Món Esport
Honda Civic i-DTEC: Lògica efectiva
  • CA

La novena generació del Civic va veure la llum fa tres anys només amb carrosseria normal o familiar Tourer. Aquesta segona manté els mateixos trets diferenciadors de la berlina normal: frontal esmolat i silueta corbada amb antena d’aleta de tauró a l’extrem. El Civic familiar es fa mirar. La seva silueta transgressora no passa mai desapercebuda. Els trets de la seva línia fan que vidres i sostre convergeixin a l’extrem del cotxe, en uns pilots també ben originals. D’aquesta manera els enginyers de la casa han aconseguit esculpir una silueta fluïda que no trenquen ni les manetes de les portes posteriors, dissimulades en el montant però massa elevades per als infants més menuts. El què més canvia és la part inferior del morro, que ara és de gomma negre. Els grups òptics del darrere reben el mateix tintat fosc dels vidres i les llantes de 17 polzades, d’idèntic disseny, són bicolor en negre i plata. Els japonesos també publiciten uns fars de doble xenó opcionals amb connexió automàtica de les llargues, seients amb reglatge elèctric i suport lumbar i un efectiu sistema de càmera posterior d’imatges perimetrals per facilitar les maniobres d’estacionament.

L’atmosfera interior manté la tònica. Volant gruixut i folrat en la mateixa pell que la de la palanca del canvi, et donen la benvinguda. El tacte és tan agradable com la futurista posada en escena del conjunt, amb la botoneria agrupada al mig. L’únic que no ens acaba de fer el pes és la palanca del fre de mà situada entre els dos seients davanters, cap a la dreta. Els d’Honda asseguren que el desplaçament ha permès millorar l’accessibilitat del conductor respecte del canvi però nosaltres considerem que aquesta ubicació exigeix un petit procés d’adaptació. En canvi aplaudim el blanc de les costures exteriors del coixinet del genoll del conductor i del volant i els acabats brillants en negre i plata que reblen el quadre de comandaments. En relació a l’habitacle, el Civic continua liderant el segment quan a l’espai per a les cames dels que viatgen al darrere. La modularitat interior és extraordinària perquè manté el mecanisme de plegat dels seients del darrere a través d’un sistema que aixeca la banqueta com en els cinemes, la qual cosa permet encabir transversalment objectes de considerable envalum. El compartiment no és del tot regular en formes però l’absència de roda de recanvi compensa aquesta servitut. La casa continua confiant en el kit antipunxades. Fa 4,53 metres de llarg per 1,77 d’ample i 1,48 d’alt. Manté la distància entre eixos del model base de 5 portes (2,59 metres) però augmenta la volada posterior per aconseguir la millor capacitat de maleter del segment: més de 600 litres amb un llindar de càrrega molt ben arranat a l’obertura de la porta que hi dóna accés. La safata retràctil que el cobreix s’activa amb un únic moviment i compta amb un compartiment suplementari sota el pis. És tan gran que hi podrem deixar dues maletes de tipus avió, disposa de quatre ganxos de subjecció i una presa de 12 volts. El pes d’aquest Civic és de 1.412 quilos.

El nostre protagonista aporta un plus d’eficiència i estalvi en la conducció, una estètica realment atractiva i molta ductilitat d’ús.

Mitjançant un botó al tauler de control podem seleccionar tres dureses diferents per adaptar el comportament del cotxe tant al tipus de conducció realitzada com al pes de la càrrega embarcada. La suspensió manté constant l’alçada lliure a terra.
 
El Civic actual no es pot demanar “a la carta”. Es ven estratificat en cinc nivells en funció de l’acabat i la versió: Comfort, Comfort Plus, Sport, Lifestyle i Executive. A partir d’un cert llindar, la marca ofereix un nou conjunt de sistemes de seguretat basats en la tecnologia LIDAR de detecció per làser, càmeres i radars. El Pack 1 porta el sistema de frenada automàtica en ciutat que es pot activar per sota de 32 km/h. Actua només respecte dels altres vehicles i no detecta persones. També duu alarma acústica i sonora de risc de col·lisió, alerta per canvi involuntari de carril, sistema de reconeixement de senyals, detecció d’objectes en l’angle mort i automatisme pel canvi de llums. El segon Pack substitueix el sistema de frenada automàtica en ciutat per un programador de velocitat actiu que actua solidàriament amb el CMBS sobre els frens per reduir la severitat del cop en el supòsit d’una col·lisió imminent.

El nou motor dièsel i-DTEC que hem estat provant aprofita el mateix bloc íntegrament d’alumini d’1.600 centímetres cúbics d’injecció directa per common rail que porta el CR-V. Declara 120 CV, arriba amb turbo de geometria variable de quarta generació i porta sistema Start-Stop. El dièsel 2.2 i-DTEC de 140 CV que teníem a casa ja no es comercialitza. L’actual, aglutina refinament, empenta i consums en un just equilibri. L’associen a una efectiva caixa de canvis manual de sis relacions amb el mateix tacte “efectiu” de sempre. La distribució és per cadena, sense manteniment de per vida! És una mecànica més lenta en acceleració pura però té una capacitat semblant per guanyar velocitat en marxes llargues i retalla consums, bons en carretera i quasi insuperables en ciutat. Sobre el paper és competidor directe de les versions familiars del Ford Focus 1.6 TDCI de 115 CV, del Peugeot 308 1.6 e-HDI amb la mateixa potència i del VW Golf 1.6 TDI de 105 CV, a qui també guanya per preu.

A favor:
– Estètica actual i originalitat de formes
– Millores en estalvi i qualitat general
– Modularitat, accés a l’habitacle i maleter

En contra:
– Kit antipunxades
– Ubicació de certs elements interiors

FITXA TÈCNICA:

Motor: davanter transversal. 4 cilin. en línia. 1.597 c.c Injecc. Directa. Turbo i Intercooler 120 CV. gasòil.
Tracció: davantera
Canvi: manual 6 vel.
Frens: disc vent/ disc ABS
Acceleració: de 0 a 100 km/h en 10,5 segons
Vel. Màxima: 207 Km/h.
Consum mitjà: 3,6 litres

PREU: 24.500 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa