JEEP RENEGADE: JUNGLA URBANA

Pensat als Estats Units però fabricat a Itàlia, el nou SUV de butxaca del fabricant americà connecta amb els gustos dels conductors europeus, presenta una identitat inconfusible i es mou bé en l'àmbit urbà

Jeep s’afegeix a la moda dels tot camins urbans amb un crossover urbà que ofereix prestacions superiors a les dels seus rivals, està concebut com un producte global i es fabrica a Itàlia. El Renegade és un tot camins de petit format que comparteix elements amb el Fiat 500L. Basat en el concept que va veure la llum el 2008 i construït a partir d’una de les plataformes dels italians, la casa que l’any vinent cumplirá 75 anys ha aprofitant la seva experiència en tot terrenys per a idear un petit 4×4 d’estètica llaminera i desenfadada. L’aparent rudesa de les seves formes aconsegueix preservar l’esperit aventurer dels Jeep’s en una mena de cuadratura del cercle basada en la verticalitat de les línies. El cotxe s’identifica al primer cop d’ull i té personalitat suficient com per atraure els clients joves i al sector femení. El frontal exhibeix la característica graella de set franges verticals a l’extrem de les quals hi reposen uns fars circulars de grans dimensions. El marc del parabrisa del mateix color de la carrosseria és un altre dels elements característics importats del Wrangler, com també ho són els grans passos de roda de forma trapezoïdal, els retrovisors muntats sobre les portes o una línia alta de la cintura. Els dissenyadors de Jeep expliquen expliquen que per dibuixar els pilots del darrere en forma de “X” es van inspirar en els Jerrycan de gasolina que duein penjats, al darrera, els Willy’s de la segona guerra mundial. La part baixa de la carrosseria està protegida per revestiments plàstics de color negre, duu barres longitudinals al sostre i presenta els millors angles de sortida i atac de la seva categoria. Pot circular a l’aire lliure gràcies a un sistemes de panells que fan possible prescindir del sostre a voluntat i l’únic preu que es paga quan a estampa te relació amb l’aerodinàmica, francament desfavorable a l’hora d’aconseguir bons consums.

L’habitacle del nostre protagonista administra bé l’espai interior oferint generoses quotes d’amplada, un aspecte sòlid i robust i una posada en escena acolorida carregada d’elements funcionals com l’agafador del copilot (heretat del Jeep Wrangler) o els ‘mosquetons’ de subjecció, inspirats en els esports extrems. L’accesibilitat posterior del Renegade pot veure’s compromesa per les proporcions de la porta que, no obstant això, s’obra fins als 80 graus. El millor és el panell d’instruments integrat que porta velocímetre, compta-revolucions, temperatura de motor i nivell de combustible i que, a través d’un menú, també proporciona dades relatives a la temperatura de l’oli, fa les funcions de voltímetre o pot informar-nos de l’estat de pressió de les rodes. Compta amb els darrers sistemes de connectivitat (Uconnect Access), pantalla tàctil a color de 7 polzades, bluetooth i sistema de pre-avís de col·lisió frontal. Les versions altes de gamma també incorporen el control d’angle mort, càmera posterior, set coixins de seguretat i un pràctic endoll de 230 volts.

Les mesures interiors donen pel què donen i dins d’un Renegade és preferible col.locar-hi només a quatre adults, per molt que l’espai reservat a les cames sigui correcte. La verticalitat de les finestretes laterals millora la sensació subjectiva d’espai però, al darrera, només podrem enquevir-hi tres menors si no són de talla XXL i no hem d’instal.lar massa cadiretes infantils. Declara 351 litres de capacitat al maleter per bé que el compartiment sembla més capaç perquè te formes molt quadrades i regulars. La safata inferior pot col·locar-se a dues alçades, és desmuntable i reversible i si pleguem els respatllers posteriors (40/60) multiplicarem la capacitat de càrrega del cotxe a partir d’un terra completament pla. A nosaltres no ens ha agradat la poca subjecció lateral dels que seuen davant, la distància excesiva que queda entre el volant i les palanques de llums, intermitents i eixugaparabrises i l’estructura que suporta el parabrisa davanter, que resta visibilitat. En canvi aplaudim el bon treball realitzat en matèria d’insonorització -que amorteix perfectamente la fressa mecánica-, i la possibilitat de plegar el seient del copilot per a poder transportar objectes de gran llargària.

Dotze possibles combinacions mecàniques, versions de tracció davantera i l’opció de poder escollir entre dos sistemes de tracció integral amplien el ventall dels seus possibles clients. En funció del mercat on es comercialitza, el Jeep Renegade podrà demanar-se en quatre motors de gasolina MultiAir, dos dièsel MultiJet II o amb el motor E.torQ alimentat amb carburants alternatius (flex-fuel). Tots aquests ginys porten tecnologia ‘Start-Stop’ i, en funció de la versió, canvi automàtic de nou velocitats (primícia en aquest segment), dos canvis manuals convencionals o un automàtic de doble embragatge (DDCT). La transmissió automàtica de nou velocitats pot associar-se al motor dièsel 2.0 Multijet II o al gasolina 2.4 MultiAir2.

El fabricant americà, ara dins de la multinacional Fiat, entra en el competit segment dels mini-SUV urbans amb un vehicle que viatja a 200 mm d’alçada lliure respecte del terra, que pot portar pneumàtics mixtes més ben adaptats al trànsit lluny de l’asfalt i llandes de 17 polzades. El capítol motriu també exigeix eleccions. El Jeep Active Drive i el Jeep Active Drive Low, s’ocupen de trametre fins al 100% del parell disponible a qualsevol de les quatre rodes. El segon sistema, però, amb millor aprofitament del parell i reductora electrònica. Ambdós inclouen el Jeep Select-Terrain amb cinc modes de conducció : Acte, Neu, Sorra, Fang i Rock. Aquest últim és exclusiu de la versió Trailhawk de 170 CV, que augmenta l’alçada 20 mm i te capacitat per a remolcar fins a 1.500 quilos.

La capacitat de tracció, l’adherència i la maniobrabilitat del Renegade es garanteixen també per un sistema de control de descens i per una geometria de suspensions independents de freqüència selectiva (FSD), signada per Koni, que inclou estabilitzadores posteriors. Una direcció manifiestament precisa i uns excel.lents registres de frenada fan que el Renegade trameti una agradable sensació de seguretat en marxa. Gronxa poc i resulta confortable en qualsevol escenari tot i declara una tara de 1460 quilos. La versió dièsel de dues rodes motrius que hem testat s’estira honestament fins quasi les 4000 voltes però funciona a desgrat per sobre de la potència màxima declarada. Concentra bona part de la seva empenta en els règims més modestos i és aquí on, amb lleus carícies sobre el peu dret, obtenim metres i metres d’empenta consistent. A destacar, també, l’eficàcia del dispositiu Stop&Start que retorna la vida al motor amb més suavitat que immediatesa.

A favor
*Personalitat i estètica renovadora
*Versions amb tracció total
*Mecànica elàstica i estabilitat

En contra
*Consums penalitzats per l’aerodinàmica
*Tarifa de preus i política d’opcions
*Eficàcia mecànica en els règims més alts

Fitxa Tècnica
Motor : Davanter 4cil. en línia. 1.598 c.c. injecc.dirc. common rail amb turbo/intercooler. 120 CV. gasòil
Tracció : Davantera
Canvi : Manual 6 vel.
Vel. màx……..187 Km/h
Acce. 0 a 100 Km/h….10,2 s.
Conum mitjà : 4,6 litres.
Preu : 20.553 euros

Nou comentari