Món Esport
Nissan Juke dCi: Estètica eficaç
  • CA

Aire d’esportiu amb mida d’utilitari. L’ambició estilística i dinàmica del Juke es reforça amb una nova versió del motor 1.5 dCi actualitzada fruit de l’aliança Nissan-Renault. El nou giny ha estat posat a punt al centre tècnic que la marca te a Barcelona per donar satisfacció específica al petit SUV dels japonesos. La feina ha aconseguit baixar el consum de manera important sense haver alterat la potència del cotxe, que continua generant 110 CV tot i passar el parell motor dels 240 Nm de l’anterior mecànica, als 260 Nm.

Des del punt de vista tècnic, la nova versió estrena injectors piezoelèctrics i turbo, adopta unes relacions de canvi més curtes en les dues primeres marxes i allargassa les altres quatre. Per arrodonir la proposta incorpora la tecnologia Stop & Star d’engegada i aturada automàtica i un nou sistema EGR de recirculació de gasos d’escapament en el circuit tancat de baixa pressió. La bomba d’oli també es nova, de cabal variable i controlada electrònicament i, per reduir friccions internes, la casa ha recobert alguns components amb carboni diamantat (DLC). Amb tot plegat, el nou Juke dCi redueix en més de mig litre el consum mixt homologat (passant de 4,8 a 4,2 l/100 km) deixa les emissions de CO2 en 109 g / km; es posa a 100 km / h en 11,2 segons i depassa folgadament els 175 km / h .

A la pràctica també convenç. Especialment quan analitzem els capítols de la conducció, el dinamisme i el consum. Amb una posició de conducció sensiblement més elevada i una alçada lliure respecte del terra de 18 cm, l’auto convida a circular amb un cert dinamisme. El canvi de sis marxes, més aviat tancat, li proporciona aquell punt d’alegria necessària per a afrontar amb garanties avançaments o itineraris de muntanya i no adormir-se a la ciutat. Parlem d’un rendiment agraït en maniobres i d’una capacitat notable per recuperar-se a partir dels règims més modestos (1500 r.p.m). El cotxe presenta una batalla de només dos metres i mig i un centre de gravetat més aviat elevat, però destil.la un comportament molt noble i una més que evident vocació asfàltica. La suspensió es menja bé les petites irregularitats del ferm, controla suficientment les inèrcies de la carrosseria i preserva bé el confort del passatge. La direcció permet dibuixar trajectòries mil·limètriques i la resistència de l’equipament de frens proporciona confiança.

A les places davanteres no hi ha problemes d’espai però ens hauria agradat un reglatge en profunditat de la columna de direcció. El disseny del davantal a doble alçada sintonitza amb la resta de l’habitacle. A la part central hi trobem bona part dels comandaments i, en especial, el Dynamic Control System (de sèrie en totes les versions), que permet al conductor triar entre tres modes de gestió ‘Normal’, ‘Sport’ i ‘Eco ‘ intervenint en la resposta de l’accelerador, el parell-motor disponible i el grau d’assistència de la direcció. A nosaltres ens ha agradat especialment el tacte i posició de la palanca del canvi, que queda a l’alçada justa, molt a prop del volant i la forma de la consola central, inspirada en els dipòsits de combustible de les motos de gran cilindrada. Aquí també hi reposa el fre de mà i diversos compartiments per a les llaunes de beguda i els objectes de butxaca. En canvi pensem que hauria de millorar l’arrapament del cos pel conductor i l’acompanyant. Les mesures longitudinals de l’habitacle sorprenen però, tot i muntar tres cinturons de seguretat al darrera, a la pràctica, difícilment hi enquibirem més de dos adults. El maleter queda curt si el comparem amb d’altres SUV o alguns utilitaris de similar mida però el volum final (225 litres) és acceptable si tenim present la generositat de l’amplada de la boca d’accés, la uniformitat de les formes interiors i que els respatllers poden plegar-se asimètricament fins a transformar aquest espai en un compartiment de 545 litres. A més, el terra del maleter és, en el fons, una tapa dura que cobreix un calaix extraïble de plàstic on hi ha el gat i les eines bàsiques. Prescindint d’aquest element, que reposa sobre una roda de recanvi de tipus galeta, ens queda un altre forat complementari de 60 litres. I, per sobre de tot, al llindar dels vidres, una pràctica safata semirígida per cobrir les maletes, que es mou solidàriament amb la porta d’accés al maleter però que es pot desmuntar fàcilment en cas de necessitat.

El renovat Juke 1.5 dCi està disponible en tres acabats: Visia, Acenta i Tekna. L’alt de gamma incorpora el sistema ‘NissanConnect’ , amb funció ‘Google Send-To-Car’ , que permet planificar una ruta a l’ordinador i enviar les instruccions al sistema del vehicle abans d’iniciar el viatge. A nivell d’estampa i en aquest segment ens costarà trobar res igual en el mercat. El nostre protagonista atrau poderosament l’atenció gràcies a l’espectacular disseny del frontal presidit per sis òptiques i un doble engraellat. Els llums auxiliars reposen sobre motllures i la silueta del cotxe va perdent alçada de forma progressiva fins arribar a la cua, on hi trobem els panys de les portes posteriors dissimulats sobre la motllura i uns indicadors, inspirats en els del 370Z, reposant sobre un lateral musculat.

A favor :
– Producte funcional per no passar desapercebut
– Comportament en carretera i agilitat urbana
– Eficiència mecànica i consums

En contra:
– Accessibilitat i alçada posterior condicionades
– Capacitat del maleter en configuració normal
– Control de l’ordinador multifunció amagat

Fitxa tècnica

Motor: 4 cilindres en línia 1.461 cc. 110 CV dièsel
Tracció: Davantera
Canvi: manual de 6 vel.
Frens: Discs vent./ discs
Vel. Màx: 175 Km/h
Accel. 0 a 100 Km/h: 11,2 segons

Preu: 21.550 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa