L’ASX és, de llarg, el vehicle més demandat de la gamma japonesa. Fa servir la mateixa plataforma que l’Outlander i pràcticament el 70% dels seus elements mecànics, però com que no porta la tercera filera de seients a l’interior i reserva menys espai sota el capó, pot contenir millor les mesures finals de la seva carrosseria i ampliar el ventall de possibles clients. Fa dos anys, Mitsubishi va retocar els seus motors dièsel per reduir-ne les emissions de CO2. La feina va servir per passar-les dels 145 als 136 gr/km. Des d’aleshores, la marca ha venut pràcticament 400 mil unitats d’ASX al món i aquest èxit comercial ha impulsat els nipons a ampliar-ne l’oferta incorporant una variant automàtica amb motor d’alumini. Un quatre cilindres amb 150 CV, sis relacions i lleves al volant que confia en el sistema d’injecció directa common rail, compleix escrupolosament la normativa d’emissions Euro 5 i homologa mitjanes de 5,8 litres cada cent quilòmetres. L’únic inconvenient és que només es ven amb l’acabat Kaiteki topall de gamma, i això li fa perdre competitivitat en relació al preu.

L’ASX automàtic que hem estat portant consolida les aportacions estètiques introduïdes fa un any i mig. Manté les formes suaus dels paracops i el perfil trapezoïdal “Jet Fighter” del frontal que ha servit per modernitzar-li la silueta i afina el coeficient aerodinàmic de la carrosseria (Cx 0,32). El paracops de la cua també conserva l’acabat cromat de les sortides d’escapament, els pilots amb tecnologia LED i el paracops posterior generosament pintat del mateix color. La integració dels intermitents en els retrovisors (plegables), les llandes d’aliatge lleuger de 17 polzades i l’acabat “motion” (amb barres portaequipatges, sistema Bluetooh i vidres tintats) ens serviran per identificar-lo millor a la llunyania i proporcionar-li, de pas, una estampa més depurada i moderna.

A l’interior hi trobem un volant multifunció de pell i un boto centrat, al costat de la palanca del canvi, pel sistema motriu 4WD. Aquest polsador simplifica el seu ús i substitueix l’anterior comandament giratori que reposava a la consola. Així el davantal guanya protagonisme. Arriba en negre titani i porta insercions cromades en els comandaments de climatització i els perfils dels rellotges. L’ASX automàtic estrena entapissat i millora els acabats de les portes en una maniobra que evidencia un esforç suplementari de presentació. A nosaltres ens ha agradat, especialment, la il·luminació ambiental, les proporcions del sostre panoràmic i l’encert en la distribució de petits compartiments per tot l’habitacle. Hereta l’equip de so de la gamma Outander signat per l’especialista Rockford Fosgate i duu pantalla tàctil de 6,1 amb sistema reproductor de CD, MP3 i 6 altaveus. La climatització es gestiona amb commutadors giratoris, la posada en marxa del motor és per botó i la guantera està refrigerada. La posició de conducció, un xic més elevada, s’agraeix. Trobar l’ideal no costa perquè la columna permet reglatges suficients. Un cop en acció la manipulació pot semblar un pèl lenta però l’ASX automàtic destil.la un bon guiatge. L’equipament de seguretat inclou set airbags, ASTC, ABS amb EBD. I al darrera, la superfície de càrrega de 442 litres aconsegueix definir un terra completament pla que, si pleguem els respatllers de la banqueta posterior, ens permetrà disposar d’un immens contenidor de 1103 litres.

L’ASX se sustenta sobre la plataforma global de Mitsubishi, la mateixa de l’Outlander o el Lancer. Fa 4.31 metres de llargària i 2,67 de batalla i es mostra àgil en ciutat. A nivell mecànic, la incorporació del canvi automàtic no genera més canvis que la pèrdua del pedal de l’esquerra i l’aparició de lleves al volant. El quatre cilindres turbodièsel de la marca destil.la 150 CV a 4.000 r.p.m gràcies al turbo de geometria variable i el sistema d’injecció directa Common Rail. Aconsegueix consums molt ajustats, similars als que homologa, malgrat arrossegar més tara i mostra un comportament rodó. Accelera de forma prou solvent i recupera amb progressivitat sense que es notin massa els traspassos entre relacions. En tracció integral el repartiment és de 98/2 però en funció de les necessitats arriba a distribuir un 50/50. Compta, a més, amb una posició 4WD lock que, tècnicament no bloqueja pas el diferencial però accelera el repartiment per arribar abans a distribuir la força equitativament entre els eixos. Les possibilitats de recuperació de la mecànica són un aliat perfecte per quan abandonem l’asfalt. Alerta però amb les testimonials proteccions dels baixos que poden comprometre la seguretat dels elements més exposats si ens entestem a afrontar itineraris verament complicats.

A favor :
* Estètica moderna i equipament
* Consums ajustats
* Facilitat de conducció

En contra:
* Direcció lenta i frens justos davant l’abús
* Confort en paviment deteriorat
* Retrovisors sorollosos a vel. elevada

FITXA TÈCNICA :
Motor: 4 cilin. en línia. 1.798 cc. Common Rail amb Turbo. 150 CV dièsel.
Canvi: Autom. 6 vel.
Frens: Discs/tambors ABS /EBD
Pes: 1.460 Kg.
Prestacions: Vel. màx: 188 Km/h
Acceleració 0 a 100Km/h: 11segons
Consum mitjà: 5,7 litres

PREU: 33.550 EUROS

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari