Món Esport
Ford Fiesta ST: Desig a l’abast
  • CA

A principis dels 80 Ford va decidir-se a comercialitzar un Fiesta pseudoesportiu que, fabricat a la planta de València, va ser batejat com a SuperSport. L’èxit d’aquell producte va impulsar l’arribada de l’XR2 que va fer furor entre els més joves i els clients sensibles a l’estètica i les prestacions. El precursor de l’ST contemporani, que va aconseguir alguns èxits esportius de rellevància, pesava encara no 900 quilos i duia una mecànica 1.6 de 96 CV de potència. L’actual ST millora tots els paràmetres del que va veure la llum fa uns nou anys. És més ràpid, potent i àgil que aquell i gasta menys. El cotxe arriba en un moment estratègic pel segment dels urbans esportius on hi acaben d’aterrar el Clio RS i el Peugeot 208 GTi. Davant d’aquesta competència el model de Ford els guanya la partida en apartats tan essencials com l’estètica, la motorització o el dinamisme. I, a sobre, està ben posicionat en preu.

Superat el restyling de tota la gamma, la versió que avui ens ocupa passa pràcticament desapercebuda si no fos pels bigotis de l’spoiler inferior, l’aleró del darrera o el difusor de doble sortida de l’escapament. L’imponent frontal a l’estil Aston Martin acull una àmplia boca amb engraellat tipus niu d’abella. El frontal sintonitza perfectament amb la filosofia del cotxe. A l’igual que les llandes, de 17 polzades, i les taloneres específiques. L’interior manté la tònica sense recórrer a l’estridència. Un parell de magnífics seients Recaro -prodigi de subjecció i acabats- ens dona la benvinguda. L’alumini dels pedals i els logotips específics a l’alçada del volant acaben d’adobar aquesta posada en escena. Però no hi ha res que desentoni i t’has de fixar una mica per saber que seus dins d’una variant esportiva.

Sobrietat i polivalència es converteixen en norma i no hem trobat llacunes ergonòmiques ni problemes greus de manipulació o visibilitat cap a l’exterior. Les mesures de l’habitacle i el maleter no varien respecte de les versions convencionals però el què realment ens interessa és el què amaga sota el capó: un quatre cilindres de 1.596 cc, amb bloc i culata d’alumini, injecció directa, distribució variable i turbo que la casa ha batejat com a Ecoboost. Declara 182 CV, lliura 240 Nm a partir de les 1.400 rpm. arriba als 220 Km/h i depassa els 100 Km/h. en poc menys de set segons. Per aconseguir aquestes xifres, però, el motor disposa d’una funció overboost que incrementa la potència màxima fins els 200 CV de manera puntual i de forma limitada (uns 15 segons) cada cop que canviem de marxa. La maniobra resulta suficient per a no quedar-se despenjat en acceleracions i complementa amb encert el taratge d’unes suspensions –de nova factura- que rebaixen l’alçada del xassís 15 mm. La geometria escollida incorpora una barra estabilitzadora a l’eix posterior i a nosaltres ens ha agradat especialment en relació als reglatges perquè aconsegueixen que el cotxe s’arrapi a l’asfalt com un pop i esdevingui mil·limètricament precís en el guiatge. L’ST ofereix un grau elevadíssim d’adherència sense recórrer a l’autoblocant. Els savis de la casa s’han conformat amb el sistema Torque Vectoring : un ESP que fa les funcions de repartidor de parell i que frena la roda que perd adherència. La direcció es beneficia d’un sistema elèctric d’assistència que llegeix perfectament el paviment i passa informació al volant sense emmascaraments. És tan directa que convida a afrontar itineraris ben virats on notarem que el tren davanter s’inscriu just on volem i la cua del cotxe segueix les instruccions marcades destil·lant un caràcter neutre que contribueix a obtenir un gran plaer de conducció. El Peugeot 208 GTI o l’Astra OPC també es mostren així d’eficaços però el Fiesta ST aporta un plus que els altres no tenen: una combinació perfecta entre dinàmica, immediatesa en l’ús de la caixa de canvis i sonoritat del motor. Les relacions d’aquest cotxe estan molt ben esglaonades. El maneig de la caixa manual de sis relacions és ràpid i precís i te uns recorreguts molt curts. La fressa mecànica acompanya. La remor recorda força els GTI dels 80 perquè l’ST equipa el Sound Symposer, un joc de membranes actives que limiten, regulen i amplifiquen el soroll d’admissió. La decisió no condiciona pas el silenci que es demana per mantenir creuers a 120 km/h en els llargs viatges i, a canvi, genera un pòsit sonor que tramet sensacions. Els frens també reben nota. És l’únic Fiesta que equipa dics a les quatre rodes i això es nota quan es va de pressa.

Fins i tot en termes de consum ens ha seduït aquest cotxe. Practicant una conducció relaxada no és pas massa difícil preservar mitjanes de 8 litres/100 km. per molt que amb el peu dret permanentment pitjat a fons puguem arribar quasi a doblar la xifra. El Fiesta ST rebla el clau amb el preu. Es ven per 22.460 euros sense descomptes ni promocions. La pintura metal·litzada blava i l’equip Sony amb navegador i sistema Sync, fan pujar la tarifa fins els 24.710 euros però la marca ofereix fins a 5 anys de garantia amb una dotació de sèrie que incorpora, per exemple, climatitzador amb sistema de control automàtic de temperatura; els airbags preceptius, ordenador de viatge, lleva-vidres elèctrics i sistema EasyFuel, que estalvia el tradicional tap de combustible i impedeix que ens equivoquem de mànega al posar benzina.

A favor :

-Estètica llaminera
-Comportament en itineraris virats
-Eficiència dinàmica i consums ajustats

En contra :

-Carrosseria exclusivament de tres portes
-Roda de recanvi tipus galeta
-Confort interior sobre paviment deteriorat

FITXA TÈCNICA:

Motor:
Davanter transversal. 4 vàlvules per cilin. 1.596 c.c .Injecció directa i turbo. 182 CV. Gasolina.
Tracció: Davantera
Canvi: manual 6 vel.
Frens: Discs/discs ABS
Vel. màx: 220 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h: 6,9 s.
Consum mitjà: 5,9 litres.

PREU 22.460 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa