La gamma dels crossover de Nissan va reestructurar-se el juliol passat amb l’arribada d’aquest nou model. Els japonesos van optar per eliminar el Qashqai 2 i han fet servir la nomenclatura del vell X-Trail per batejar aquest nou SUV d’atractiva estampa que s’ofereix en múltiples versions però –de moment- només amb un sol motor. Dues o quatre rodes motrius, canvi manual o automàtic, 5 o 7 places i quatre nivells d’acabat permeten fer-nos una idea de la proposta. El Nissan X-Trail contemporani sembla més nou del què és. Està ben proporcionat i la seva línia hereta bona part de les línies del concept car Hi-Cross. De línea musculosa i dinàmica, fa 4,64 metres de llarg per 1,82 d’ample i 1,69 d’alt, cosa que el situa, per dimensions, com a competidor directe d’altres models de set places de vocació i preu similar com ara el Mitsubishi Outlander, el Hyundai Santa Fe, el Kia Sorento o el Chevrolet Captiva. Guanya 6 cm. en distància entre eixos respecte del Qashqai i és 2 cm. més ample. Això es nota a l’interior i al maleter, que reserva un remanent de 111 litres afegits. Aquest compartimenté és molt modulable. La safata inferior pot col·locar-se a diferents alçades per organitzar millor els paquets. La porta que hi dóna accès és d’accionament elèctric.

L’habitacle manté la mateixa filosofia. Compta amb una banqueta central que llisca longitudinalment 26 cm. per poder repartir millor l’espai en funció de les necessitats. És àmplia, té tres places reals i porta els respatllers reclinables i plegables asimétricament 40/20/40. Fent desaparèixer la part central obtenim un gran recolzabraços o el forat indispensable per a traslladar objectes llargs. La tercera filera de seients és opcional. Costa 800 euros i l’integren dues banquetes ideals per a portar infants. Deixa els respatllers arranats al terra quan no es fan servir i es munta en una maniobra que no ofereix complicacions. El quadre de comandaments és pràcticament una rèplica del del Qashqai i també inclou la pantalla tàctil el sistema NissanConnect, amb visor de 7 polzades i alta resolució. El programari de navegació incorpora tecnologia Google cosa que permet planificar un viatge des de casa i enviar-lo al cotxe directament. També es pot demanar un sostre panoràmic practicable opcional.

L’X-Trail es ven només amb motor de gasoil. Fa servir el conegut 1.6 dCi de 130 CV d’origen Renault que també munta el Qashqai. El relleu del veterà 2.0 dCi de 150 CV present en la generació anterior ha propiciat l’ajustament de consums i emissions (un 18% menys de CO2). Agradable i fins a cert punt refinat acusa una certa falta de contundència a baix règim. Comença a estirar amb cara i ulls a partir de les 1.800 rpm. L’honestedat d’aquest propulsor, no obstant, s’observa analitzant les dades tècniques que li anuncien el mateix parell màxim disponible, 320 Nm que tenia el primitiu X-Trail, però a menys voltes. El seu refinat funcionament i la baixa rumorositat són dos dels seus millors complements. Arriba associat a una transmissió manual de sis marxes però també es pot demanar amb sistema de variador continu X-Trònic, amb set punts de traspàs prefixats i palanca amb funció seqüencial. Proporciona una conducció més confortable a canvi d’incrementar el consum i d’haver-se de demanar sempre només combinat amb la tracció davantera. La unitat que duiem nosaltres era de tracció total amb el sistema ALL MODE 4×4-i de Nissan, sense palanques i amb la gestió electrònica. S’acciona amb un comandament giratori situat darrere mateix de la palanca del canvi, no porta reductora i disposa de tres modes. El 2WD traspassa la força motriu a les rodes davanteres. En el segon estadi –Auto-, el parell-motor es distibueix entre els eixos davanter i posterior de forma automàtica quan l’electrònica detecta lliscaments. En mode Lock, la tracció és 4×4 permanent. Nissan anuncia per aquest cotxe mitjanes per sota dels 6 litres cada 100 km però el trànsit urbà, sobre paviments lliscants com els que hem soportat aquests darrers díes o a plena càrrega i amb forts pendents és difícil mantenir-se en aquestes xifres. En part, perquè presenta una tara un pèl per sobre dels 1500 kg.

La tecnologia que acompanya el nou X-Trail mereix capítol a banda. Duu el sistema Active Drive Control que s’ocupa de mitigar les oscil·lacions de la carrosseria quan el ferm és irregular. L’electrònica aquí actua selectivament sobre els frens de qualsevol de les quatre rodes per aconseguir el propòsit. Pràcticament no es nota però treballa sempre! L’Active Trace Control ens ha semblat un xic més intrusiu. Frena les rodes interiors en ple revolt per garantir la traçada però hi ha ocasions en què l’actuació incomoda. En ciutat gaudirem d’un assistent d’aparcament automàtic i amb la càmera de 360º tindrem visió global de tot el que envolta el vehicle. Els fars Bi Led ens asseguren una perfecta visió i el traspàs de curtes a llargues es pot gestionar de manera automàtica. L’Escut de Protecció Intel·ligent contempla, a més, un assistent de canvi involuntari de carril o un sistema de frenada d’emergència per evitar una col·lisió frontal que reacciona sol si el conductor està distret. Però a nosaltres ens consta que hi ha clients que s’esperaren per veure si la casa incrementa les opcions mecàniques i completa la gamma amb X-Trail’s més potents i capaços.

A favor
– Espai interior i modularitat
– Estètica conciliadora
– Rendiment i facilitat de conducció

En contra
– Una única mecànica disponible
– Roda de recanvi de galeta
– Pneumàtics poc freqüents i adaptats.

FITXA TÈCNICA:

Motor: 4 cilin. en línia 1.598 cc. 130 CV dièsel
Tracció: Davantera / total
Canvi: Manual de 6 vel.
Frens: Discs vent./ discs
Vel. Màx: 186 Km/h
Accel. 0 a 100 Km/h: 11 segons
Consum mitjà homologat: 5,6 litres/100km

PREU: 33.700 euros  

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Més notícies

Nou comentari