Nismo, que és una reputada marca de competició al Japó, ha decidit desembarcar a Europa. I ho fa amb el Juke, la nineta dels ulls dels nipons i un dels pilars de les vendes de Nissan a Europa. La versió esportiva d’un dels models més trencadors i exitosos dels últims temps és més exclusiu, innovador, diferent i dinàmic que cap altre dels seus competidors. Els gens esportius d’aquesta marca obra el miracle perquè el fa guanyar en voluptositat. Viatja més arrenat al terra i ostenta formes més radicals. Els cinc cercles que perforen l’spòiler inferior del paracops s’han convertit ara en un engraellat horitzontal emmarcat per dues fileres fines de llums tipus LED. Les faldilles guanyen protagonisme, apareixen motllures i el roig accentúa de forma subtil tot el perímetre de la carrosseria a través d’una línia fina. És el mateix cinc portes de sempre que dissimula el tivador verticalment en els montants de les posteriors però porta un nou difussor d’aire a la cua amb una sortida d’escapament més generosa. Les carcasses vermelles dels retrovisors son igualment específiques. L’artesania estètica d’aquest samurai de butxaca acaba d’afinar-se amb l’alero posterior del sostre, unes precioses llandes d’aliatge lleuger de 18 polzades amb pneumàtics de perfil 45 i els tres colors disponibles que ofereix la casa per la carrocería del cotxe: gris plata, blanc perla o negre metal·litzat.

L’emprempta Nismo es deixa notar igualment a l’interior. Aquí els tons foscos imperen. El negre combina amb ribets vermells al volant i costures. L’entapissat i la rellotgeria són específics, els seients més envolcallants i els pedals estan acabats en al.lumini. El Juke Nismo es posa en marxa pitjant un botó. La clau no cal ni treure-se-la de la butxaca ! No hi ha problemes per aconseguir una bona posició natural. Hi ha força reglatges però ens hauria agradat trobar-ne un que regulés la profunditat de la columna de direcció. Afortunadament, el seu tacte ens ha fet oblidar aviat aquesta reivindicació. L’equipament també és de nota. Porta una versió millorada del sistema d’entreteniment Nissan Connect que, a través d’una pantalla tàctil de 5,8 polzades, gestiona navegació i connectivitat; Start/Stop de parada automàtica en les retencions, control de tracció i estabilitat i càmera de visió posterior per afrontar amb garantíes tota mena d’estacionaments.

Les dimensions interiors i la proximitat dels elements destil.len confort. Passa els mateix amb les suspensions. El binomi molla-esmorteïdor és més enèrgic però no afecta pas massa al passatge i, en canvi, proporciona més immediatesa en les reaccions. Es comercialitza en una única configuració a partir del conegut motor 1.6 dinjecció directa de gasolina que porta turbocompressor DIG-T. El preparador nipó ha aconseguit destil.lar-li 10 CV suplementaris amb l’electrònica. La potència final es queda en els 200 CV. A casa nostra, però, només es ven amb tracció davantera. La versió 4×4 amb canvi automàtic de variador continu es fabrica però no està previst que ens arribi…El “nostre” Juke Nismo munta caixa manual de sis ntmarxes amb la qual declara un parell-motor de 25,49 mkg i, segons el fabricant, mitjanes pròximes als 6,9 litres/100 km. Nosaltres no hem aconseguit baixar dels 8 litres tot i recòrrer al NDCS (control dinàmic de Nissan), que permet treballar en mode Eco, optimitza el fluxe i intensitat del sistema de climatització i endolsint la capacitat de pujar de voltes del motor.

El Juke Nismo és un auto divertit. Fàcil de dur. Dels que no casen. Ofereix un comportament prou noble i és notablement més dinàmic i àgil que la resta dels seus germans de gamma. Genera una fressa agradable que no molesta però se sent. Accelera sense interrupcions fins arribar a la zona alta del compta-voltes. El motor va sobrat però la tara (1.293 kg) del cotxe i les pròpies formes el condicionen. El centre de gravetat es deixa notar en els canvis de pes sobtats quan negocies revolts amb energia en un itinerari virat. La fermesa de la geometría de les suspensions permet els ritmes lleugers però els controls de tracció i estabilitat es noten i esdevenen un pèl intrusius si anem a buscar el límit. El Juke amb pintures de guerra subvira fàcilment (perquè empeny amb 200 CV només des del davant) i perd motricitat quan prems fort amb el peu dret en aquest escenari.

A favor:
*Aparença estètica
*Empenta i progressivitat
*Tacte del volant i precisió de guiatge

En contra:
*Pèrdues de tracció i subviratge anant al límit
*Visibilitat condicionada per les formes
*Controls de tracció i estabilitat massa intrusius

Fitxa Tècnica:

Motor: 1.618 cc. 4 cilin. en línea, turbo i intercooler. 200 CV gasolina.
Tracció: davantera
Canvi: manual de 6 marxes
Pes: 1.295 kg
Velocitat màx: 215 km/h
Aceleració 0-100 km/h: 7,8 s.
Consum mitjà: 6,9 l/100 km
Emissions CO2: 159 g/km
Preu: 26.480 € 

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari