Món Esport
Nissan Navara: Fusta de líder
  • CA

La història de l’automobilisme demostra que els pick-up’s han estat models espartans, funcionals i robustos. Però el mercat evoluciona en paral.lel a les exigències dels clients i les marques fan mans i mànegues per afinar en el disseny, la seguretat i l’eficiència dels seus nous productes. El nou pick up dels japonesos és un tot terreny com els d’abans, però modern. Batejat com a NP300 s’ha renovat de dalt a baix. Es fabrica a la planta que la marca té a Barcelona i es ven a tot Europa i al Golf Pèrsic. Està disponible amb dos tipus de cabina a partir de 25.000 euros. La doble compta amb quatre autèntiques i còmodes places. La King Cab, d’acabat més rústic, porta dos seients posteriors vàlids només per a trajectes molt curts.

El Navara que trobareu als concessionaris ha estat pensat per esdevenir una eina ideal de treball i, a estones, satisfer les necessitats d’oci en família. Ideat a partir de les línies mestres de disseny dels reeixits crossover de la marca, incrementa les seves capacitats per abandonar l’asfalt, milora l’estampa i proporciona un tacte més refinat. La inclinació del parabrisa i el disseny de l’spoiler que munta sota el faldó davanter li’n milloren l’aerodinàmica un 4% però el què més es nota en el cotxe és la nova forma de “V” del capó reblat amb una prominent graella frontal amb fars diurns amb tecnologia led (que poden demanar-se de Xenó de forma opcional). Els passos de roda prenen també protagonisme i poden muntar llandes de 16, 17 o 18 polzades. El conjunt fa 5 metres de llarg i se sustenta sobre un xassís de travessers tradicionals un xic més lleuger. Munta suspensions independents al davant i molles helicoïdals Multilink, al darrera, en comptes de les tradicionals ballestes. La caixa posterior -metàl.lica- duia, en el nostre cas, la cobertura opcional de plàstic per protegir-la, amb les corresponents anelles de subjecció distribuïdes per tota la superfície. La portella que hi dóna accés baixa com la tapa d’una guantera i es veu ferma com per suportar força pes. No en devades, el nou Navara pot carregar una tona i remolcar fins a 3.500 quilos. Tota una referència al segment!

Està disponible amb quatre nivells d’acabat (Visia, Acenta, N-Connecta i Tekna), però el més bàsic ja ofereix un complet equipament amb set airbags, gestió electrònica del diferencial, diversos ajuts electròniques per afrontar millor la circulació off-road, alçavidres elèctrics, control de velocitat i ordinador de viatge. Entre les opcions (amb uns 120 accessoris) hi ha el sostre solar, sensors de pàrquing o la càmera de visió de 360 graus posterior que duia la nostra unitat de premsa i el sistema de navegació Nissan Connect. L’esforç de la marca per convertir l’interior d’aquest pick up en un indret de treball confortable i modern es nota al primer cop d’ull. L’ergonomia del conjunt guanya enters, els seients milloren el suport lumbar i l’únic que queda una mica apartat és la botoneria que reposa a l’esquerra del volant. En qualsevol cas, a l’habitacle, hi trobem un pràctic porta-ampolles al centre, sortides orientables per la ventilació i volant regulable en alçada. Al mig hi ha una pantalla multifunció i, a sota, la ruleta per seleccionar el mode de tracció i el botó per connectar el control de descens. L’aire condicionat és de sèrie així com l’assistent d’arrencada en pendent. Els seients del darrera tenen un 23º d’inclinació al respatller, una xifra similar al de l’X-Trail.

El cotxe que avui testem munta un quatre cilindres de gasòil de 2,3 litres millorat en eficiència. Es tracta d’un bloc turboalimentat d’origen Renault ferm, senzill i fiable que ha estat abastament provat en vehicles comercials del grup francès. Es pot adquirir amb 160 o 190 CV. La principal diferència entre les dues versions -potència a banda- l’hem de buscar en el nombre de turbocompressors. La unitat menys potenciada en porta un. La de 190 CV, és biturbo. Ambdúes munten d’orígen una caixa de canvis manual de sis velocitats amb reductora, que convé dur sempre per sobre de les 1500 voltes. El Navara més potent, però, pot demanar-se amb caixa automàtica de 7 relacions heretada dels Infiniti.

El sistema de tracció que porta és d’acoblament central. En condicions normals rep l’empenta a través de les rodes posteriors però si l’escenari es complica permet connectar els dos eixos per repartir la força entre els quatre pneumàtics. El traspàs es fa mitjançant una ruleta elèctrica que es manipula en marxa, per sota de 100 km/h. Connectar la reductora i el bloqueig de diferencials exigeix estar aturat.

Homologa 6,4 litres/100 km, una xifra molt més baixa que la del seu antecessor i, malgrat la seva gran grandària, resulta fàcil de manejar. Bàsicament perquè la direcció, assistida hidràulicament, és més dura i té menys desmultiplicació. Manté creuers legals amb bona cara, té una frenada estable i, negociant revolts, no inclina massa la carrosseria. Amb tot, el taratge tou de les suspensions, el mateix centre de gravetat i la direcció, molt desmultiplicada, no permeten que aquest monstre esdevingui cap prodigi d’immediatesa. Però s’arrapa prou als revolts, frena amb la contundència necessària i avança sempre sota la tutel.la d’un control de tracció i estabilitat que no ens ha semblat pas massa intrusiu. Lluny de l’asfalt es mou com peix a l’aigua. Ens ha agradat especialment el recorregut de les seves suspensions, la capacitat motriu de reductora i les quotes d’atac i sortida. Nissan ha homologat per aquest 4×4 un pendent màxim superable de 30º i una inclinació lateral de 49,8º. En qualsevol cas podem assegurar que puja trialeres sense problemes i les baixa amb la mateixa tranquil·litat gràcies al control de descens. La marca li’n declara mitjanes de consum de l’ordre dels 6,4 litres als 100 tot i que la tara quasi arriba a les dues tones. Les versions 4×2 no estan previstes al nostre mercat.

A favor: 
*Capacitat de càrrega i remolc
*Estètica renovada i qualitat general
*Nivell d’acabats i equipament

En contra:
*Mesures per circular en àmbit urbà
*Relació molt llarga del canvi
*Treball d’insonorització millorable

Fitx tècnica: 
Motor: Davanter 2.299 c.c. 4 cil. en l ínia Turbo i Intercooler 160 CV. dièsel.
Tracció: Posterior o 4X4
Canvi: manual 6 vel.
Frens: Discs vent/discs
Vel. màx: 172 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h: 12 s.
Consum mitjà: 7,6 litres

Preu: 24.026 euros



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa