La lluita dels fabricants per ostentar el lideratge de vendes els ha empès a perseverar en l’impuls de la miniaturització de les mecàniques. Els motors contemporanis de la majoria dels models redueixen cilindrada, són menys potents però molt més lleugers i eficients. El Focus 1.0 Ecoboost que hem tingut ocasió de dur aquests díes s’erigeix com a exemple perfecte d’aquesta tendència. Amb la fitxa tècnica a la mà, accelera més que la versió 1.6 Ti-VCT d’idèntica potència, gasta menys i no paga impost de matriculació gràcies a un nivell d’emissions per sota del llindar establert. La versió 2015 d’aquest model guanya refinament i presència. Duu més i millors materials aïllants, finestretes davanteres més gruixudes i reforços al bastidor per aconseguir que la mecànica millori en rodament i petjada. treballi amb més precissiAquesta feina d’engreix ha servit per millorar la precissió del seu funcionament, per a reduïr remorositat i vibracions però també ha afegit pes al conjunt. Les xifres de tara que declara el fabricant ho posen de manifest. Per compensar aquest tendència, els tècnics de la casa s’han escarrassat al màxim per dissenyar un motor d’una lleugeresa extrema que arriba associat a una servodirecció elèctrica amb nova cartografia. A la pràctica, el conductor d’aquest model nota una agradable reducció de l’esforç que s’ha de fer sobre el volante en el guiatge. Un estudi detallat de les friccions i inèrcies els ha permés obtener una millor centralitat quan l’auto va en línia recta i, en els revolts, el nostre protagonista respon al volant amb precisió quirúrgica seguint amb fidelitat canina la trajectòria marcada. Per acompanyar tot aquest desplegament tecnològic, el Focus 1.0 Ecoboost estrena geometria suspensions. El sistema d’amortiment del cotxe descansa ara sobre ancoratges elàstics que filtren millor les irregularitats del paviment. L’electrònica també ha estat revisada. L´ESP arriba més ben afinat i actúa anticipadament de manera que, amb una intervenció mínima i fins i tot abans gairebé que el cotxe comenci a perdre roda, el dispositiu treballa per compensar l’hipotètic episodi d’inestabilitat.

Per fora presenta una carrosseria més aviat musculada presidida per un engraellat frontal contundent que lliga perfectament amb la resta del cotxe. La cosmètica fa que les òptiques trapezoïdals allargassades del davant prenguin protagonisme gràcies a la tecnologia LED de llum diürna mentre l’encaix del capó dissimula prou bé la generositat de les seves dimensions. De costat, els passos de roda ressalten i els retrovisors, que incorporen també la funció d’intermitent, es veuen més petits del què realment són.

Acabats, qualitat de materials i ergonomia es donen la mà a l’interior. Al davantal, indicadors i palanques t’embolcallen. Trobar la posició idònia és qüestió de segons perquè els seients compten amb prou reglatges. Sense llacunes, doncs, en l’apartat confort i amb tot l’imprescindible a l’abast, la informació que ens arriba resulta completíssima. Al centre, per darrera un volant de pell exquisidament ergonòmic, una pantalla anuncia el consum mitjà o instantani, la velocitat i l’autonomia. L’aportació tecnològica ratlla l’excel·lència. Estrena el sistema de connectivitat Sync 2, infinitamente més efectiu i universal que el de la generació anterior i amb la majoria de les accions secundàries gestionades per la veu.

L’equipament inclou sis airbags, control de tracció, regulació manual de la velocitat, climatitzador bizona i comandaments multifunció al volant. El fre de mà, dissimulat, queda més accessible i fa l’efecte que hem guanyat sensibilitat amb els pedals. I amb tot i això no és fins que no prems el botó per posar-lo en marxa (la clau és testimonial i pot quedar-se a la butxaca) que no t’adones del bon treball de la marca de l’oval en el capítol d’insonorització. Som davant del primer tricilíndric de gasolina que ni sona rar ni trontolla. Un modern bloc tricilíndric EcoBoost d’un litre de cilindrada que, sobrealimentat i amb injecció directe, cerca l’eficiència en l’apartat tecnològic minimitzant remorositat, emissions i consums. Arriba associat a una caixa de canvis manual de sis relacions que ni feta a mida!. Suau i silenciós, empeny més del què et pensaríes i maquilla bé l’escassa capacitat mecànica amb uns baixos impressionants que permeten recuperacions lloables. Tot plegat homologant mitjanes al voltant dels 6 litres i amb un bon equilibri entre eficiència i confort. Filtra adeqüadament les irregularitats del paviment mostrant-se eficaç i ressolutiu també gràcies al control de repartiment de parell. El sistema actúa frenant selectivamente la roda interior quan s’accelera en revolt sobre terra lliscant. La maniobra minimitza subviratges i pèrdues de motricitat. La direccionalitat també convenç i presenta molt poques voltes entre topalls. En carretera oberta podrem arrencar-li les millors essències però no fa pas escarafalls a l’entorn urbà. El sistema Stop&Start d’engegada i aturada automàtica en les retencions representa una inestimable ajuda a l’hora de contenir el capítol del consum.

Opcionalment, l’Ecoboost d’un litre pot dur llums bixenó actives amb feix variable i sistema d’ajut per a les maniobres de marxa enrere. L’actuació del sistema de frenada d’emergència, que actúa autónomament, s’ha ampliat de 30 a 50 km/h. Repassant la fitxa tècnica ens ha sorpresa agradablement que dugui bomba d’oli de cabal variable, sistema de refrigeració independent i un alternador que només treballa a les retencions.

A favor:
*Essència tecnologica
*Facilitat d’ús
*Alternativa vàlida als compactes prèmium
En contra:
*Kit d’emergència en cas de punxada
*Política d’opcions
*Tara final del cotxe

FITXA TÈCNICA:

Motor: Davanter transversal. 3 cilin. 999 c.c .125 CV. gasolina.
Tracció: Davantera
Canvi: manual 6 vel.
Frens: Discs/discs
Vel. màx: 195 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h: 11,5 s.
Consum mitjà: 4,7 litres

PREU: 18.375 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari