Món Esport
Kia Sorento 2015: L’evolució de l’espècie
  • CA
El Sorento va veure la llum fa més de tretze anys i des d’aleshores els coreans n’han venut dos milions d’unitats. La progressió comercial de Kia s’estudiarà molt aviat a les facultats com a fenomen perquè tot i la crisi, a casa nostra, la marca va créixer un 0,8% durant l’últim exercici aconseguint una quota de mercat del 3,7% gràcies a les vendes de l’Sportage i el Carens.

Anàlisis estratègiques a banda avui ens ocuparem de la renovació del Sorento que, amb aquest, arriba ja a la tercera generació. El nou model creix en mesures, guanya en presència i en personalitat. Adopta una graella frontal renovada amb òptiques més nombroses i elegants. Manté els trets de tot camí però amb un perfil arrodonit que s’allargassa al final per acostar el cotxe cap els 4,8 metres. La nova proposta de Kia perd un centímetre i mig en alçada en benefici de l’espai interior. Substitueix els indicadors posteriors per uns altres de menys agosarats i de forma més clàssica però manté les proporcions generoses de la porta d’accés al maleter. Perd qualitats com a tot terreny respecte de la versió 2014 però duu un sistema de bloqueig electrònic pel repartiment motriu, guanya habitabilitat i manté la posició elevada del conductor, que disposa de bona visibilitat en qualsevol direcció.

Les mesures del Sorento el converteixen en una eina ideal per als grans viatges però, alhora, poden comprometre l’ús habitual en l’àmbit urbà. Extraordinàriament habitable i lluminós a l’interior, ofereix un nivell de confort molt superior al de la generació precedent. La qualitat percebuda guanya molts i molts enters. Els criteris de confort imperen i el panell d’instruments, amb una bona pantalla TFT d’entreteniment i airejadors centrals, es veu endreçat. La posada en escena perd botoneria en benefici de l’ergonomia, molt ben reblada amb tonalitats fosques.

Al darrere hi ha espai de sobra per a tres adults però les dues butaques de la tercera filera (que viatgen sempre arranades al terra del maleter) només les farem servir en comptades ocasions perquè és imprescindible desmuntar mig respatller per poder acomodar-s’hi. El maleter reserva entre 505 i 660 litres en funció de si mantenim la tercera fila de seients amagada o no. El compartiment de càrrega duu un fals fons per guanyar 30 litres addicionals si fa falta. Plegant tots els seients s’aconsegueix una superfície plana de càrrega de 1.732 litres. Els entapissats poden ser de pell o roba i a l’equipament sorprèn trobar-hi la representació zenital del cotxe sobre el monitor per facilitar-nos les maniobres d’estacionament, un efectiu sistema de vigilància perifèrica 360º associat al Park Assist, el control de creuer adaptatiu o el detector d’angle mort. L’única crítica justa te a veure amb el sistema d’accionament i accés a la tercera filera de seients. El Sorento es ven ara exclusivament amb carrosseria de set places (5 2) però les maniobres que haurem de fer per deixar-les operatives i poder-nos-hi acomodar exigeixen massa contorsionisme, la qual cosa només les fa útils per a nens o persones de poca alçada i complexió esportiva.

Al concessionari hi trobarem una única unitat propulsora dièsel. El client només pot escollir el sistema de tracció i el canvi, que varia en funció del nivell d’equipament. Sota el capó davanter, doncs, hi descansa només el 2.2 dièsel CRDi de la casa, revisat a consciència per estalviar fregaments i, de pas, aconseguir un major refinament. Declara 200 CV i obté el seu parell màxim de 441 Nm entre les 1.750 i les 2.750 rpm. El fabricant li atribueix mitjanes homologades de 5,7 litres que, a la pràctica, es queden aprop dels nou. Nosaltres hem notat el cotxe molt més estable i còmode. La nova direcció que munta contribueix a obtenir aquesta sensació. Més directa i fiable, compta amb un nou sistema d’assistència elèctrica que actua sobre la cremallera i redueix de 2,95 a 2,87 les voltes entre topalls. Els coreans asseguren que el nou Sorento ha devallat un 1,7% les emissions però el què si que és cert és que incorpora de sèrie el sistema Start/Stop de parada i arrencada automàtica en les retencions i es nota que ha millorat en el capítol acústic: el soroll de rodament arriba menys a l’interior. En el nostre cas, el grup motriu estava associat a una caixa manual de sis relacions (les mateixes que té l’automàtica amb convertidor) prou ben esglaonades que permeten moure amb franca desinvoltura aquesta eina de 1.800 kg de tara. La palanca presenta uns moviments precisos i la sisena, tot i estar pensada per rodar, és capaç d’oferir xifres molt dignes de recuperació. Parlem d’un cotxe gran i pesat que convida a practicar una conducció tranquil·la. Amb tot, el Sorento que Kia comercialitza ara millora ostensiblement quan a comportament. Presenta una major fermesa en la negociació dels revolts i és només quan abordem algun tram enllaçat a cert ritme que el notarem més mandrós del compte. Confortable en bona part dels escenaris es nota que els savis de la casa han treballat bé l’arquitectura de les suspensions aconseguint gronxaments laterals molt mesurats en relació a les dimensions i tara del cotxe. Els esmorteïdors es mengen amb facilitat pràcticament tots els sots i a l’habitacle és difícil percebre vibracions o fresses desagradables.

Rival directe del Hyundai Santa Fe i el Gran Santa Fe està disponible amb llandes d’aliatge de 17 i 18 polzades.


A favor:

– Confort de marxa
– Presentació i qualitat dels acabats
– Comportament

En contra:

– Proporcions per circular en ciutat
– Accessibilitat a la tercera filera de seients
– Consums millorables

Fitxa Tècnica:

Motor: Davanter. 4 cilin. 1399 c.c .100 CV. gasolina.
Tracció: Integral permanent
Canvi: Manual 6 vel.
Frens: Discs vent/discs
Velocitat màxima: 200 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h: 9,6 s
Consum mitjà: 6,8 litres
Emissions CO2: 178 gr/km (EURO 6)
Pes: 1885 Kg

PREU: 42.990 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa