El Barça és avui dia una font interminable d’ingressos i una aposta segura alhora de treure’n un bon rèdit econòmic. Les seves necessitats esportives, patrimonials, financeres i comunicatives fan que, des del mateix club, es decideixi externalitzar una bona part de les tasques a través de diverses empreses especialitzades en cada una d’aquestes àrees.

Des de l’arribada a la presidència de Sandro Rosell, l’estiu del 2010, un home ha aconseguit, a través del seu poder empresarial, el seu coneixement de diversos mercats, les seves influències, la seva capacitat de gestió i, evidentment, la seva amistat amb el president, signar diversos contractes amb el Barça i el seu entorn. Ian Todd, actual president d’International Stadia Group (ISG), va ser un dels caps de Rosell quan l’empresari català exercia les seves funcions laborals a Nike. La seva relació, forjada al llarg dels anys en els quals Todd era el vicepresident de Global Sports Marketing de la companyia nordamericana, va acabar amb una unió empresarial indissoluble.

Un cop Rosell va abandonar Nike per formar, l’any 2003, candidatura a les eleccions del FC Barcelona al costat de Joan Laporta, l’aleshores nou vicepresident de l’entitat ja tenia estudiat el seu nou projecte, una companyia de revenda d’entrades per internet o, segons paraules del mateix Rosell, “un negoci de venda d’entrades de segona mà”, en les quals també s’hi incloïen -i s’hi inclouen encara- entrades per als partits del Barça al Camp Nou. La polèmica Viagogo va entrar en funcionament el 2005, amb diversos socis capitalistes, entre els quals s’hi trobaven Sandro Rosell i el seu amic Ian Todd. L’any 2014, la participació de l’expresident blaugrana va reduïr-se a l’1% i, actualment, es desconeix si hi continua tenint percentatge d’accions.

Todd, que havia estat vicepresident de la filial europea d’International Management Group (IMG) -un gegant del màrqueting al món- des del 1971 fins el 1998 (abans de fitxar per Nike), va tornar a IMG l’any 2006 per presidir i dirigir la companyia. Poc després del seu retorn, Ian Todd va fundar l’any 2011 una altra empresa, ISG, de la qual n’és el president. Aquesta nova companyia internacional, especialitzada en estudis de mercat referents a les vies d’ingressos dels estadis, va ser contractada el 2013 pel Barça com a suport per al nou Espai Barça, un vincle que, fins a dia d’avui, continua vigent.

Ian Todd ja no és president d’IMG -va deixar el càrrec per fundar ISG-, però l’empresa ha admès en diverses ocasions que l‘executiu continua formant part de la seva cartera d’assessors, sobretot la de l’actual president Ted Forstmann. Però IMG i el Barça també tenen relació contractual. El gegant del màrqueting duu, des de l’octubre del 2014, l’estudi de recerca de publicitat per a la samarreta, tal i com va explicar l’aleshores vicepresident econòmic Javier Faus en una entrevista: “Aquesta setmana hem contractat a IMG, la principal companyia de màrqueting esportiu del món, amb seu a Nova York, per a que ens assessori i ens avalui les oportunitats que ofereix el mercat.”

Però aquesta relació no finalitza aquí. La mateixa IMG és la sòcia estratègica del club a la Xina i al Japó, on representa el club en qüestions relatives a interessos comercials, patrocini, partits amistosos i viatges; i també la responsable, des del febrer del 2015, de la distribució de Barça TV a tot el món.



Nou comentari