Comercialment s’haurà de barallar amb el Nissan Juke, el Captur de Renault o l’Opel Mokka, els SUV urbans de moda. La nova proposta de Ford, de fet, no ho és tant. L’Ecosport ja fa temps que es venia en algun dels països emergents fins que els responsables de la marca van decidir rentar-li la cara i convertir-lo en un producte global basat en el disseny i la simplificació d’oferta. El criteri convenç perquè arriba prou equipat, proporciona un bon comportament i fa goig. Es ven només amb dues motoritzacions possibles i a partir de 17.500 euros. Parlem, doncs, d’un producte que pica l’ulllet al públic més jove i a les parelles sense nens que valoren els cotxes amb la tecnologia integrada i no tenen temps per perdre negociant hipotètiques i costoses personalitzacions. Un dels seus reclams comercials és que incorpora, de sèrie, el sistema AppLink que, a través dels comandaments de veu permet connectar-te l’smartphone i fer sevir un grapat d’aplicacions com ara l’Spotify.

Tècnicament fa només 4,20 m. però presenta una estampa fresca d’estil offroad on hi destaquen generoses entrades d’aire sobre un robust frontal i uns grups òptics amb sistema diürn de tecnología LED. Més estret del què sembla però també més alt que la major part dels seus competidors, preserva un interior habitable que valoraran especialment els passatgers de certa alçada per l’espai disponible respecte del sostre. Para-xocs proninents, passos de roda dimensionats, proteccions laterals i una cinquena porta al darrera amb la roda de recanvi integrada i penjada per fora, acaben d’arrodonir la proposta. Com la resta de models de la casa tampoc porta tap de combustible independent. La tapadora fa les funcions i és impossible de perdre-la. En canvi el cotxe no pot dur ni tracció integral ni canvi automàtic. La simplicitat de l’oferta es considera estratègica. Els clients que optin per l’Ecosport s’estalviaran el maldecap d’haver de decidir entre una llarga llista d’opcions. Llandes d’aliatge, sistema d’il·luminació diürna tipus LED, obertura i posada en marxa sense clau, sensor d’estacionament posterior i set coixins de seguretat formen part de la dotació de sèrie. Al marge d’això, només el color i la manera de pagar els 18.250 euros que costa qualsevol de les dues úniques opcions mecàniques disponibles! El mini SUV de Ford només es ven amb l’Ecobost d’un litre i 125 CV de gasolina o amb l’1.5 TDCi de 90 amb empenta discreta i remorositat notable. Munta unes suspensions més aviat fermes i gens incòmodes que li proporcionen un grau d’estabilitat i un confort poc freqüent entre els seus competidors. Resulta viu de reaccions perquè duu una direcció molt ben equilibrada. El dinamisme de l’EcoSport és més lloable encara quan revisem la tara del cotxe, 1.384 kg, que el converteixen en el segon més pesat del segment per darrera de l’Opel Mokka.

Per dins, el nostre protagonista ens ha recordat força al Ford Fiesta, amb qui comparteix plataforma i mesures. Pocs problemes quant a acabats, ergonomia i visibilitat. Tot l’imprescindible queda a l’abast i la informació que ens arriba és sufient. El maleter homologa 375 litres, 85 més que el Fiesta. En el segment només el Captur el supera. El sistema de plegat dels respatllers dels seients del darrere permet incrementar la capacitat fins als 1.238 litres, però la superfície que hi queda no és completament llisa. L’accés es fa a través d’una porta que s’obra lateralment cap a l’esquerra, fins arribar als 90 graus.

El comportament del nostre protagonista s’assembla força al d’un turisme convencional perquè la carrosseria pràcticament no gronxa i el sistema elèctric de la direcció genera molta confiança. No obstant això, oblidem-nos dels camins trencats! No porta protecció específica als baixos i l’alçada lliure respecte del terra (200 mm), l’angle ventral (24,8 graus) i la capacitat de gual (de 500 mm) més propis de models enfocats a la muntanya, no seran suficients per a poder superar els obstacles perquè, com hem dit, no porta tracció a les quatre rodes. La realitat és que els responsables de Ford no pretenen que el client d’aquest model sigui gaire alpinista sinó més aviat un urbanita de tall tecnològic. Per això incorpora el sistema SYNC AppLink (disponible tant per iOS com per Android), que permet integrar algunes aplicacions i controlar per veu, per exemple, el servei de subscripció de música Spotify. La pantalla central del quadre de comandaments reprodueix les instruccions vocals acceptades. L’estratègia la marca de l’òval aposta per distreure el menys possible al conductor i proposa passar tot el pes del sistema a les instruccions de veu. El SYNC AppLink d l’EcoSport també incorpora la trucada d’emergència eCall (en vigor el 2015), que fa servir el localitzador GPS i el telèfon mòbil que hem aparellat amb el cotxe per avisar a l’operador 112 d’emergències, en cas d’accident.

A favor:
– Integració solvent de les apps
– Equació dinàmica/consum
– Roda de recanvi de mida normal

En contra:
– Només dues opcions mecàniques
– Rendiment mecànic
– Capacitats off road mínimes

FITXA TÈCNICA 

Motor: Davanter transversal. 4 cilin. en línia. 1.997 c.c .90 CV. gasoil.
Tracció: Davantera
Canvi: Manual 5 vel.
Frens: Discs/discs
Vel. màx: 164 Km/h
Accel 0 a 100 Km/h: 14 s.
Consum mitjà: 5,2 litres

PREU: 18.250 euros

*** Enric Oller és periodista, càmera de televisió i copilot de ral·lis. Ha estat tres vegades Campió d’Espanya de Raids, ha disputat cinc Dakar’s i s’ha assegut a la dreta dels dos germans Servià; d’en Josep Mª Solé; en Ramon Dalmau; en Santi Anglada o en Jaume Collelldevall. Fa més de 20 anys que escriu de temes de motor a diverses publicacions.



Nou comentari