La segona generació del Kuga és més habitable i fa servir, per primer cop, la tecnologia EcoBoost. Creix en alçada i s’encotilla en amplada però reserva 46 litres més de capacitat al maleter. Ajusta consums, avança més silenciosament i guanya en suavitat de funcionament tot i arrossegar més tara. A nosaltres ens agrada perquè arriba molt ben equipat, proporciona un bon comportament i fa goig.

El Kuga es renova només quatre anys després de la seva estrena a partir de criteris d’eficiència i tecnologia. És la punta de llança d’una nova estratègia de Ford que, en el competit segment dels SUV, ja pensa en l’EcoSport per a competir amb el Nissan Juke i l’Opel Mokka. Es fabrica a la planta valenciana d’Almussafes en exclusiva per a tot Europa i sota el paraigua de cotxe global. Canvia en estampa i dimensions per acostar-se a competidors com el Qashqai 2 o el Mazda CX-5, però només està disponible amb cinc places. Estrena nou frontal amb un engraellat més aerodinàmic, entrades d’aire de generoses dimensions i grups òptics amb sistema diürn de tecnologia LED. Més estret però més alt i llarg, guanya 46 litres de capacitat al maleter tot i preservar un interior més habitable amb respatllers posteriors reclinables i més espai respecte del sostre. El compartiment per a l’equipatge queda ara en 456 litres que, plegant els seients posteriors, pot arribar a tenir 1.653 litres.

Els puristes consideraran que ha perdut un xic del seu caràcter original però el Kuga contemporani és més confortable i silenciós que el que va aparèixer el 2008. Ha fet dieta en amplada per créixer en llargada 8 cm. i aixecar subtilment un sostre que, en la nostra unitat de proves, duia vidre panoràmic practicable. A l’interior, l’habitacle guanya enters en acabats, qualitat de materials i ergonomia. Al davantal hi predominen les tonalitats fosques i la profusió de botoneria fa que indicadors i palanques t’embolcallin. Trobar la posició idònia davant del volant és qüestió de segons perquè hi ha infinitat de reglatges. Sense llacunes, doncs, en l’apartat confort i amb tot l’imprescindible a l’abast, la informació que ens arriba resulta completíssima. Al centre, per darrera d’un volant exquisidament ergonòmic, una pantalla anuncia consums, velocitat i autonomia. L’equipament tecnològic ratlla l’excel•lència amb ESP, sis airbags (entre els quals el de genoll) ordinador de viatge i programador de velocitat.

Climatitzador, connexió automàtica de llums i eixugavidres, connexions Bluetooth i USB formen part de la dotació així com les llandes d’aliatge lleuger i els antiboira. L’acabat «Titanium» pot afegir fars de xenó si els abonem al marge, sistema d’ajut a l’estacionament, mecanisme de manteniment automàtic de carril i de mitigació d’hipotètiques bolcades. La nostra unitat duia també automatisme per obrir o tancar la porta del maleter a distància (que estalvia d’haver d’accionar la porta amb les mans quan les portes plenes de paquets i s’activa passant el peu per sota la cua del vehicle). Com a la resta de models de la marca, Ford ha suprimit el tap de combustible independent per afavorir el sentit pràctic. La tapadora fa les funcions i és impossible de perdre-la.

Popularitzat entre la clientel•la per ser un dels SUV més dinàmics i divertits, el nou Kuga conserva la mateixa fermesa de xassis del seu predecessor i el tacte àgil i precís del guiatge. Guanya pes. Entre 35 i 40 quilos que passen prou desapercebuts gràcies a la incorporació de l’electrònica. El Kuga de Ford s’ofereix amb motor de gasolina EcoBoost 1.6 de 150 CV, amb tracció al davant o integral de 182 CV però nosaltres hem dut el dièsel que se situa en el topall de la gamma: el Duratorq TDCi de dos litres d’origen PSA amb 163 CV i canvi automàtic de sis velocitats PowerShift que declara mitjanes oficials rebaixades un 10% (d’uns 6 litres/100 Km) i emissions de CO2 de 154g/km. Per passar tot aquest potencial al terra, la unitat provada duia el nou sistema de tracció total intel•ligent que substitueix l’anterior Haldex, amb embragatge multidisc. Sobre el paper actua de forma més immediata però la veritat és que durant els dies que l’hem dut no li hem notat diferències significatives. S’ocupa de repartir la força motriu a les rodes en funció de les necessitats de tracció i, amb l’ajut del Control de Parell que el fabricant va desenvolupar pel Focus RS, frena lleugerament la roda que queda a l’interior de la curba, si fa falta, per fer més efectiva la traçada.

Munta unes suspensions més aviat fermes però no pas incòmodes que li proporcionen un grau d’estabilitat poc freqüent entre els seus competidors. I com a complement hi trobem una direcció amb molt poques voltes entre topalls que segueix amb fidelitat mil•limètrica la trajectòria que marquem des del volant. El Kuga frena amb contundència davant qualsevol requeriment. Els de Ford l’han equipat amb l’‘Active City Stop’ que actua automàticament quan detecta algun obstacle. A nosaltres, aquest giny ens ha semblat massa intrusiu. En canvi aplaudim l’Emergency Assistance-Help SOS que fa servir el localitzador GPS i el telèfon mòbil que hem emparellat amb el cotxe per avisar a l’operador 112 d’emergències en cas d’accident.

El comportament del nostre protagonista s’assembla força al d’un turisme convencional perquè la carrosseria pràcticament no gronxa i el sistema elèctric de la direcció genera molta confiança. Els camins més trencats no són precisament el seu millor escenari. No porta protecció específica als baixos ni reductora però supera bona part de les dificultats sense esforç i el conductor rep permanentment informació monitoritzada del repartiment de força entre els eixos. El canvi pot dur-se d’una forma més directe si fem servir el petit botó que hi ha a l’esquerra del pom per pujar o baixar marxes. No és tan efectiu com les leves que hi ha en els volants de la majoria dels seqüencials del mercat però fa el fet si volem intervenir, per exemple, abans d’afrontar un avançament.

En el capítol de la seguretat el nou model ha obtingut la màxima puntuació EuroNCAP de protecció dels ocupants de la història entre els SUV de tamany mitjà.

A favor:
*Petjada solvent i capacitat dinàmica
*Ductilitat i maneig del canvi automàtic
*Capítol tecnològic

En contra:
*Política d’opcions
*Preu
*Avís de proximitat de vehicle precedent i City Stop massa intrusius

FITXA TÈCNICA :

Motor: Davanter transversal. 4 cilin. en línia. 1.997 c.c .163 CV. gasoil. Tracció: Integral de repartiment variable Canvi: Automàtic 6 vel. Frens: Discs/discs Vel. màx :196 Km/h Accel 0 a 100 Km/h: 10,4 s. Consum mitjà: 6,2 litres PREU: 33.400 euros



Nou comentari