Ford Focus 2.0 TDCI Sportbreack: Imperi d’emocions

Ford presenta la variant familiar vitaminada del Focus amb mecànica de gasòil. Una versió excepcionalment ben dotada d'imponent aparença que declara 185 CV, resulta versàtil en el día a día i gasta com un encenedor

El Ford Focus ST contemporni s’ofereix amb carrosseries de cinc portes o la familiar Sportbreak. Fins aquí, tot és previsible. Però la gamma acaba d’ampliar-se amb una interessantíssima novetat mecànica : la incorporació del 2.0 TDCi potenciat amb 185 CV. Una mena d’evolució tecnològica que treu el millor del model i plasma la història esportiva de la marca. Es tracta del mateix propulsor de 150 CV que ja munten altres models de la marca de l’oval, però revisat pels enginyers de la marca per assolir la potència esmentada. La reprogramació de la centraleta i la modificació del sistema d’admissió i escapament obren el miracle : un equilibri únic entre rendiment, conducció i refinament. El seu excel·lent comportament i una taxa ajustada del preu el sitúen com a líder del mercat dels hatchback d’altes prestacions. Bàsicament perquè els 400 Nm de parell-motor que assoleix arriben a partir de les 2.000 rpm. i perquè depassa els 100 km/h en molt poc més de vuit segons. El fabricant li atribueix mitjanes oficials de 4,2 litres i unes emissions de 110 g/km per bé que, a la pràctica, aquestes xifres de laboratori només són possibles circulant per itineraris planers, si anem lleugers de càrrega i mantenim el peu dret permanentment sota control.

La primera llambregada que fem sobre la unitat de premsa permet fer-nos una primera idea de la bèstia que anem a conduir. Presenta una carrosseria musculada amb els trets del Kinetic Desing que vàrem començar a veure en l’S-Max, primer, i en el petit Fiesta o el Mondeo després. Els dissenyadors de la marca han aconseguit definir-li un engraellat frontal contundent que lliga perfectament amb la cintura alta i la cua del cotxe. La cosmètica fa que les òptiques trapezoïdals allargassades del davant prenguin protagonisme. Els projectors Bi-Xenon HID munten llum diürna en forma de cella que accentua l’aspecte del frontal i millora l’apartat d’il·luminació. Sota el logotip central de la marca trobem una graella en negre brillant amb reixat de bresca d’abella de grans proporcions que fa servir un mecanisme patentat per Ford que deixa passar l’aire en funció de la velocitat per garantir la refrigeració necessària i, quan convé, estalviar fins a un 0,8% de combustible. De costat, els passos de roda ressalten i els retrovisors tèrmics amb sistema d’abatiment elèctric, reblen el clau incorporant també la funció d’intermitència i el sistema d’avís lluminós de presència d’un vehicle en l’angle mort. Estreps, para-xocs esportius pintats del mateix color de la carrosseria, un aleró posterior al final del sostre, unes impressionants llantes de 19 polzades de color negre i una cridanera sortida d’escapament en la part central, acaben d’arrodonir la proposta.

Però el millor d’aquest model s’aprecia a l’interior. Acabats, qualitat de materials i ergonomia uneixen esforços per definir un habitacle que compta amb volant de pell, seients esportius amb bon arrapament però tirant a estrets (signats per Recaro), pedals i palanca de canvis específics i tres rellotges afegits a la part superior del quadre per poder controlar millor la pressió de bufada del turbo, la de l’oli i la temperatura d’aquest lubrificant. L’equip multimèdia fa servir el nou sistema Sync 2 desenvolupat per Sony i Microsoft, disposa de pantalla tàctil de vuit polzades i us podem dir que millora l’anterior perquè resulta més intuïtiu. Sense llacunes, doncs, en l’apartat confort i amb tot l’imprescindible a l’abast, la informació que ens arriba resulta completíssima. Al centre i per darrera el volant, una pantalla anuncia el consum mitjà o instantani, la velocitat i l’autonomia. L’aportació tecnològica ratlla l’excel·lència. ESP, sis airbags, control de tracció, regulació manual de la velocitat, climatitzador bizona, comandaments satèl.lits i la possibilitat d’il.luminar l’habitacle amb tonalitats distintes formen part d’un equipament que s’ha de pagar però que pocs competidors igualen. El fre de mà -de palanca- queda dissimulat però accessible a la dreta del nostre seient i notem que guanya enters la sensibilitat del pedalier. I, amb tot, no serà fins que no premem el botó start de posada en marxa (la clau és testimonial i pot quedar-se a la butxaca) que no ens adonarem del treball discret i efectiu que la marca de l’oval ha aplicat en el capítols d’insonorització i eficiència. La lleugera fressa que desprén aquest dièsel sorprèn pel seu so realment esportiu. És una remor que difícilment molesta i que sembla impossible que destil.li un giny alimentat amb gasòil. Passa el mateix amb l’empenta, que apareix a partir dels règims més modestos amb voluntat de no defallir . La suspensió esportiva -que munta barres estabilitzadores específiques- confia en unes noves molles al davant i ha vist revisat el reglatge dels quatre amortidors. La direcció compta amb assistència eléctrica, té 1,8 voltes entre topalls i a nosaltres ens ha agradat per l’immediatesa que demostra en els revolts.

El nou ST familiar és, doncs, un cotxe àgil i dinàmic, amb un pas per corba ràpid i un magnífic equilibri entre eficiència i confort. Filtra adeqüadament les irregularitats del paviment mostrant-se eficaç i ressolutiu en qualsevol escenari. Un control de repartiment de parell actúa frenant selectivamente la roda interior quan s’accelera en revolt sobre terra mullat o glaçat. D’aquesta manera es minimitza el subviratge i les pèrdues de motricitat. En carretera oberta podrem arrencar-li les millors essències però no fa pas escarafalls a l’entorn urbà. El sistema Stop&Start d’engegada i aturada automàtica que porta de sèrie representa una inestimable ajuda a l’hora de contenir el capítol del consum. La càmera digital davantera del Ford Active Vision s’ocupa d’alertar-nos si mai ens desviem de carril de forma involuntària, de llegir els senyals de trànsit, controlar les llargues i, fins i tot d’advertir-nos quan ens nota cansats.

La zona reservada al maleter és un altre dels seus punts forts. L’Sportbreak de Ford te 20 cm addicionals respecte del Focus convencional de 5 portes, cosa que li fa guanyar més de 210 litres. El compartiment reservat a la càrrega passa de 277 a 490 litres però el millor de tot és que el sistema d’obertura posterior queda prou arrenat al terra, presenta formes regulars i la porta que hi dona accès facilita extraordinàriament les operacions. Una altra de les sorpresas agradables han estat els protectors de les portes, un dispositiu de gomma retràctil opcional que evita malmetre la nostra o la del contrari, cada vegada que sortim o entrem del cotxe.

A favor:
*Essència tecnologica
*Efectivitat sobre asfalt i versatilitat general
*Protectors retràctils a les portes

En contra:
*Kit d’emergència en cas de punxada
*Política d’opcions
*Excès de botoneria interior

FITXA TÈCNICA:
Motor: Davanter transversal. 3 1.999 c.c .185 CV
Tracció: Davantera
Canvi: manual 6 vel.
Frens: Discs/discs
Vel. màx :217 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h: 8,3 s.
Consum mitjà: 3,8 litres
PREU: 34.275 euros

Nou comentari