Mazda MX-5 RF: Pot petit, confitura fina

L'icònic roadster japonès continúa essent un esportiu lleuger, de motor geniüt i tracció posterior però ara, deu dècaques després, es pot adquirir amb sostre dur retràctil per anar a cel descobert més fàcilment

 

 

Cap allò dels anys 90 Mazda va fer arribar al mercat un biplaça quasi a imatge i semblança dels esportius que els britànics havien popularitzat trenta anys abans. Una mena de Lotus Elan de butxaca que empentava per darrera gràcies a un petit però geniüt motor. La clau d’aquella desitjable proposta tenia tres particularitats: un centre de gravetat arranat al màxim, una direcció directíssima i una geometria de suspensions pensada quasi per anar a fer curses. Aquell invent exitós arriba ara a la seva quarta generació convertit en el roadster més venut del món.

 

La versió que hem tingut ocasió de provar es va presentar en el darrer Saló de Nova York sota les inicials RF (Retractable Fastback). Es tracta d’una nova i sorprenent variant del mític Miata que aconsegueix definir clarament una silueta targa gràcies a un sostre retràctil dur d’accionament automàtic. Una novetat que no altera en absolut el llenguatge de disseny KODO que Mazda a aplicat sobre el cotxe i que no deixa indiferent ningú. Ans el contrari! S’apodera dels trets principals proporcionant-li una estampa dinàmica es miri del costat que es miri. L’MX-5 RF conserva l’allargassament del capó, la mateixa inclinació del parabrisa i els fars Full LED esquinçats del seu germà de gamma. Munta llandes de 17 polzades i els pilots al darrera semi-circulars. Però l’il.luminació diürna queda reposicionada més avall per l’efecte d’un llagrimal col·locat a l’extrem inferior del far i són les dues gepes esculpides just per darrere dels seients les que acaben reblant la seva personalitat inèdita.

Calca dimensions i fa només 1,22 metres d’alçada, cosa que pot arribar a comprometre el confort si un dels dos únics passatgers possibles depassa el metre vuitanta. Per millorar encara més el repartiment de pesos, els seients -signats per Recaro- s’han instal.lat més endarrera. Malgrat això, l’interior canvia poc. És idèntic al de la versió amb capota de lona. Molt baix i poc generós en espai, cosa que sorprèn la primera vegada que hi puges. Hi ha molt pocs compartiments pels objectes de butxaca, força proximitat entre seients i cap possibilitat de regular la columna de direcció en profunditat. Però la qualitat dels materials i l’ambientació és la idònia per al fruïment. El volant, de pell com la palanca del canvi, te el diàmetre perfecte. Per darrera seu hi trobem un pannell minimalista, simple i clàssic amb una gran esfera central compta-revoluciuons i una pantalla LCD que ens proporciona les dades de l’ordinador. El quadre de comandaments es pot controlar de forma tàctil quan estàs parat. La climatització es manipula a través de tres clàssiques ruletes.

 

 

 

La palanca del canvi, de proporcions testimonials i tacte precís, convida a marxar de viatge. Per fer-ho a cel descobert només haurem de prémer un botó. Els enginyers de Mazda han aconseguit que l’estructura de tres peces es plegui de forma armònica dins del maleter, sense restar-li espai ni incrementar massa la tara. Amb “tot a l’aire” el compartiment preserva la mateixa capacitat que la versió amb sostre de lona, uns 130 litres : els imprescindibles per enquevir-hi les dues bosses de cabina que necessitarem el cap de setmana!

 

La marca japonesa segueix renunciant a la sobrealimentació a l’hora d’impulsar l’MX-5. Aposta per mecàniques exclusivament de gasolina, atmosfèriques i de quatre cilindres. La versió d’accés, menys potent, equipa un motor de litre i mig de cilindrada Skyactiv-G capaç de generar 130 CV de potència amb 150 Nm de parell-motor. Es posa a cent en 8,3 segons i depassa abastament els 200 km/h. El llindar superior de la gamma l’ocupa un dos litres amb 30 CV més i 200 Nm de parell. Rebaixa en un segon el 0 a 100 km/h i declara puntes per sobre dels 214 km/h. Treballant en els règims més lògics qualsevol d’aquests motors sembla no defallir mai però el més agradable de tot és el tacte del canvi del cotxe, que resulta exquisit a partir del quilòmetre deu. Accelera, gira i passa a una marxa superior amb la mateixa eficàcia de sempre però la nova versió fa l’efecte que encara els revolts amb major fermesa. De fet, els tècnic de Mazda reconeixen haver ajustat el xassís i la direcció per aconseguir preservar millor la puresa de les reaccions que transmet al volant. Sense cap mena de dubte les corbes són el seu hàbitat natural. Avança sobre elles amb franca desinvoltura i això ens obliga a jugar amb el canvi permanentment per mantenir el règim òptim de revolucions. El seu ajustat repartiment de pesos 50/50 i un centre de gravetat gairebé a tocar de l’asfalt el converteixen en una màquina molt divertida. Precisa en el guiatge. D’aquelles que trameten informació clara del què passa sota les rodes. Munta doble trapeci a la suspensió davantera i geometria multilink, al darrera. Bilstein s’encarrega de signar els esmorteïdors però aquest fet que, per a mi és sinònim de màxima confiança, pot fer que alguns clients poc avesats trobin el reglatge sec i incòmode en ciutat, cada cop que hagin de superar els típics ressalts estratosfèrics.

 

Amb el sostre tancat, l’MX-5 RF que hem estat portant resulta clarament més silenciós i confortable que la versió que duu sostre de lona. Aplaudim, doncs des d’aquí, el bon treball d’aïllament aconseguit. Amb els reforços del xassís i l’equipament complet, pesa uns 80 quilos més però encara i així és uns 300 kg més lleuger que el BMW Z4 o el Mercedes SLC, a qui supera també en la relació pes/potència. En l’apartat de consums i en un itinerari bàsicament mixte, l’ordinador de bord ha revelat xifres pròximes als 7 litres i mig. L’increment de preu respecte a la versió amb capota de tela és d’uns 2.500 euros. Els japonesos pensen vendre’n unes 450 unitats cada any. Som, doncs davant d’una opció interessantíssima pels més puristes que porta l’imprescindible a nivell tecnològic i d’equipament, amb un comportament envejable i consums prou assumibles.

 

A favor

*Comportament de referència

*Sostre dur retràctil automàtic

*Línia de cupè

 

En contra

*Mesures contingudes a l’habitacle.

*Limitacions pel reglatge de columna de direcció i seients

*Maleter testimonial i fressa acústica amb tot a l’aire

 

FITXA TÈCNICA :

Motor: Davanter 4 cil. en línia atmosfèric. 1.496 c.c. 130 CV gasolina.

Tracció: Posterior

Canvi:  Manual 6 vel.

Frens: Discs/discs

Peso: 1.020 Kg.

Vel. màx : 204  Km/h

Accel  0 a 100 Km/h: 8,3  segons.

Consum mitjà: 6,3 litres

Emisions CO2 : 139 g/km

PREU : 30.300 euros

Nou comentari