% de les que es fan al món entre els vehicles híbrids. Aquells lectors especialment respectuosos amb el medi ambient, que busquin un auto “diferent” però avançat des del punt de vista tecnològic, haurien de considerar-lo si han pensat a renovar el parc mòbil familiar.

La versió híbrida del 3008 munta una mecànica reconeguda dins del grup PSA, el dièsel 2.0 de quatre cilindres en línia i quatre vàlvules per cilindre que també fan servir altres models de la gamma. Declara 163 CV i passa tota aquesta potència a l’eix davanter gràcies a una caixa de canvis manual pilotada que es pot fer servir en mode automàtic a través de les lleves que duu el volant. La unitat que avui ens ocupa també porta un altre motor elèctric, de 37 CV, que proporciona força a l’eix posterior. El cotxe l’utilitza per aconseguir la tracció total i per propulsar-se amb zero emissions. És el que el posa en moviment sense sorolls ni emissions i el que l’impulsa els primers metres. La seva aportació és testimonial quan es viatja per carretera a mitjanes dinàmiques però es nota quan el canvi engrana una marxa superior perquè apaivaga el buit de potència que es produeix mentre les rodes estan desengranades del motor tèrmic. A nosaltres ens ha agradat especialment la capacitat de retenció del sistema que, més enllà dels quilòmetres d’adaptació que demana, optimitza les fases de recuperació d’energia cada cop que aixequem el peu de l’accelerador o frenem. La combinació mecànica que hem descrit, que fa que l’auto arribi als 200 CV amb un parell màxim de 500 Nm, permet transitar en sistema de tracció total sense que hi hagi d’haver connexió física entre els eixos o sense generar emissions fins a arribar als 70 km/h.

Un selector situat just darrere de la palanca del canvi fa que puguem escollir entre quatre modes de conducció possibles. El primer s’activa per defecte i calcula sol la millor combinació de propulsió per aconseguir un bon consum i confort. També per aconseguir aquest propòsit, el motor tèrmic s’atura automàticament quan el cotxe està parat gràcies al sistema Stop & Start que porta. La modalitat “Sport” maximitza el rendiment mecànic, aporta immediatesa al traspàs entre marxes i proporciona una resposta més viva a l’accelerador. El mode “ZEV” (Zero Emissions) prioritza el funcionament elèctric però només actua quan la bateria està suficientment carretada. Si superem els 70 km/h activa el motor dièsel automàticament. El programa “4WD” força el funcionament conjunt dels dos motors per assegurar la motricitat a les quatre rodes. El fabricant ha decidit que es desconnecti per sobre dels 120 km/h però amb la particularitat que actua sempre que el cotxe detecta una pèrdua de tracció, amb independència d’on tinguem el selector. En un supòsit de màxima exigència amb la bateria sota mínim, la potència màxima que tindrem a l’eix posterior serà la dels 10 CV continus que pot lliurar l’alternador-motor d’arrencada. L’aire condicionat s’alimenta del motor dièsel. Si no està encès, no refrigera!. Buscar l’eficiència en aquest auto és possible però ens obliga a estar molt atents. Nosaltres no hem estat capaços de mantenir les xifres oficials de consum i autonomia elèctrica que anuncia el fabricant ( 4, l/100 km). La tara de 1.735 kg segur que hi ha influït.

Exteriorment, distingirem el 3008 Hybrid4 pel sistema d’il·luminació diürna, que incorpora díodes lluminosos, l’engraellat específic, el para-xocs del darrere i perquè a més d’oferir-se en colors específics munta llantes de 17 polzades. El morro d’aquest 3008 preserva el nou codi estilístic específic de la marca del lleó. El conjunt és 30 cm. més curt que el 4007 però l’habitabilitat que reserva a l’interior és més que digne encara que el maleter perdi capacitat per culpa de les bateries posteriors. Passa de 432 a 362 litres però el compartiment manté la porta d’obertura doble.

A dins, la instrumentació mostra permanentment el funcionament del sistema híbrid i la càrrega de la bateria. Hi destaca l’enorme davantal on el compta-revolucions desapareix en benefici del sistema Head Up Display, que adapta el color de la pantalla en relació a les funcions i projecta la informació sobre un metacrilat en comptes del vidre. El llistat d’equipament inclou tots els airbags possibles excepte els laterals del darrere, ABS i EBD, sistema d’ajut a l’arrencada en pendent i el de frenada d’emergència, controls d’estabilitat i tracció, volant multi funció amb comandaments satèl·lits, retrovisors tèrmics amb regulació elèctrica i climatitzador bizona. També porta la funció “Follow Me Home”, ràdio-CD amb sis altaveus, presa auxiliar USB, càmera de visió posterior, sensors d’estacionament, sistema de detecció d’obstacles i fre d’estacionament elèctric. L’entapissat Ikoïa és específic.

L’asfalt és el territori natural del Peugeot 3008 HYbrid4. Si l’abandonem amb freqüència el millor és buscar una altra alternativa amb més aptituds camperoles. La distància lliure a terra, els angles d’atac i el grip dels pneumàtics que munta no acompanya pas i, a més, els baixos no arriben suficientment protegits. En autopista es mostra estable i silenciós. Un bon treball d’aïllament fa que a l’habitacle només hi arribi és una lleugera remor de rodament. En carreteres lentes i plenes de revolts, l’HYbrid4 es defensa prou bé. Tendeix al subviratge però l’empenta total es fa present a la sortida de les corbes si accelerem amb decisió. L’accionament de les lleves es nota immediata però les ordres sobre el canvi endarrereix l’efecte sobre els pinyons. Accelerar aquests traspassos milloraria la percepció darrera el volant.

A favor:
*Estètica i habitabilitat
*Tecnologia aplicada i conducció
*Qualitat dels materials i equipament

En contra:

*Consums lluny dels homologats
*Possibilitats 4×4 i preu final
*Immediatesa en el traspàs de marxes

FITXA TÈCNICA

Motor: Davanter. 1980 c.c. 4 cilin. en línia 163 CV dièsel Motor posterior elèc. Síncron d’imants permanent 37 CV
Tracció: davantera o integral
Canvi: manual pilotat de 6 vel. amb lleves al volant
Vel. màx: 191 Km/h
Acceleració 0-100 Km/h: 8,5 s.
Consum mitjà: 4,0 litres.

Preu: 33.300 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari