Amb l’Ampera pots fer una vida normal. Cosí germà del Chevrolet Volt, funciona com un elèctric pur durant una cinquantena de quilòmetres i, quan esgota la càrrega, estén la seva autonomia a través d’un generador que, aquest cop sí, funciona amb gasolina. No és un híbrid a l’ús sinó una interessant alternativa per a poder assumir els desplaçaments diaris en mode elèctric i aprofitar-lo després amb la família també els caps de setmana, sense haver de partir pel quilometratge. El fabricant publicita etapes d’entre 50 i 80 quilòmetres amb la recàrrega elèctrica i una autonomia d’uns altres 500suplementaris gràcies al generador tèrmic.

L’Ampera te cinc portes i quatre metres i mig de llargada però no compta pas amb un gran habitacle ni amb un maleter extraordinari. Està concebut com un quatre places perquè ubica les bateries a l’interior del túnel central que hi ha entre els seients. D’aquesta manera reparteix millor els pesos tot i condicionar l’habitabilitat. La bateria de l’Ampera presenta una capacitat de càrrega de 16 kWh, dels quals n’aprofita poc més del 50%. El fabricant assegura que d’aquesta manera allarga la vida d’aquest element. El motor de gasolina entra en funcionament quan aquesta bateria arriba al 23% de càrrega. A partir d’aquest instant, l’energia emmagatzemada serveix de coixí i, en funció de les necessitats, se subministra per alimentar el giny que empeny el cotxe o per millorar l’eficiència del motor de gasolina. A la pràctica, les bateries no s’esgoten mai per molt que l’autonomia marqui zero. El topall és virtual. Merament informatiu… Funciona com un elèctric estricte durant els primers quilòmetres i, després, semblantment als híbrids i amb un cost similar al d’un turisme de gasoil dels més eficients del mercat. No porta canvi de marxes i fa servir una relació fixe. El motor elèctric genera una potencia de 150 CV i el generador auxiliar funciona gràcies a un petit giny de gasolina 1.4 de 86 CV. Es condueix com qualsevol automàtic perquè no porta pedal d’embragatge i la palanca reprodueix les típiques inicials P, R, N, D, L. La posició L no és cap reductora sinó un dispositiu per incrementar la desacceleració en retenció. És una posició òptima per baixar un port de muntanya o una rampa de pàrquing. Amb l’Ampera també podrem escollir entre quatre modes de funcionament : «Normal», «Sport», «Muntanya» i «Retenció». Aquest darrer preservar la càrrega de la bateria durant el recorregut. L’«Sport» genera més immediatesa en el tacte del pedal dret. Opel aconsella situar el mode «Montanya» uns quilòmetres abans d’arribar al port o pendent que hem de superar per a tenir reserva elèctrica suficient. La velocitat màxima està limitada als 161 km/h i les recàrregues es poden fer endollant-lo directament a la xarxa elèctrica.

A nosaltres ens ha agradat especialment el nivell d’acabats interior, la posada en escena i les possibilitats de configuració de les dues butaques posteriors, els respatllers dels quals es poden inclinar per afavorir el confort del passatge. També és remarcable la capacitat que te aquest cotxe per recuperar l’energia cinètica. Aprofitant-la convenientment amb la posició “low” de la palanca ens regalarà centenars de metres d’autonomia elèctrica aprofitant les baixades, les retencions o les frenades. Ah! I el pedal de l’esquerra, el del fre, té un tacte peculiar quan a duresa. Val la pena parar-li uns quilòmetres d’atenció per familiaritzar-nos-hi. No és un tema d’efectivitat sinó de costum i tacte. El mateix ens passarà amb l’alçada lliure de la carrosseria respecte del terra. L’estudi d’efectivitat aerodinàmica dels tècnics va aconsellar deixar l’Ampera pràcticament arranat a l’asfalt cosa que deixa els baixos força exposats quan hem d’entrar o sortir per una rampa de garatge o estacionar en bateria a prop de la vorera.

A favor:
*Imatge global
*Sonoritat exquisida/confort de marxa
*Autonomia garantida

En contra :
*Maleter limitat i amb la boca de càrrega elevada
*Carrosseria especialment arranada al terra
*Només quatre places

Fitxa tècnica:
Motor: Davanter. 4 cilindres en línia.1398 c.c 86 CV gasolina/elèctric de 150 CV
Tracció: Davantera
Canvi: Automàtic CTV
Volum maleter: 470 litres
Tara: 1.732 kg.
Acceleració (0-100km/h): 9 segons
Velocitat Màxima: 161 km/h
Consum Mitjà : 1,2 l/100km
Emissions CO2: 27 gr/km
PREU: 38.500 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari