Ford acaba de llançar una sèrie de millores per a la gamma Kuga. La versió contemporània d’aquest cotxe no canvia l’aparença però incrementa la seva decidida aposta per l’eficiència i la tecnologia. A partir d’ara, tots els Ford Kuga inclouran de sèrie el sistema Start & Stop de parada i arrencada automàtica del motor en semàfors i retencions. També serà de sèrie en tots els acabats i motors el mecanisme de reixeta amb tancament actiu al frontal de l’auto. Aquest engraellat dinàmic incideix en l’apartat tèrmic del compartiment mecànic per afinar millor el consum de combustible i les emissions.

La gamma actualitza la versió dièsel més potent. El TDCi 2.0 del topall de l’oferta augmenta la potència fins als 180 CV, millora el parell màxim fins als 400 Nm i redueix quasi en un 5% les emissions de CO2. La casa també ofereix aquesta mateixa mecànica amb només 120 CV i un EcoBoost de gasolina de litre i mig amb potències de 150 i 182 CV per substituir el giny amb la mateixa nomenclatura però amb 1.600 c.c. Amb aquesta oferta tecnològica, el benefici d’una estampa moderna -que està tenint molt bona acollida- i les dimensions adequades, Ford pot presentar batalla en el competit segment dels SUV, on ha d’enfrontar-se, per exemple, amb el líder de vendes Qashqai o el renovat Mazda CX-5.

El protagonista d’aquest article continua fabricant-se a la planta valenciana d’Almussafes en exclusiva per a tot Europa i s’ofereix únicament amb carrosseria de cinc places. L’aerodinàmica del seu engraellat, les dimensions de les entrades d’aire i uns grups òptics amb sistema diürn de tecnologia LED segueixen marcant l’ADN del model que ara és possible adquirir en tres nous colors (gris magnètic, vermell rubí o taronja) i amb un kit aerodinàmic opcional per si es vol remarcar el vessant més esportiu del cotxe. Igual d’estret i alt que la generació anterior amb els mateixos 46 litres de capacitat guanyats al maleter, preserva un interior força habitable amb respatllers posteriors reclinables i bon espai respecte d’un sostre que es pot demanar amb vidre panoràmic practicable. El compartiment per a l’equipatge manté els 456 litres declarats però plegant els seients posteriors se’n poden arribar a tenir 1.653 litres pels paquets.

A l’interior del Kuga 2015 la posada en escena i la pròpia botoneria aconsegueixen crear una atmosfera embolcallant plena d’indicadors i palanques. Davant del volant, no hi ha problemes per a trobar la posició idònia perquè hi ha un grapat de reglatges, tots els elements queden a l’abast i la informació que arriba és completa. A nosaltres ens ha agradat especialment l’ergonomia del volant i les dades de consum, velocitat i autonomia que proporciona la pantalla. L’equipament tecnològic ratlla l’excel·lència amb ESP, sis airbags (entre els quals el de genoll) ordinador de viatge i programador de velocitat. El Kuga actual du climatitzador, connexió automàtica de llums i eixugavidres, Bluetooth i USB. Les llandes d’aliatge lleuger i els antiboira formen part de la dotació de sèrie i si ho abonem al marge també tindrem xenó i sistemes per mitigar les conseqüències d’un hipotètic accident amb bolcada o per evitar d’abandonar el carril que ens pertoca, en cas de distracció. El Control de Creuer amb Limitador de Velocitat regulable se segueix oferint de sèrie, un dispositiu que es pot millorar afegint el sistema de Control Adaptatiu amb Alerta Davantera (que emet un avís de perill si circulem massa a prop del del davant). No hi ha tap de combustible independent. Aquí és la pròpia tapadora qui fa aquesta funció i és impossible de perdre-la.

Munta suspensions més aviat fermes però no pas incòmodes que li proporcionen un grau d’estabilitat poc freqüent en el segment. La direcció és el millor aliat a aquesta geometria. Presenta poques voltes entre topalls i segueix amb fidelitat mil·limètrica la trajectòria marcada des del volant. Reconegut pel públic com un dels SUV més dinàmics i divertits, el nou Kuga conserva la mateixa fermesa de xassís del seu predecessor i el tacte àgil i precís del guiatge. El comportament del nostre protagonista s’assembla força al d’un turisme convencional perquè la carrosseria gronxa poc i la direcció genera molta confiança. Els camins més trencats no són pas el seu escenari ideal perquè no porta protecció específica als baixos ni reductora però supera bona part de les dificultats sense esforç quan el paviment és simplement de terra fina o grava. A més, si optem per l’Ecoboost de gasolina, el podrem demanar amb sistema de tracció total intel·ligent amb embragatge multidisc. Aquesta versió arriba exclusivament amb canvi automàtic i reparteix la força motriu en funció de les necessitats de tracció. Du associat el sistema d’ajut del Control de Parell que el fabricant va desenvolupar pel Focus RS. Treballa sense intervenció del conductor i, si fa falta, frena lleugerament la roda que queda a l’interior del revolt si aquesta acció per optimitzar la traçada. El bo de tot plegat és que reps permanentment informació monitoritzada de la manera com la mecànica reparteix l’empenta entre els eixos. A través de la palanca del canvi podrem anticipar-nos en el traspàs de relacions si fem servir el petit botó que hi ha en el propi pom. No és tan efectiu com les lleves dels automòbils seqüencials però permet la intervenció directa del conductor, per exemple, abans d’afrontar un avançament.

A favor:
– Petjada solvent i capacitat dinàmica
– Ductilitat i maneig en el dia a dia
– Capítol tecnològic i respecte medioambiental

En contra:
– Política d’opcions
– Preu
– Avís de proximitat de vehicle massa sensible

Fitxa tècnica

Motor
: Davanter transversal. 4 cilin. en línia. 1.997 c.c .Common Rail. 180 CV. gasoil.
Tracció: Integral de repartiment variable
Canvi: Manual 6 vel.
Frens: Discs/discs
Vel. màx: 200 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h: 10 s.
Consum mitjà: 5,4 litres

PREU
: 33.850 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari