Món Esport
Peugeot 208 GTi 30th: mans i mànigues
  • CA
El Peugeot 208 GTi 30th és el resultat d’una commemoració : els 30 anys que fa que va començar a vendre’s el 205 GTi animat per un 4 cilindres en línia d’1,6 litres que rendia aleshores 115 CV. De 205 GTi en va sortir després un altre de més potent que duia bloc d’1,9 litres i generava 130 CV. Aquella petita bomba a l’època va ser utilitzada aviat per la pròpia marca per vestir una eina de competició que va convertir Peugeot en Campiona del Món de Ral.lis de la mà d’Ari Vatanen i va guanyar alguns Dakar’s a finals dels vuitanta. El canvi de segle no ha fet pas oblidar aquells bons temps i una mica també per a dinamitzar les vendes, el fabricant va decidir l’any passat impulsar una sèrie limitada de 500 unitats del 208 GTi, sota la nomenclatura 30th. El cotxe s’acobla de forma artesanal a França en una línia de muntatge independent. Cada unitat exigeix 26 hores de dedicació per assumir els canvis mecànics i estètics amb els quals arriba. Es va posar a la venda per 26.930 euros ( uns 3800 més que la versió del qual deriva) i us hem de dir que al febrer ja no en quedava cap per vendre als concessionaris. Nosaltres l’hem pogut testar a través d’un particular que ens l’ha cedit durant unes hores per poder escriure aquest article.

Es produeix en vermell robí, blanc perlat i en una variant cromàtica que combina la part frontal en negre i la del darrere en vermell brillant. Estèticament, però, el reconeixerem pels seus logotips específics, per les precioses llandes negres de 18 polzades que munta i perquè viatja arranat, 10 mm més a prop del terra. Per augmentar l’estabilitat en revolt els dos trens de rodatge han crescut en amplada modificant de pas caigudes i convergències. El cotxe també ha endurit el conjunt de suspensió i ha endarrerit l’ancoratge d’una barra estabilitzadora més ferma. Nosaltres ens hem fixat especialment en els impressionants discs que munta amb pinces Brembo de quatre pistons.

L’interior varia menys però es manté a l’alçada. Especialment quan ens fixem en els seients, tipus «bacquet», que aglutinen confort i embolcallament i en la posada en escena on hi predomina el color negre i el vermell de catifes i costures, sempre signades per Peugeot Sport. El motor que l’impulsa carretera enllà és una evolució del mateix de gasolina d’injecció directa que porta el 208 GTi : un quatre cilindres 1,6 litres amb turbocompressor que un cop passat per les mans del departament sport de la casa dóna 208 CV (en comptes de 200) i 300 Nm de parell-motor, en lloc dels 275 declarats fins ara. L’increment s’ha aconseguit amb una petita modificació de la gestió del motor i augmentant la pressió de la bufada del turbo. No obstant això, compleix amb la norma europea d’emissions Euro 6 i li proporciona una empenta notable a partir de les 2000 voltes.

Posat’s a la feina no ens queda altre cosa que advertir-vos que rodarem en un autèntic esportiu. Un auto d’aquells que reacciona ràpid a les indicacions que fem a través de la direcció, davant la més mínima insinuació de l’accelerador o els frens. Acusa els errors de conducció i els cops de volant prematurs però compta, això sí, amb una particularitat molt lloable si sabem aprofitar-la convenientment. L’eix posterior del 208 GTi 30th ens ajudarà sempre a arrodonir els revolts més tancats si encertem a deixar anar un pèl l’accelerador quan l’estàs negociant a bon ritme. Aquesta maniobra genera un lleuger lliscament del cul i això fa que l’auto esdevingui més àgil en els canvis de pes sobtats. La reacció, doncs, exigeix un cert nivell i segur que uns quants quilòmetres més de familiarització però, també proporciona més diversió als què portem benzina a la sang i fa més rendible la inversió. En qualsevol cas, el 208 GTi 30 ht ens ha sorprès en els capítols de la motricitat i l’arrapament. Surt dels revolts més tancats amb bona acceleració i és difícil que perdi roda. Els Michelin Pilot Super Sport de 205/40 hi tenen molta part de la culpa. La resta és mèrit de l’enduriment de la geometria de les suspensions, dels 22 mil.límetres suplementaris d’amplada de vies que presenta el cotxe i del diferencial autoblocant Torsen que porta, amatent sempre a mantenir la trajectòria i la petjada franca. El control d’estabilitat es pot desconnectar per complet però ens ha semblat que és molt poc intrusiu. Només actua quan fa falta. La direcció, que també ha estat retocada per Peugeot per fer-la més directa i encara que hi ha qui opina que el cèrcol del volant queda un xic petit, a nosaltres ens ha satisfet força el tacte del conjunt. El motor arriba associat a una caixa de canvis manual de 6 relacions ben esglaonades i amb recorreguts precisos. Amb aquest element gaudirem segur de la conducció (apurant la segona i la tercera) i podrem divertir-nos fins que el seny, la prudència o el dipòsit ens demanin una pausa. Pesa 1260 quilos i munta sistema Start & Stop per contenir les mitjanes de consum en l’àmbit urbà.

A favor:
*Estètica esportiva i lliurament de potència
*Relació de marxes molt ben esglaonada
* Diferencial autoblocant Torsen molt ben equilibrat

En contra:
*Sèrie limitada de només 500 unitats
*Paleta de colors limitada
*Espai per a les cames al seient posterior

FITXA TÈCNICA:
Motor : Davanter. 4 cil. en línia. Injecc. Directa amb turbocompressor. 208 CV gasolina.
Tracció : davantera
Canvi : Manual 6 vel.
Frens : Discs/discs ABS.
Vel. Màx : 230 Km/h
Acceleració 0-100 Km/h : 6,4 s.
Consum mitjà : 5,9 litres.
Capacitat maleter : 285-1076 litres
Capacitat del dipòsit : 50 litres
Emissions de CO2 : 125 g/km

PREU: 26.780 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa